تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۳۲۶۱۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

روایت استاندار کرمان از سود سرشار معادن و بی‌توجهی هیات مدیره به مسوولیت اجتماعی

‌می‌متالز - استاندار کرمان در دیدار با دانشجویان استان مسائلی مختلفی، چون کمبود اعتبارات در بخش‌های مختلف و لزوم سازماندهی اعتبارات مسوولیت اجتماعی معادن را مطرح کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان صبح امروز در دیدار با تعدادی از دانشجویان استان کرمان به مناسبت روز دانشجو، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تسلیت ایام فاطمیه، اظهار داشت: استان کرمان استان وسیعی است که وسعت زیاد این استان و تفاوت‌ها و تنوع‌های زیاد اقلیمی، فرهنگی و ... خدمترسانی به مردم را سخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله معادن، کشاورزی و گردشگری دارد، گفت: چیزی در حدود ۸ میلیارد تن ذخیره معدنی فعلی استان است و هنوز اکتشافات زیادی در حوزه معادن استان باید انجام شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه در حوزه کشاورزی سه محصول برجسته صادراتی داریم، افزود: در حوزه گردشگری هم ظرفیت‌های زیادی در استان کرمان وجود دارد و بیشترین اثر ثبت جهانی را در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه غفلت‌هایی در حوزه گردشگری استان کرمان وجود دارد و کار‌های در حال انجام نسبت به ظرفیتی که در استان وجود دارد بسیار ناچیز است، گفت: در هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های زیادی در سراسر استان وجود دارد که باید به آن‌ها توجه ویژه شود.

فداکار با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در سطح بین‌المللی، ملی و استانی، بیان کرد: نگاه دولت در حوزه دیپلماسی اصلاح شده و به جای نگاه به چند کشور خاص به تمام دنیا نگاه شده است؛ در این دولت نه تنها از تهدیدات دشمن نترسیدیم که نسبت به آن بی‌تفاوت هم بودیم.

وی با بیان اینکه در این دولت به ارتباط با همسایگان که سال‌ها از آن غفلت شده بود، توجه ویژه شد، ادامه داد: گره نزدن زندگی مردم به مسائلی، چون برجام، مسوولیت‌پذیری دولت و پاسخگویی و در بین مردم بودن از اتفاقات مهم دیگری است که در این دولت افتاده است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه دولت در حوزه سیاسی موفقیت‌های بسیار زیادی داشته است و ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور ایجاد شده است، گفت: در حوزه صادرات نفت به قبل از برجام رسیدیم و پول‌های بلوکه شده زیادی آزاد شده است و همه این اتفاقات بدون برجام رقم خورده و با وجود فشار‌های دشمن در حوزه سیاست‌های خارجی اتفاقات مهم زیادی افتاده است.

وی با بیان اینکه مسوولان ما امروز به صراحت آرمان‌های کشور را بیان و از آن دفاع می‌کنند، افزود: اعتقاد داریم عقب نشینی ما باعث پیش روی دشمن می‌شود و ما باید با توانمندی، تدبیر و سیاستگذاری درست مقابل دشمن بایستیم و از آرمان‌ها و اعتقادات خود دفاع کنیم.

فداکار با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان کرمان از بیش از ۱۱ درصد به ۷.۵ درصد رسیده و عملکرد استان از میانگین کشوری در این حوزه بهتر بوده است، گفت: تورم در کشور وجود دارد، اما نرخ رشد آن کمتر شده و با وجود جنگ ارزی دشمن، توفیقات خوبی در این حوزه داشتیم.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل استان کرمان در حوزه آب است که اقداماتی برای حل این مشکل در حال انجام است، ادامه داد: ۹۴ درصد مصرف آب استان کرمان در حوزه کشاورزی است که بسیار زیاد است؛ مصرف آب صنایع را محدود کردیم و بخش صنعت به استفاده از آب‌های غیرمتعارف روی آورده است در حالی که برداشت‌های بی‌رویه زیادی در حوزه کشاورزی داریم.

استاندار کرمان در پاسخ به سؤالی درباره بالا بودن نرخ بیکاری بانوان استان کرمان با اشاره به اینکه فاصله زیادی بین نرخ بیکاری بانوان و آقایان در استان کرمان وجود دارد که دلیل آن معدن پایه بودن اشتغال استان است، گفت: بیش از ۴۰ هزار نفر در معادن استان کرمان مشغول به‌کار هستند و باید اشتغال استان در دیگر حوزه‌ها تقویت شود تا زمینه اشتغال بانوان هم فراهم شود.

وی در پاسخ به مساله بی‌حجابی و مقابله با آن به اغتشاشات سال گذشته اشاره و بیان کرد: بخش زیادی از بی‌حجابی که امروز در جامعه شاهد هستیم به دلیل غفلت افراد است، اما گروه‌های سازمان یافته ترویج بی‌حجابی را نیز در کرمان داشتیم که با مسببان آن‌ها برخورد شده است، اما در مجموع جامعه ما در استان کرمان جامعه عفیفی است.

فداکار در پاسخ به سؤالی درباره مسوولیت اجتماعی معادن استان کرمان، گفت: هر ساله مجمع عمومی این شرکت‌ها عددی را برای هزینه‌کرد در حوزه مسئولیت اجتماعی در اختیار هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت‌ها می‌گذارد تا در طول سال بنا به تقاضا‌هایی که وجود دارد در حوزه‌های مختلف هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه هزینه‌کرد این اعتبارات برخی افراد دخالتی‌هایی دارند و از آن در راستای کار خودشان استفاده می‌کنند که پیگیر سازماندهی شدن آن هستیم، بیان کرد: در اصل اختیار هزینه‌کرد آن به عهده هیئت مدیره و مدیر عامل این شرکت‌ها است.

استاندار کرمان با بیان اینکه سال قبل ۵۵ هزار میلیارد تومان سود خالص مس بوده که عدد بسیار بزرگی است، ادامه داد: درآمد خالص مس در هر فصل حدود چهار برابر بودجه عمرانی استان کرمان است.

وی با اشاره به اینکه اگر اعتبارات مسوولیت اجتماعی این شرکت‌ها سازماندهی شود اتفاقات بزرگی می‌افتد و ظرفیت‌های بزرگی در استان ایجاد می‌شود، گفت: متاسفانه در حال حاضر درصد زیادی از این اعتبارات صرف کار‌هایی می‌شود که در حوزه مسوولیت اجتماعی، کارکردی برای آن وجود ندارد و از سوی دیگر افرادی در هزینه‌کرد اعتبارات مسوولیت اجتماعی معادن دخالت‌هایی دارند که خوب نیست.

فداکار با اشاره به انتقاداتی که در حوزه عملکرد میراث فرهنگی در استان کرمان مطرح شده بود، بیان کرد: در حوزه مرمت آثار باستانی سختگیری زیادی از سوی میراث فرهنگی وجود دارد، اما استان کرمان آثار باستانی زیادی دارد و میراث فرهنگی در حوزه توزیع اعتبارات با کمبود‌های زیادی روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه خانه‌های میراثی زیادی در استان وجود دارد که میراث فرهنگی به دلیل کمبود اعتبارات نه می‌تواند آن‌ها را بخرد و نه می‌تواند آن‌ها را مرمت کند، افزود: از چند سال قبل مرمت، نگهداری و استفاده از برخی از این خانه‌ها به بخش خصوصی سپرده شده است.

استاندار کرمان در پاسخ به سوال مطرح شده در حوزه حمل و نقل عمومی شهر کرمان، گفت: شهرداری با محدودیت‌هایی روبه‌رو است البته بازسازی‌هایی در این حوزه انجام شده، اما گسترش شهر پاسخگوی اقدامات انجام شده نیست و به دلیل منابع کم، عقب افتادگی‌هایی در این حوزه وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده