تاریخ: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۴۴۳
کد خبر: ۳۲۶۵۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس هیات مدیره گروه‌ شرکت‌های صنعتی و معدنی عطامتال در گفتگو با می‌متالز عنوان کرد:

هماتیت گاما را جایگزین گندله کرده‌ایم

‌می‌متالز - «علی عابدی» رئیس هیات مدیره گروه‌ شرکت‌های صنعتی و معدنی عطامتال گفت: اکتشاف بدون ماشین‌آلات معنی نمی‌دهد و در آینده نزدیک با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه خواهیم شد.

به گزارش می‌متالز، «علی عابدی» رئیس هیات مدیره گروه‌ شرکت‌های صنعتی و معدنی عطامتال در گفتگو با می‌متالز با معرفی هلدینگ عطامتال اظهار کرد: هلدینگ عطامتال متشکل از ۱۱ شرکت صنعتی، معدنی، بازرگانی و حمل و نقل است. حوزه سرمایه‌گذاری‌های ما عمدتا در زمینه اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری مواد معدنی و همچنین صادرات بخشی از محصولات تولیدی خود به کشو‌رهای حوزه سی‌ای‌اس CIS و جنوب شرق آسیا است. ما به حوزه‌های مختلف معدنی ورود پیدا کردیم و در برخی محصولات استراتژیک نیز به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم. مجموعه محصولی به‌نام هماتیت گاما را تولید کرده که جزو سنگ‌آهن‌های کم عیار هماتیت در کشور است که کاربرد‌های متداول سیمانی دارد که ما آن را در صنایع فولاد کاربردی کرده‌ایم که واحد‌های احیای مستقیم می‌توانند از این محصول هماتیتی به جای گندله استفاده کنند و بهای تمام‌شده آهن اسفنجی خود را با این محصول کاهش بدهند.

هماتیت گاما را جایگزین گندله کرده‌ایم

وی در ادامه توضیح داد: ما به اتفاق همکاران خود در بخش مهندسی و تحقیق و توسعه (R&D) برنامه داریم که این محصول که تست‌های مختلف از آن انجام شده و استقبال خوبی از آن به عمل آمده و در حال حاضر نیز در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در حال مصرف است را توسعه بدهیم و ظرفیت تولید خود را افزایش بدهیم.

رئیس هیات مدیره گروه‌ شرکت‌های صنعتی و معدنی عطامتال با اشاره به ظرفیت تولیدی هماتیت گاما عنوان کرد: در واحد کنونی خود، سالانه ۳۰۰ هزار تن و ماهانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن تولید می‌کنیم. انتظار داریم این ظرفیت را تا آخر سال دو برابر کرده و به ۶۰۰ هزار تن برسانیم.

هماتیت گاما را جایگزین گندله کرده‌ایم

بهره‌گیری از دانش بومی

عابدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه هماتیت کم عیار است، آیا از دانش فنی بومی بهره گرفتید، گفت: کشور ما ذخایر مگنتیتی بسیاری داشت که این سنگ‌ها رو به اتمام است و اینک ما در کشور ناچار هستیم که از ذخایر هماتیتی استفاده بهینه کنیم. در این راستا هم پرعیارسازی می‌کنیم و هم اینکه فاز این سنگ را به‌وسیله عملیات حرارتی تغییر می‌دهیم که تخلخل محصول معادل گندله باشد که احیا و قابل تبدیل شدن به آهن اسفنجی را داشته باشد. دانش فنی ما بخشی بومی‌سازی و بخشی از آن مهندسی معکوس‌شده و بخشی از آن را از کشور‌های صاحب فناوری الگوبرداری کرده‌ایم و در این راستا، بازدید‌های مختلفی از برزیل، استرالیا، آلمان، چین و هند داشته تا متناسب با ذخایر خود در ایران آن را بومی‌سازی کنیم.

رئیس هیات مدیره گروه‌ شرکت‌های صنعتی و معدنی عطامتال همچنین درباره عناصر استراتژیک عنوان کرد: منظور از عناصر استراتژیک بیشتر کانی‌های فلزی همچون مس و مس سولفور، کانسنگ‌های طلا، سرب و قلع هستند که در کشور به آن‌ها نیاز مبرم داریم. در حوزه عناصر نادر خاکی نیز یک سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم و تیم تحقیقاتی ما مشغول تحقیق هستند که به‌ویژه روی لیتیوم کار می‌کنیم و ذخایر خوبی در مرکز استان خراسان شناسایی کرده‌ایم که درصد بالایی از لیتیوم را در خود دارد. جای تاسف دارد که به دلیل نداشتن دانش و فناوری روز، از این سنگ‌ها در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و با بی‌دانشی در واقع منابع خود را هدر می‌دهیم. امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم این زیرساخت‌ها را آماده کنیم تا از هدررفت این منابع طبیعی و معدنی جلوگیری کنیم.

هماتیت گاما را جایگزین گندله کرده‌ایم

حوزه فعالیت‌ها

عابدی در ادامه خاطرنشان کرد: تمرکز فعالیت ما روی استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی است؛ البته به تازگی نیز دفتر فنی ما به استان‌های یزد و کرمان نیز ورود پیدا کرده و در این استان‌ها نیز در حال تحقیق هستیم، اما واقعیت امر این است که از نظر تامین نیروی انسانی با مشکل جدی مواجه هستیم. حاکمیت باید در زمینه آموزش نیروی انسانی در حوزه معدن ورود پیدا کند؛ این حوزه مغفول باقی مانده است، زیرا در آینده نزدیک با کمبود متخصصان حوزه زمین‌شناسی و معدن روبرو خواهیم شد. خود ما معطل نمانده‌ایم و با دانشگاه‌های مختلف وارد مذاکره شده‌ایم تا نیرو‌های متخصصی را برای ۵ سال آینده مجموعه آموزش بدهیم، به این دلیل که به این مخاطره رسیده‌ایم که در آینده نزدیک با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

ماشین‌آلات فرسوده، معضل بخش اکتشاف

وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که در حوزه اکتشاف وجود دارد، گفت: در حوزه اکتشاف مشکلاتی در زمینه ماشین‌آلات داریم که از فناوری قدیمی برخوردار هستند. در این زمینه نیز باید حاکمیت سیاست گذاری انجام بدهد که ما و سایر مجموعه‌های معدنی بتوانند اکتشافات عمیق انجام بدهند. متاسفانه در حوزه معدن روی بخش اکتشاف سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود؛ امیدواریم حاکمیت کمک کند و زیرساخت‌ها را آماده کند، چراکه اکتشاف یعنی ماشین‌آلات، زیرا اکتشاف بدون ماشین‌آلات معنی نمی‌دهد. ماشین‌آلات در کشور ما بسیار قدیمی شده و باید در این زمینه دولت تسهیلات لازم را ارائه بدهد تا ماشین‌آلات با فناوری جدید به کشور وارد شود تا ما بتوانیم ذخایر عمقی کشور را شناسایی کنیم.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

هماتیت گاما را جایگزین گندله کرده‌ایم

هماتیت گاما را جایگزین گندله کرده‌ایم

هماتیت گاما را جایگزین گندله کرده‌ایم

عناوین برگزیده