تاریخ: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۲۷۱۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پای تجدید ارزیابی دارایی‌ها به وزارت اقتصاد رسید

برگشت محرک به رینگ

‌می‌متالز - همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و با کاهش اثر خبر افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل تجدید ارزیابی‌ها، بازار سرمایه نیز از تب و تابی که در هفته منتهی به ۱۷ آذر داشت، افتاد و روندی خنثی را پشت‌سر گذاشت. کاهش نسبی ارزش معاملات خرد و خروج نقدینگی حقیقی‌ها؛ دو اتفاق مهم و منفی بود که البته از نظر تحلیلگران و با توجه به رشد قابل‌توجه هفته قبل‌تر طبیعی بود. میانگین ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس (سهام و حق‌تقدم) در هفته منتهی به ۲۴ آذرماه ۵۲۷۲‌میلیارد تومان بود و ۱۰۵۳‌میلیارد تومان پول از تالار شیشه‌ای خارج شد.

به گزارش می‌متالز، در هفته‌ای که گذشت چند اتفاق مهم دیگر نیز رخ‌داد، یکی رد‌شدن لایحه بودجه‌پیشنهادی دولت توسط مجلس و دیگری انتشار خبر بر گزاری جلسه‌ای پیرامون موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها در وزارت اقتصاد در دوشنبه هفته‌جاری بود. با داغ‌شدن مجدد موضوع تجدید ارزیابی‌ها این امیدواری وجود دارد که بازار سهام روند روبه‌رشدی که اواسط آذرماه آغاز کرده بود را در هفته پایانی آذر ادامه دهد.

روز‌های مثبت در هفته آخر پاییز

حسن حسین نیا، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرایط برای بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت مقداری پیچیده بود، گفت: در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات افت قابل‌توجهی داشت و در عین‌حال شاهد خروج مداوم و کلی نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار سرمایه در کل هفته گذشته بودیم و این یک سیگنال منفی برای ورود به هفته جدید است. در عین‌حال در آخرین روز از هفته، خبری را شنیدیم که باید شفاف‌سازی بیشتری درخصوص آن از سوی سازمان بورس شاهد باشیم، اما بر اساس این خبر احتمالا جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد و شرکت‌ها بورسی در ساختمان وزارت اقتصاد برای بررسی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تشکیل شود. وی افزود: این اتفاق از این منظر اهمیت دارد که در روز‌های گذشته دیدیم سازمان بورس خواهان اصلاح در قوانین حسابداری مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بود و درخواست داشت معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از محل سرمایه‌گذاری‌ها برای این شرکت‌ها منظور شود. چنانچه رجوعی به سابقه تاریخی موضوع در چند هفته گذشته داشته باشیم، می‌بینیم که تشکیل این جلسه سیگنال مثبتی برای بازار است و احتمال دارد توجهات مجددا به سمت شرکت‌های بزرگ و شاخص‌سازان بورس جلب شود.

این تحلیلگر ادامه داد: مواردی که در این جلسه مطرح خواهد شد، حضور و اعلام نظر وزیر اقتصاد اهمیت زیادی دارد. روز شنبه با وجود اینکه روز بین‌التعطیلین است متاثر از این خبر می‌تواند شاهد رشد ارزش معاملات و حتی رشد نماگر‌های بورس باشد و ممکن است اقبال مجدد به سمت بازار روانه شود، اما چنانچه شنبه مشابه سایر روز‌های بین تعطیلی‌ها منفی باشد نیز قطعا روز دوشنبه می‌تواند روز بهتری برای بازار باشد. نتیجه جلسه روز دوشنبه که برای این مساله برگزار می‌شود، قطعا در روز‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود و در همین راستا می‌تواند هفته خوبی را برای بازار سرمایه رقم بزند.

حسین نیا گفت: همه مفروضات و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته بر این اساس است که جلسه روز دوشنبه بر اساس آنچه اعلام‌شده، تشکیل شود و در آن جلسه رویکرد مثبتی از سوی وزارت اقتصاد شاهد باشیم و در این‌صورت می‌توانیم روز‌های بهتری برای بازار درنظر داشته باشیم.

نیاز محرک بازار به سوخت جدید

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه در هفته‌ای که گذشت معاملات تحت‌تاثیر خبر ارزیابی دارایی‌ها بود، گفت: هرچه به پایان هفته نزدیک شدیم اثر این خبر در بازار کمتر شد و در نهایت شاهد این بودیم که قیمت‌های فعلی در بازار کف‌های قیمتی یک ماه پیش را ۱۰ الی ۲۰‌درصد افزایش داد. به‌نظر می‌رسد با توجه به اخبار موجود هرچه جلوتر برویم با قطعی‌شدن موضوع تجدید ارزیابی در برخی از شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ احتمالا بازار با این محرک، حرکت خواهد کرد. وی ادامه داد: احتمالا در چند روز معاملاتی هفته آینده شاهد جدال عرضه و تقاضا خواهیم بود و چند روز عرضه بر تقاضا غلبه کند و چند روز تقاضا بر عرضه. از اینجا به بعد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌عنوان محرک فعلی بازار نیازمند سوخت جدید است، یعنی بازار از اینجا به بعد احتیاج دارد یا به‌صورت عملی در حوزه تجدید ارزیابی‌ها اتفاقی بیفتد یا محرک قوی دیگری وارد شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: نکته بعد اینکه نرخ دلار نیما در هفته‌های اخیر حدود ۴‌درصد رشد کرده‌است. امیدوارم با توجه به فساد بزرگی که اخیرا در نتیجه همین ارز چندنرخی رخ‌داده، سرانجام بانک‌مرکزی به این نتیجه برسد که کنترل دستوری نرخ‌ها و ارز‌های چندنرخی نه‌تن‌ها بی‌فایده است که خود باعث فساد نیز می‌شود. خبری‌زاد اظهار کرد: چنانچه در ادامه شاهد ادامه رشد نرخ دلار نیمایی هم باشیم این موضوع نیز می‌تواند محرکی برای بازار باشد، اما فعلا و با توجه به وضعیت موجود به‌نظر نمی‌رسد هفته‌جاری هفته خاص و پر تب و تابی برای بورس باشد و احتمالا بازار در هفته پیش‌رو متعادل خواهد بود و نماد‌ها در صنایع مختلف می‌توانند مثبت‌های بازار باشند.

مثبت ملایم در انتظار بورس

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه در هفته قبل شاهد دو اتفاق مهم و قابل‌تامل در بازار سرمایه بودیم، گفت: اول اینکه هیجان ناشی از الزام شرکت‌ها به تجدید ارزیابی دارایی‌هایشان کاهش پیدا کرد و بر همین اساس هیجانات مثبت بازار کمتر شد و بازار شیب معتدل‌تر و معقول‌تری به خود گرفت که این نشانه مثبتی است. وی ادامه داد: دومین اتفاق بحث رد‌شدن لایحه بودجه توسط مجلس به دلایل مختلف از جمله ناترازی بود. مجلس اعلام کرد این لایحه نیاز به اصلاح جدی دارد.

از آنجا که لایحه ارائه‌شده توسط دولت همان‌طور که در مصاحبه‌های قبل نیز به آن اشاره کردم، روند حمایتی از بازار سرمایه نداشت و به دلیل فشار‌هایی که به معیشت مردم وارد می‌کرد لایجه مطلوبی ارزیابی نمی‌شد، رد‌شدن این لایجه می‌تواند دلیل مثبتی برای بهبود شرایط بازار سرمایه باشد. محبی معتقد است در حال‌حاضر آنچه که هفته آینده بتواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد بحث افزایش قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهان، بهبود شرایط درآمد‌های ایران و کاهش ناترازی‌های تجاری است که تمامی این‌ها مثبت ارزیابی می‌شود؛ اما آیا اخبار مثبت که در انتظار آن‌ها هستیم دلایل کافی برای رشد چشمگیر بازار سرمایه نیست؟ بازار سرمایه همچنان به‌دنبال محرک‌های جدی مانند دستیابی مجدد شرکت‌های بورسی به بازار‌های جهانی است که متاسفانه در حال‌حاضر ممکن نیست، بنابراین آنچه که در هفته آینده پیش‌روی بازار سرمایه است روندی متعادل با شیب مثبت ملایم است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده