تاریخ: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۲۶۵۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افت درآمد تولیدکنندگان داخلی با کاهش قیمت روی و سرب

‌می‌متالز - قیمت جهانی فلز روی در سال ۲۰۲۳ با کاهشی ۳۰ درصدی از ۳ هزار و ۴۹۰ دلار به ازای هر تن به ۲ هزار و ۴۲۶ دلار رسید. قیمت فلز سرب نیز از ۲ هزار و ۳۳۶ دلار به ازای هر تن به هزار و ۹۷۳ دلار کاهش پیدا کرد. این کاهش قیمت‌ها در صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی این حوزه اثر منفی داشته است.

به گزارش می‌متالز، قیمت جهانی فلز روی در سال ۲۰۲۳ با کاهشی ۳۰ درصدی از ۳ هزار و ۴۹۰ دلار به ازای هر تن به ۲ هراز و ۴۲۶ دلار رسید. این ریزش فقط مختص روی نبود و فلزات پایه روز‌های ریزشی بسیاری در سال ۲۰۲۳ تجربه کردند. قیمت فلز سرب نیز در این مدت از ۲ هزار و ۳۳۶ دلار به ازای هر تن به هزار و ۹۷۳ دلار رسید. کاهش شدید قیمت روی و سرب در عملکرد تولیدکنندگان داخلی در این حوزه اثرگذار شد. براساس صورت مالی آبان ماه حجم فروش در تولیدکنندکان داخلی روی و سرب به قرار نمودار زیر است:

افت درآمد تولیدکنندگان داخلی با کاهش قیمت روی و سرب

فاسمین در آبان ۱۴۰۲ درآمدی نزدیک به ۲۶۴ میلیارد تومان داشت. درآمد این شرکت در طول آبان بالاتر از سایر تولیدکنندگان بود. پس از فاسمین، کیمیا، فزرین و فگستر در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند و سایر تولیدکنندگان در آبان ماه کمتر از ۳۰ میلیارد تومان فروختند. آیا فروش آبان ماه این تولیدکنندگان در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد؟ مقایسه فروش آبان با میانگین فروش ماهانه در سال ۱۴۰۲ یکی از روش‌های پاسخ به این سوال است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر تولیدکنندگان روی و سرب در آبان ۱۴۰۲ کمتر از میانگین ماهانه در سال جاری فروش داشته‌اند.

افت درآمد تولیدکنندگان داخلی با کاهش قیمت روی و سرب

فقط فروش آبان ماه کیمیا بالاتر از میانگین ماهانه در سال ۱۴۰۲ بود و سایر تولیدکنندگان همگی فروش پایین‌تر از حد میانگین در این بازه زمانی به ثبت رساندند. کاهش شدید قیمت سرب و روی باعث شد تا درآمد آن‌ها در ۸ ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته در سطح پایین‌تری قرار بگیرد. نسبت درآمد این شرکت‌ها در ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به صورت نمودار زیر است:

افت درآمد تولیدکنندگان داخلی با کاهش قیمت روی و سرب

درآمد ۸ ماه ابتدایی کیمیا، فسرب، فروی و کاما نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. درآمد فرآور در بازه زمانی مورد بررسی با جهش قابل توجهی مواجه بود و بیش از ۷۵۰ درصد رشد کرد، ولی درآمد فزرین و فتوسا نسبت به سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد رشد داشته است. مقایسه درآمد آبان ۱۴۰۲ این شرکت‌ها نسبت به آبان ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد تنها تعدادی از شرکت‌ها فروش بالاتری به ثبت رسانده‌اند.

افت درآمد تولیدکنندگان داخلی با کاهش قیمت روی و سرب

کاما، فتوسا، فروی، فگستر و فسرب همگی در آبان ۱۴۰۲ فروش کمتری نسبت به آبان ۱۴۰۱ به ثبت رساندند. در این میان فروش کاما نسبت به سایر شرکت‌ها کاهش بیشتری داشت. در مقابل فروش فرآور و کیمیا در آبان ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده