تاریخ: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۲۷۲۰۸
سرویس خبر : زمین شناسی

عقب ماندگی اکتشاف معادن ایران

‌می‌متالز - رئیس خانه معدن ایران گفت: تولید و واردات ماشین آلات معدنی باید در کنار هم دیده شود و با اصلاح سیاست‌ها به رشد معدن منجر شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در رابطه سیاست‌های واردات ماشین آلات بخش معدن گفت: در سالیان گذشته عدم واردات ماشین آلات حفاری و دیگر ماشین آلات که مشابه داخلی ندارد باعث فلج شدن بخش معدن شده است، ولی امروزه شاهدیم این روند نزولی به مراتب بهتر از قبل شده است و بر اساس همین سیاست‌ها شرایطی ایجاد شده تا بخشی از نیاز‌های داخلی تامین شود تا هم بخش تولید داخلی و هم بخش صادرات را داشته باشیم و این سیاست‌ها نباید طوری باشد که ماشین آلات کیفیت لازم را نداشته باشد و به دلیل تحریم‌ها تمام فضا‌ها را به روی خود ببندیم.

رئیس خانه معدن ایران گفت: ما یک عارضه شدید و عقب ماندگی در بخش حفاری و اکتشاف معادن داریم و به طوری که آمار میانگین متراژ حفاری در امریکا ۲۴۰ متر و ایران ۵۰ متر است و برای توسعه این بخش نیاز به ابزار داریم، ولی به دلایل مختلف واردات را ممنوع اعلام کرده ایم و با سیاست غلط، خود را در این رقابت عقب می‌اندازیم و وقتی تولید کننده داخلی نمی‌تواند ماشین آلات را تهیه کند باید با واردات این بخش را جبران کنیم.

وی افزود: تولید و واردات باید در کنار هم دیده شود و اگر تولید کننده داخلی نتواند تامین کند باید جریمه شود. برای رسیدن به رشد ۱۳ درصدی طبق برنامه هفتم باید ماشین آلات مجهزی داشته باشیم، ولی با در نظر گرفتن مشکلات این بخش ها، نمی‌توان به رشد رسید و باید دولت و سازنده داخلی خود را با این مشکلات تطبیق بدهند و دولت حمایت‌های لازم را از بخش معدن داشته باشد.

بهرامن در پایان گفت: با نگاه‌های سلیقه‌ای نمی‌توان این حوزه را تقویت و راهکار مناسبی را انتخاب کرد. تمام تولید کنندگان داخلی باید حمایت شوند، ولی باید برای پیشرفت نقد هم صورت بگیرد به عنوان مثال زمان تحویل باید در موعد مقرر انجم بگیرد تا بهره بردار بخش معدن متضرر نشود و کیفیت ماشین آلات باید طوری باشد تا وقتی بخش داخلی اقدام به خرید آن نکرد شرکت داخلی بتواند در کشور‌های همسایه به فروش برساند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده