تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۲۸۱۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در راستای اتصال بهتر فن‌آوران به صنعت‌گران؛

رتبه‌بندی و ارائه شناسنامه توانایی کسب و کار فن‌آوری در دستور کار قرار گرفت

‌می‌متالز - رتبه‌بندی و ارائه شناسنامه توانایی کسب وکار فن‌آوری، در راستای اتصال بهتر فن‌آوران به صنعت‌گران، در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، «امیرحسین اسدی» مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت، در بازدید از نمایشگاه فن‌آوری دانشگاه تربیت مدرس و در گفتگو با رئیس و مدیران پژوهشی دانشگاه گفت: صنعت نیاز به فن‌آوری دارد، اما باید این نیاز بر طبق یک شرایط علمی و فنی انجام شود.

وی افزود: برخی از فن‌آوران، توانایی مالی انجام فعالیت‌های بزرگ صنعتی را ندارند. برخی از آنها، توانایی خدمات پس از فروش را ندارند، گاهی هم ما فن‌آوران را به صنایع وصل می‌کنیم و به‌دلیل آنکه شرکت فن‌آور کوچک است و چارت اداری مشخصی ندارد در بین راه، با چالش سهام‌داری مواجه می‌شود و خودش دچار شکست می‌خورد!

مدیرکل خدمات کسب‌وکار وزارت صمت با تاکید بر اینکه هم دانشگاه و فن‌آوران علاقه به صنعت دارند و هم صنعت، علاقه به فن‌آوران دارد، اضافه کرد: در این مسیر باید چالش‌های پیش رو را حل کنیم. باید خدمات رتبه‌بندی درستی انجام دهیم و شرکت‌های فن‌آور، بر طبق این رتبه‌بندی به صنایع متصل شوند.

وی اضافه کرد: توجه به تعداد نیروی انسانی توانمند موجود در شرکت فن‌آور، امکان انجام خدمات پس از فروش، میزان توانایی مالی برای اتصال به صنایع، چگونگی تضمین ریسک فن‌آوری، توانایی شرکت فن‌آور در توسعه و عملیاتی کردن کلان موضوع، نوع و اساسنامه شرکت، ترکیب سهامداران، درجه فن‌آوری، دارا بودن ساختار و چارت علمی و دارا بودن مجوز‌ها از جمله شاخص‌های مورد نظر رتبه بندی است.

اسدی در ادامه تاکید کرد: اگر بیاییم همه شرکت‌های دانش‌بنیان، فن‌آور و اساتید فن‌آور دانشگاه را بر طبق شاخص‌های کسب وکار، رتبه بندی کنیم و میزان توانایی آن‌ها را بر طبق برخی از شاخص‌ها مهم، ارزیابی کنیم، برخی از این چالش‌های ارتباط بین صنعت و فن‌آوری حل خواهد شد. به‌طور مثال استارت‌آپی می‌تواند به صنعت فولاد متصل شود که خدمات پس از فروشش عدد مشخص باشد و یا تعداد نیروی انسانی ایشان، عدد مشخصی باشد.

وی در این خصوص افزود: در این صورت، خیال صنعت هم راحت می‌شود و یقین پیدا می‌کند که این شرکت معرفی شده، توانایی انجام کار را دارد. مگر می‌شود شرکتی که ظرفیت انجام مثلا یک میلیارد پروژه را دارد، بیاید و ده میلیارد پروژه بگیرد؟ قطعا این شرکت متلاشی می‌شود!

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: باید شرکت‌های توانمندی را شناسایی و آموزش دهیم تا این رتبه‌بندی را انجام دهند؛ لذا برای شروع کار، دانشگاه تربیت مدرس می‌تواند با همکاری شرکت‌های فنی، ارزیابی و رتبه‌بندی را برای برخی از فن‌آوران انجام دهد. نماد رتبه‌بندی بدهد! اصطلاحا مجوز و یا گارانتی بدهد و به صنعت بگوید این شرکت استارت‌آپی بررسی شده است و توانایی انجام کار در این سطح را دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم رتبه‌بندی استارت‌آپ‌ها را انجام دهیم، میزان شکست را هم در صنعت و هم در شرکت‌های فن‌آور کم کرده‌ایم.

اسدی همچنین گفت: دانشگاه قطب توسع کشور است و افتخار هر مدیر صنعت است که در دانشگاه حضور داشته باشد. باید تعامل علمی و فن‌آوری بین صنعتگران با دانشگاه را افزایش دهیم و باز دانشگاه تربیت مدرس می‌تواند با دعوت از بزرگان و ریش سفیدان صنعت در دانشگاه و حتی ارائه کرسی تدریس به ایشان، حتی به‌صورت اندک، اتصال دانشگاه و صنعتگران را تسهیل کند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده