تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۲۸۹۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش قیمت روی، رشد درآمد روی‌سازان

‌می‌متالز - برآیند قیمتی فلز روی و فلز سرب در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ درصد منفی بود. با این حال صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی دو فلز روی و سرب از افزایش درآمد آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف خبر می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، برآیند قیمتی فلز روی و فلز سرب در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ درصد منفی بود. قیمت فلز روی در یک سال اخیر ۱۰.۲۱ درصد ریخت. فلز سرب نیز در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۱.۳۵ درصد از قیمت خود را از دست داد. البته ریزش قیمت سال ۲۰۲۳ به مراتب کمتر از سال ۲۰۲۲ بود.

کاهش قیمت روی، رشد درآمد روی‌سازان

قیمت فلز روی در سال ۲۰۲۲ دومین ریزش تاریخی خود را تجربه کرد و از سطح قیمتی ۴ هزار و ۴۰۰ دلار تا نزدیک ۲ هزار دلار به ازای هر تن ریخت. قیمت فلز سرب نیز در این بازه زمانی نزولی شد، ولی ریزش سنگینی نداشت. با این حال صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی دو فلز روی و سرب از افزایش درآمد آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف خبر می‌دهد. با وجود ریزش قیمت روی و سرب، درآمد بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در این مدت رشد کرد. درآمد تعدادی از این شرکت‌ها به صورت نمودار زیر است:

کاهش قیمت روی، رشد درآمد روی‌سازان

فاسمین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده در این حوزه در طول دی ماه بیش از هزار میلیارد تومان درآمد داشت، ولی درآمد سایر شرکت‌ها حتی به ۵۰۰ میلیارد تومان نیز نمی‌رسد. با این حال درآمد بعضی از آن‌ها نسبت به آذر ۱۴۰۱ رشد کرده است.

کاهش قیمت روی، رشد درآمد روی‌سازان

درآمد کبافق و کیمیا در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۳۳۰ و ۹۳۷ درصد رشد کرده است. درآمد فتوسا و فزرین نیز بیش از ۲۴۰ درصد افزایش یافت، ولی در طرف مقابل درآمد آذر ۱۴۰۲ فروی نزدیک به ۹۱ درصد کاهش یافته است. کارنامه فرآور نیز از این نظر منفی است. با این وجود باید دید افت درآمد آذرماه مربوط به تمام ماه‌های سال است یا فقط در این ماه خلاصه می‌شود؟ مقایسه درآمد ۹ ماه اول ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماه اول ۱۴۰۱ به قرار نمودار زیر است:

کاهش قیمت روی، رشد درآمد روی‌سازان

در میان شرکت‌های مورد بررسی تنها درآمد ۹ ماه اول ۳ شرکت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکرد. درآمد ۹ ماه اول فرآور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰۳ درصد رشد کرد، درآمد کبافق نیز در این بازه زمانی ۱۴۰ درصد بیشتر بود. درآمد ۹ ماهه در بیشتر شرکت‌های مورد بررسی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است و افت درآمد‌ها نیز زیاد نیست. برای مثال درآمد فروی در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است، ولی درآمد ۹ ماه اول این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد کمتر بود. ضعیف‌ترین عملکرد ۹ ماهه بین این شرکت‌ها نیز متعلق به فسرب است. درآمد این شرکت از فروردین تا پایان آذر ۴۵ درصد کمتر از سال قبل بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده