تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۳۲۵۲۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در جلسه شورای معادن آذربایجان‌غربی مطرح شد؛

واگذاری ۷۶۰ معدن از طریق مزایده و احیای ۴۱ معدن در دولت سیزدهم/ فرآوری رکن اصلی توسعه بخش معدن است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در استان می‌تواند مبنای توسعه این منطقه باشد، گفت: در دولت سیزدهم، ۷۶۰ معدن استان از کانال مزایده واگذار و ۴۱ معدن به‌صورت کامل احیا شده است.

به گزارش می‌متالز، «عبدالحمید سرتیپی» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی، در بیست و دومین جلسه شورای معادن این استان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در کمتر از یکسال گذشته ۷۶۰ معدن استان از کانال مزایده به افراد دارای صلاحیت واگذار شده است. همچنین در دو سال گذشته نیز ۴۱ معدن بصورت کامل احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه در دوسال اخیر ۷۲۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان وصول شده عنوان کرد: ۸۵ درصد از حقوق دولتی معادن توسط شرکت‌های دولتی پرداخت می‌شود و حقوق دولتی و استان‌های معدنی که شمار آن به ۴ استان می‌رسد، دو پایه اساسی است که اقتصاد معدنی کشور بر آن‌ها استوار است.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در این استان را مبنای توسعه قلمداد کرد و یادآور شد: طی هشت‌ماه گذشته ۴۳ پروانه اکتشاف، ۴۰ فقره پروانه بهره‌برداری و ۲۰ فقره گواهی کشف صادر شده است.

وی به ظرفیت بالای استان آذربایجان غربی جهت تولید سنگ‌های تزئینی اشاره کرد و افزود: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا ۲ سال آینده حدود یک میلیون متر مربع از انواع سنگ‌های تزئینی از دل معادن این استان استخراج می‌شود.

سرتیپی با اشاره به اینکه ۸۷ درصد معادن استان را سنگ آهک و سنگ لاشه تشکیل داده، تاکید کرد: این امر به نوبه خود اتفاق بسیار خوبی در این استان قلمداد می‌شود؛ چرا که از این طریق می‌توان ذخایر فلزی خود را در استان افزایش دهیم.

وی به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی دریاچه ارومیه نیز پرداخت و افزود: یکی از موضوعات کلیدی و مهم استحصال اقتصادی از نمک دریاچه ارومیه است که با حضور شرکت‌های بزرگ معدنی می‌تواند در استان، مبنای توسعه قرار بگیرد.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به موضوع معدن در استان به عنوان مهمترین پیشران توسعه، تصریح کرد: در این راستا، ۴۱ معدن در استان طی ۲ سال گذشته به‌طور کامل احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر آن، در کمتر از یک سال گذشته، ۷۶۰ معدن از کانال مزایده به افرادی که دارای اهلیت بودند، واگذار شده است، اضافه کرد: در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم در آذربایجان‌غربی، بیش از هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن دراستان وصول و به خزانه واریزشده که قابل مقایسه با پیش از آن نیست.

سرتیپی به اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای شاخص‌های بخش معدن در استان طی سال جاری نیز اشاره کرد و ادامه داد: طی هشت ماه گذشته، ۴۳ پروانه اکتشاف، ۴۰ فقره پروانه بهره‌برداری و ۲۰ فقره گواهی کشف در نقاط مختلف استان صادر شده است.

وی از جمله مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در آذربایجان غربی را توجه به سرمایه‌گذاری در بخش معدن عنوان کرد و افزود: با اهتمام ویژه استاندار آذربایجان‌غربی شاهد حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در استان بوده‌ایم که می‌تواند مبنای توسعه این منطقه باشد.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی همچنین اظهار امیدواری کرد که در سایه اقدامات صورت گرفته و همچنین مقدمات سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه به ویژه در حوزه طلا، تیتان و برخی اقلام دیگر، در آینده نزدیک شاهد جهش ارزش افزوده بخش معدن در استان باشیم.

فرآوری رکن اصلی توسعه بخش معدن است

«محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان‌غربی هم در بیست و دومین جلسه شورای معادن استان غربی اظهار کرد: فرآوری رکن اصلی توسعه بخش معدن است و فرآوری محصولات معدنی آذربایجان غربی در اولویت قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر تحرک بخشی به این بخش مهم اقتصادی، افزود: خام‌فروشی یکی از مباحث جدی در عقب ماندگی بخش معدن بوده و فرآوری محصولات در داخل آذربایجان غربی در دستور کار قرار گرفته و با دقت مورد سنجش و پایش قرار گیرد.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین خاطرنشان کرد: فرآوری محصولات و استخراج‌های معدنی می‌تواند ضمن ایجاد شغل بیشتر، زمینه ارتقای سطح سرمایه‌گذاری و کمک به مردم منطقه را فراهم سازد.

وی با بیان اینکه پیشران توسعه استان بخش معدن در نظر گرفته شده، افزود: با تکمیل اطلاعات سرمایه‌گذاری گروه معادن آذربایجان‌غربی، می‌توان درخصوص جذب سرمایه‌گذار و توسعه معادن با شتاب بیشتری گام برداشت.

معتمدیان به جایگاه ویژه آذربایجان‌غربی در حوزه معادن نیز اشاره کرده و یادآور شد: بخش قابل توجهی از تولیدات معادن استان به شکل سنگی بوده و حدود پنج درصد آن فرآوری می‌شود و این نشان از خروج بی‌وقفه سرمایه از آذربایجان غربی دارد.

وی در ادامه با تاکید بر رفع موانع فرآوری محصولات معدنی، خاطرنشان کرد: در صورت فرآوری داخلی و با استفاده از تردد ریلی تا شهر مرسین ترکیه، می‌توان محصولات فرآوری شده را با ارزش افزوده بالاتری راهی اروپا کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی به تسریع اقدامات حوزه زمین شناسی معادن در استان نیز اشاره کرده و اظهار داشت: شرکت‌هایی که در حوزه معادن سودی برای آذربایجان غربی و مردم ندارند، در صورت عدم توسعه و بلاتکلیفی، تعیین تکلیف شوند.

وی همچنین اضافه کرد: مواد معدنی پتاس، منیزیم و املاح معدنی مهم با قرار گرفتن در اولویت‌های مجموعه صنعت و معدن، زمینه توسعه این حوزه را فراهم سازد.

معتمدیان با تاکید بر ضرورت توجه به میزان اشتغال در حوزه معدن، گفت: با تعیین آمار دقیق و به روز سهم اشتغال معدن در آذربایجان غربی، اقدامات لازم برای بهبود روزافزون این شاخص‌ها اجرایی شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده