تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۲۵۱۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هر هفته دو تا سه واحد معدنی در مسیر جاده هراز توقف فعالیت یا پلمب می‌شود

‌می‌متالز - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، گفت: بی تفاوتی برخی مدیران واحد‌های معدنی در رعایت الزام‌های زیست محیطی باعث شده تا به طور میانگین هر هفته دو تا سه واحد معدنی درمسیرجاده هراز توقف فعالیت یا پلمب شود.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر یداللهی افزود: عدم رعایت موازین و ملاحظات زیست محیطی از جمله نداشتن پوشش حفاظتی برای پخش نشدن گرد وخاک ناشی از برداشت، ماه پیش برای گردوغبار و پخش شدن آن درمسیرجاده، هدایت گل ولای ناشی از نداشتن حوضچه‌های استاندارد که باعث ورود پساب به داخل رودخانه می‌شود، مهمترین دلایل توقف فعالیت و پملب واحد‌ها در هر هفته می‌شود.

وی با تاکید براینکه سنگ شکن‌ها ذاتاً آلوده کننده رودخانه‌ها و باعث تغییر و گل آلود شدن شفافیت آب رودخانه می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر آلودگی رودخانه هراز و تغییررنگ آن ناشی از فعالیت‌های غیراستاندارد واحد‌های بهره برداری معدنی در مسیرجاده هراز از کیلومتر یک تا حدود کیلومتر ۶۰ جاده هراز به سمت تهران شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به الزمات مورد خواست این اداره کل برای واحد‌های معدنی نیز اشاره کرد و ادامه داد: الزاماتی که این اداره کل به واحد‌های معدنی اعلام کرده آسفالت رمپ‌های ورودی وخروجی واحد‌های معدنی برای پیشگیری از پخش شدن گرد وغبار به سطح جاده اصلی و حتی واحد‌های کسبی و صنفی که در فاصله‌های نزدیکی با واحد تولیدی معدنی قرار دارند.

یداللهی، ایجاد حوضچه‌های ترسیب برای تصفیه آب و جلوگیری از گل‌ولای ناشی از شستشوی واریز‌های کوهی در دستگاه سنگ شکن را از دیگر الزامات مهم اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد و ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود تا میزان گل آلود شدن رودخانه ناشی از هدایت پساب سنگ شکن به داخل رودخانه جلوگیری و در حوضچه‌های رسوبگیر ته‌نشین شود.

وی افزود: استفاده از مه پاش هم از دیگرالزاماتی بوده که واحد‌های معدنی باید برای پخش نشدن غبار داشته باشند تا محیط پیرامونی واحد معدنی آلوده به گرد وغبار نشود.

ضرورت به کارگیری فناوری‌های جدید برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی درمعادن

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین ادامه داد: کارشناسان محیط زیست آماده همکاری با مدیران واحد‌های معدنی، تولیدی و صنعتی استان برای همکاری‌های دو جانبه و حرکت به سوی تولیدات و صنعت سبز در استان هستند.

یداللهی بیان کرد: بکارگیری فناوری‌های جدید می‌تواند مشکلات زیست محیطی را درحوزه معادن برطرف کند در صورتی که اخلاق زیست محیطی نیز در آن لحاظ شود.

اقدام‌های قانونی محیط زیست با متخلفان

وی همچنین با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران برحسب وظیفه اداری و سازمانی خود بازدید و نظارت‌های دوره‌ای از واحد‌های تولیدی وصنعتی به خصوص معادن را دارد، تصریح کرد: قطعاً اقدام‌های قانونی برای متصدیان واحد‌های معدنی که الزامات محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، انجام می‌شود.

یداللهی یادآورشد، توقف هرهفته دو تا سه واحد معدنی درجاده هراز به علت رعایت نکردن موازین زیست محیطی، ناشی از حضور و بازید دوره‌ای کارشناسان محیط زیست در این واحد‌ها است.

بیش از ۳۰ واحد معدن تولید شن و ماسه از کوه‌های اطراف آمل در جاده هراز فعال است که این واحد‌ها بیش از ۶۰ درصد تولید ماسه و مصالح ساختمانی و طرح‌های عمرانی مازندران را تامین می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده