تاریخ: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۱
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۳۲۷۱۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی خبر داد:

سهم حوزه صمت در تولید ناخالص داخلی آذربایجان‌شرقی ۶۰ درصد است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرد که سهم حوزه صنعت، معدن و تجارت در تولید ناخالص داخلی آذربایجان‌شرقی ۶۰ درصد است.

به گزارش می‌متالز، «محمدجعفر عظمائی» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی ضمن بیان مطلب فوق افزود: گزارش مرکز آمار همه ساله در قالب حساب‌های منطقه‌ای تهیه می‌شود و نتایج آن بیانگر سهم ۶۰ درصدی بخش صنعت و معدن و تجارت استان از تولید ناخالص داخلی استان از محل ارزش افزوده ایجاد شده و نشان از اهمیت بالای این بخش در اقتصاد استان است.

وی ادامه داد: بر این اساس، سهم ارزش افزوده بخش صنعت در ارزش افزوده بخش صنعت کشور نیز حدود ۷ درصد است که از سهم سرانه جمعیت استان بالاتر بوده و حاکی از صنعتی بودن و سابقه صنعتی استان در کشور است.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: رشد متوسط ارزش افزوده بخش صنعت استان بالاتر از رشد متوسط ارزش افزوده کشوری است که نشان ایجاد ارزش افزوده بالاتر در بخش صنعت استان در مقایسه با کشور است.

وی با اشاره به نقش ویژه صنایع سبک و سنگین در رشد اقتصادی استان تاکید کرد: صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و همچنین صنایع مهمی مانند شرکت‌های ایدم، چرخشگر، ماشین سازی و تراکتورسازی و همچنین صنایع فولادی متعدد که به عنوان پیشانی صنعت استان و حتی در برخی از مواقع صنعت کشور قلمداد می‌شود؛ برای استان بسیار حائز اهمیت هستند.

عظمائی با بیان اینکه در آذربایجان‌شرقی ۵۹ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: وجود زیرساخت‌های مناسب در بخش تولید موجب شده آذربایجان شرقی از انتخاب‌های اول سرمایه‌گذاران برای شروع به فعالیت‌های صنعتی و معدنی باشد.

وی با تاکید بر اینکه عمده سرمایه‌گذاری بخش صنعت در آذربایجان‌شرقی مربوط به بخش خصوصی است؛ تصریح کرد: برای حفظ جایگاه مؤثر استان در اقتصاد کشور ضروری است حمایت‌های مالی و بانکی از صنایع برای تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی انجام شود.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: هم اکنون در استان آذربایجان شرقی نزدیک به چهار هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در حال فعالیت هستند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده