تاریخ: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۲۷۱۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صنعت پیمانکاری صنعتی در صدر بازدهی هفتگی صنایع قرار گرفت

احتمال رشد دو صنعت در زمستان

‌می‌متالز - بورس تهران، طی هفته گذشته، روند اصلاحی را در پیش گرفته است. به طوری که شاخص کل بورس، اصلاحی ۰.۶درصدی و شاخص هموزن نیز رشد ۰.۶۴درصدی را تجربه کرد.

به گزارش می‌متالز، پس از روند رو به رشد بازار در هفته‏‏ منتهی به ۱۵آذر، اکنون بورس تهران نیاز به اصلاح قیمتی دارد تا فرصت‏‏‌های جدید نصیب سرمایه‌گذاران شود. برخی از کارشناسان انتظار دارند تا نماگر اصلی بازار سهام در صورت ثبات شرایط سیاسی و آرامش خبری، نیمه کانال ۲میلیون را به عنوان تارگت اصلاحی خود انتخاب کنند.

با این حال، بورس تهران انگیزه کافی برای ثبت تارگت‌های جدید ندارد. چرا که تحول جدیدی در نرخ دلار وجود ندارد و خبر‌هایی که در خصوص تجدید ارزیابی منتشر شده بود، چندان کارساز نیست. از ابتدای سال نیز شاخص کل بورس، بازدهی ۱۰.۸درصدی را ثبت کرده است. همچنین شاخص هموزن، ۲۸درصد افزایش ارتفاع را تجربه کرده است. از ابتدای هفته گذشته تا پایان ۲۲آذر صنعت پیمانکاری صنعتی موفق شده است تا ۱۴درصد رشد کند. همچنین از ابتدای سال، صنعت انبوه‌سازی و بنادر و کشتیرانی ۸۰درصد رشد را ثبت کرده اند که بیشترین بازدهی را در میان صنایع داشته اند.

برترین صنایع هفته

در روز‌هایی که بورس تهران، سرخ پوش بوده و روند اصلاحی را در پیش گرفته است، به نظر می‌رسد برخی از صنایع بدون توجه به روند اصلاحی بازار به رشد خود ادامه خواهند داد. صنایع کوچک همچنان راه هموارتری برای رشد دارند و مانعی را پیش روی خود نمی‌بینند. از این رو، بازار ترجیح می‌دهد به این صنایع p/e بالاتری را اختصاص دهد. تقاضای بالایی که متوجه این صنایع است، تنها به دلیل کاهش ریسک این صنایع نیست. بلکه انتشار گزارش‌های ماهانه صنایع نیز امید را به رشد سودآوری این صنایع افزایش داده است. در میان صنایعی که سهام آن‌ها طی هفته گذشته مورد معامله قرار گرفته است، صنعت پیمانکاری صنعتی با اختلاف بسیار بالایی نسبت به سایر رقبای بورسی، بازدهی ۱۴درصدی را به ثبت رساند و موفق شد تا در صدر بازدهی هفتگی قرار گیرد. بدون توجه به بازدهی‌های غیرنرمال بازدهی صنعت چوب، حدود ۷درصد بوده است. همچنین صنعت وسایل خانگی طی هفته گذشته موفق شد تا ۶.۵۷درصد بازدهی را نصیب سهامداران خود کند. صنعت لاستیک و پلاستیک نیز با بازدهی ۵.۱۲درصدی به کار خود در هفته گذشته پایان داد. چرا که انتظار می‌رود به زودی افزایش نرخ شامل حال این صنعت شود. پس از صنعت مذکور، صنعت شکر نیز موفق شد تا همچنان در صدر بازدهی‌های هفتگی قرار گیرد. این صنعت به دلیل افزایش انتظارات در خصوص نرخ‌های فروش، بازدهی ۲.۶۹درصدی را نصیب سهامداران خود کند. پس از آن صنعت کانی‌های غیرفلزی، بازدهی ۲.۵۲را به همراه داشت. چرا که این صنعت نیز با ثبت رکورد‌های درآمدی انتظارات را در خصوص افزایش سود تقویت کرده است. مخابرات، صنعت دارو و سیمان نیز موفق شدند تا از شاخص هموزن جلو بیفتند. از سویی دیگر صنایعی نظیر نساجی، خودرو، فرآورده‌های نفتی و کاشی و سرامیک جزو صنایعی هستند که طی هفته گذشته ضعیف‌تر از سایر صنایع عمل کردند. طبیعت صنعت خودرو در آن است که طی کوتاه‌مدت، بیشتر از بازار بازدهی دهد و در ریزش بازار نیز کاهش سهمگینی را تجربه کند. اما صنعت فرآورده‌های نفتی، به دلیل چشم انداز تاریک صنعت فرآورده‌های نفتی تا پایان سال‌جاری شرایط خوبی نخواهد داشت. چرا که افت کرک اسپرد‌ها می‌تواند شرایط بدی را برای پاییز این صنعت رقم بزند.

برترین صنایع سال

بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال تعریف چندانی نداشته است. به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه با رشد ۱۰.۸درصدی از ابتدای سال تا پایان ۲۲آذر ماه و شاخص هموزن با ثبت بازدهی ۲۸درصدی، سهامداران را کاملا ناامید کرده است. اما در این میان، برخی از صنایع بازدهی‌ها عالی را ثبت کردند. همچنان بازار سهام نسبت به صنایع ریالی حس بهتری دارد. چرا که چشم انداز آن‌ها نیز بهتر از دلاری هاست. ثبات نرخ دلار سبب شده است تا مواد اولیه بسیاری از صنایع ریالی نظیر لاستیک و پلاستیک، دارو و صنایعی که مواد اولیه وارداتی فراوانی را مصرف می‌کنند، بهای تمام شده پایینی را نیز در صورت‌های مالی خود به ثبت می‌رسانند. در شرایط ثبات ارزی نیز دریافت افزایش نرخ و مطابقت این افزایش نرخ‌ها با تورم راحت‌تر است. از این رو صنایع ریالی می‌توانند سود‌های شیرینی را نصیب سهامداران خود کنند. در میان صنایعی که از ابتدای سال، در بورس تهران حضور داشتند، صنعت انبوه سازی، بنادر و کشتیرانی با ثبت بازدهی ۸۰درصدی، در صدر بازدهی‌های سال‌جاری بوده اند. صنعت چوب و حفاری بالای ۷۰درصد بازدهی را به ارمغان آوردند. کم ریسک بودن این صنایع و افزایش فروش نفت و کالا‌های صادراتی در اثر کاهش تحریم‌ها سبب شد تا بنادر و کشتیرانی به یکی از بهترین صنایع در بورس ایران مبدل شود. پس از صنایع مذکور، لاستیک و پلاستیک نیز جزو صنایع پربازده سال‌جاری بوده است و شاخص این صنعت موفق شده است تا بازدهی ۵۳درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد. در میان صنایع پرمعامله بازار، پس از صنایع یاد شده، کانی‌های غیرفلزی نیز در میان برترین صنایع قرار دارند. روند افزایشی سودآوری این صنایع و امکان دستیابی به سود‌های بالا با ریسک بسیار پایین‌تر سبب شده است تا چنین صنایعی بتوانند رشد قیمتی خوبی را تجربه کنند. صنعت وسایل خانگی، نساجی و چاپ و نشر نیز بیش از ۴۰درصد بازدهی را ثبت کرده اند. صنعت شکر که بازار را با سود‌های بالای خود شیرین کام کرده است، بازدهی ۳۹درصدی را به همراه داشته است. پس از صنعت شکر، صنعت سیمان دارو و محصولات لبنی بازدهی بهتر از شاخص هموزن را به همراه داشته اند. شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی که نیمه اول بسیار خوبی را آغاز کرده بود، اکنون در شرایطی قرار دارد که احتمالا با توجه به افت قیمت نفت نیاز به اصلاح قیمتی دارد. همچنان صنایع دلاری در میان بازدهی‌های پایین قرار دارند. به‌خصوص صنایعی نظیر خودرو، کانی‌های فلزی و پتروشیمی‌ها که دست آن‌ها زیر ساطور دولت قرار گرفته است. صنایع مذکور اکنون در شرایطی قرار دارند که ممکن است از تصویب بودجه سال آینده نیز تاثیر پذیرفته و نسبت به تحولات بودجه‌ای واکنش نشان دهند. همچنان سیاست دولت در قبال حقوق دولتی معادن سفت و سخت‌تر از گذشته است و صنایعی نظیر پتروشیمی‌ها با نرخ خوراک گران دست و پنجه نرم می‌کنند. صنعت خودرو از ابتدای سال بازدهی منفی ۸درصدی، صنعت کانی‌های فلزی، با ثبت بازدهی منفی ۷.۲۶درصدی و مواد شیمیایی با بازدهی ۱.۳۷درصدی هنوز نتوانستند از شاخص کل سبقت گرفته و بازدهی بهتری را برای سهامداران به همراه داشته باشند. افت قیمت‌های جهانی و انتشار گزارش‌های صنعت اوره مانند پتروشیمی شپدیس نشان می‌دهد که این صنایع با کاهش سودآوری همراه شده و احتمالا روند کاهشی سودآوری، ادامه دار خواهد بود.

صنایع برتر در ادامه سال

صنایع از ابتدای سال تاکنون، در شرایطی قرار دارند که تقریبا مشخص است کدام صنایع برتر خواهند بود. به نظر می‌رسد سال‌جاری شرایط بهتری را برای صنایع ریالی فراهم آورد. به همین دلیل احتمالا صنایع ریالی بهتر از سایر نماد‌ها عمل خواهند کرد. نگاهی به پیش‌بینی تحلیلگران بازار از سودآوری صنایع مختلف بورسی نشان می‌دهد که عمده صنایع بزرگ بازار با کاهش سودآوری یا با رشد اندک سودآوری همراه خواهند بود. این موضوع در گروه پتروشیمی و کانی‌های غیرفلزی به وضوح مشخص است. چرا که افت قیمت‌های جهانی در صنعت پتروشیمی نمی‌تواند پتروشیمی‌ها را از مهلکه فعلی نجات دهد. بررسی‌ها در خصوص سایر صنایع دلاری نیز حکایت از آن دارد که صنایعی نظیر فولاد و فلزات اساسی بهتر از سایر دلاری‌ها عمل کنند. اگر نرخ دلار در اواخر سال نوسان مثبتی را تجربه کند، صنعت فولاد و فلزات گرانبها شرایط بهتری برای جبران کمبود‌های گذشته خود خواهند داشت و بازدهی بالاتری را به همراه خواهند داشت. اگر ثبات ارزی با موفقیت تا پایان سال تداوم یابد، شرایط برای صنایع کوچک فراهم خواهد بود. چرا که این صنایع در پایان سال بهتر از کل بازار عمل خواهند کرد؛ بنابراین انتخاب برخی از نماد‌ها که نسبت قیمت به سود آینده‌نگر مناسبی داشته و رشد سودآوری بالایی در انتظار آنهاست، پتانسیل مناسبی خواهند داشت. قطعا یکی از صنایعی که عملکرد مثبتی خواهند داشت، صنعت سیمان است. این صنعت رشد ۵۰درصدی سودآوری را تجربه خواهد کرد. مطابق با پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود مجموع سود خالص سال مالی آینده نماد‌های این صنعت، به حدود ۲۰هزار میلیارد تومان برسد که ۱.۵برابر سال قبل است. پس از آن صنعت قند و شکر نیز در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و احتمالا با رشد ۶۶درصدی سود‌آوری همراه خواهد بود. پس از آن صنعتی که با ریسک پایین می‌تواند در ادامه سال نیز به خوبی بدرخشد صنعت لاستیک و پلاستیک است.

مطابق با بررسی زمستان سنوات گذشته نیز بازدهی بالا عمدتا نصیب صنعت سیمان می‌شود. صنعت شکر نیز در زمستان سال‌های گذشته از رشد قیمت بی نصیب نمانده است. همچنین امسال نیز به دلیل ثبت عملکرد خوب توسط صنعت فولاد، احتمالا در زمستان این صنعت نیز خودی نشان داده و در میدان داد و ستد بازار بدرخشد.

احتمال رشد دو صنعت در زمستان

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده