تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۳۲۷۳۰۰
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیرعامل جیمکس:

«جیمکس» به دنبال افزایش پهنه‏‏‌های اکتشافی

‌می‌متالز - شرکت GMEX (اکتشاف معادن غدیر)، ‏‏ زیرمجموعه فعال شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است که با ورود به بخش معدن، سعی بر برداشتن قدم‏‏‌های بلندی برای بهبود کیفیت فعالیت زیرمجموعه‏‏‌های معدنی سرمایه‌گذاری غدیر دارد.

به گزارش می‌متالز، بررسی‏‏‌ها نشان می‏‏‌دهد که ورود این شرکت به فعالیت اکتشاف از سال ۱۳۹۳ سبب شده ضمن استحصال منابع مغفول مانده زیر‏‏‌زمینی، فرصت اشتغال برای تعداد زیادی از نیرو‌های متخصص و کارگران بومی در مناطق مختلف کشور به‌خصوص مناطق محروم نیز فراهم شود. بر اساس آنچه که گفت‏‏‌و‏‏‌گوی انجام شده با رشید کتال، مدیرعامل شرکت GMEX (اکتشاف معادن غدیر) نشان می‏‏‌دهد، این شرکت در طول مدت فعالیت خود طرح‏‏‌های متعددی را به مرحله بهره‏‏‌برداری نزدیک کرده و توانسته برای برداشت محصولاتی نظیر طلا، مس و سنگ‌آهن گام‌های موثری بردارد.

شرکت GMEX (اکتشاف معادن غدیر) با چه رویکردی تاسیس شده و تا به حال تا چه حد توانسته به اهداف خود دست پیدا کند؟

تاسیس شرکت GMEX (اکتشاف معادن غدیر) با هدف ورود هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر به حوزه معدن انجام شد تا زنجیره فولاد را به معدن وصل کند و همچنین ماموریت‌های دیگری مثل استحصال سرب و روی، طلا و مس که در فلزات غیرآهنی به این مجموعه واگذار شده است را به سرانجام برساند؛ بنابراین از سال ۹۳ این شرکت شروع به کار کرده و در انجام پروژه‌های موفق اکتشاف و بهره برداری نیز کارنامه درخشانی دارد. عمده پروژه‌های این شرکت به صورت مشارکتی با مجموعه‌های دولتی انجام شده و هم اکنون در پهنه‌های گسترده‌ای عملیات اکتشاف در حال انجام است. یکی از مهم‌ترین خروجی‌های این کار تا به امروز فعالیت‌های انجام شده در محدوده‌هایی نظیر جنگ سر است.

در خصوص نحوه کار روی پروژه جنگ‌سر و سایر پروژه‌های فعال شرکت لطفا توضیح دهید.

با توجه به برنامه ریزی اولیه در حال حاضر فاز اکتشاف این پروژه پیشرفت مناسبی داشته و اکنون به مرحله طراحی معدن رسیده ایم. تست‌های فرآوری نیز به موازات در حال انجام است.

یکی دیگر از پروژه‌های ما، پروژه طلای خونیک است که به صورت مشترک با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی انجام می‌شود. در این پروژه نیز مرحله اکتشاف به پایان رسیده و تا این لحظه تقریبا ۶میلیون تن ذخیره طلا با عیار متوسط هشت دهم ppm یا هشت دهم گرم در تن به اثبات رسیده است.

همچنین در پروژه سنگ آهن گزستان یزد نیز با رویکرد خوراک دهی به مجموعه‌ای فولادی زیرمجموعه هلدینگ صنعت و معدن غدیر مثل فولاد غدیر نی ریز و فولاد غدیر ایرانیان مشغول به کار هستیم؛ بنابراین می‌توان گفت کفه سنگین ترازو در شرکت شما مربوط به بخش اکتشاف است؟

دقیقا همین‌طور است. اکتشاف یکی از مهم‌ترین رشته‌های فعالیت ما در شرکت GMEX (اکتشاف معادن غدیر) است که به صورت مستمر برای بهبود این بخش از فعالیت خود در تلاش هستیم. در حال حاضر روند اکتشاف در پهنه کرمان به پایان رسیده و در نتیجه این عملیات، چند محدوده معدنی در مناطق چهل تن، لاله زار و برزآباد کشف شده است. در این میان، بخش اکتشافی محدوده برزآباد در مرحله نهایی است و ضمن تخمین ذخیره، در حال انجام مطالعات فنی و اقتصادی این طرح برای ورود به فاز استخراج هستیم. نتایج اکتشافات گویای این است که در این محدوده ذخایر طلا و مس قابل قبولی کشف شده است.

همچنین در میان محدوده‌های در دست بررسی پهنه‌های دیگری نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پهنه‌هایی در استان مازندران با دو محدوده سرب و روی اشاره کرد. البته در این پهنه به دلیل شرایط صعب‌العبور و همچنین مشکلات منابع طبیعی و پوشش‌های گیاهی گسترده، ادامه کار امکان پذیر نبود. هرچند ذخایر سرب و روی آن محدوده به لحاظ عیار و ذخیره در حال حاضر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبود.

موضوع تولید کاتد مس در ساوه نیز دیگر فعالیت شرکت است. تولید کاتد مس در شهرستان ساوه با سه معدن در محدوده‌های نارباغی شرقی، شمالی و مرکزی فعال است که ظرفیت تولید کارخانه برای استحصال کاتد با عیار ۹۹.۹۹‌درصد به حدود ۱۰۰۰ تن در سال می‌رسد. البته این کارخانه هم اکنون به دلیل مشکلات انباشته شده از قدیم، با حدود ۵۰ تا۶۰‌درصد ظرفیت کار می‌کند و در دوره جدید بنا داریم ابتدا تولید کارخانه را به ظرفیت اسمی برسانیم و سپس برای افزایش ظرفیت آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

علاوه بر همه اینها، دو محدوده مشترک با ایمیدرو نیز در جنوب سمنان به اسم معدن کلوت و کلاته مهران داریم که در آنجا هم منابع مس اُکسیدی وجود دارد. پروانه فعالیت آن‌ها توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به تازگی تمدید شده و ما نیز در آنجا کار را با انرژی بیشتری جلو خواهیم برد. دیگر پروژه همکاری مشارکتی با ایمیدرو نیز اکتشاف و بهره برداری از معادن فسفات چرام است.

با توجه به گستره فعالیت شرکت و البته سختی کاری که تداوم فعالیت کار اکتشاف به نیرو‌های عملیاتی تحمیل می‌کند، حفظ و ارتقای کیفیت نیروی انسانی یکی از مسائل مهمی است که برای شرکت‌هایی نظیر شما اهمیت دارد. در این خصوص چه اقداماتی انجام داده اید؟

تمرکز بر جذب منابع انسانی کارآمد و متخصص، در کنار استفاده از توان شرکت‌های مشاور در این حوزه، ما را در بخش منابع انسانی قدرتمند کرده است. البته سرمایه انسانی شرکت به منظور حفظ و ارتقای عملکرد کیفی به طور مستمر آموزش می‌بیند. شرکت ما به پشتوانه این سرمایه ارزشمند نشان داده است که در تمامی مناطق ایران می‌تواند پروژه اجرا کند.

آمادگی نیروی انسانی در شرکت پروژه محور باید در حدی باشد که با گسترش حوزه فعالیت، بنیه مدیریتی لازم برای بهره برداری از معادن کشف شده نیز در درون خود آن موجود باشد. زیرا در جریان اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری، افرادی که از ابتدا درگیر آن پروژه بوده‌اند، بهتر از سایرین می‌توانند مسوولیت کار را بر عهده بگیرند.

هرچند نمی‌توان کتمان کرد که پایین بودن درآمد متخصصان در این حوزه بر مشقت تداوم فعالیت آن‌ها می‌افزاید و با وجود سختی مسیر کار و تحصیل و دوری از خانواده و زندگی معمول، حقوق اندکی دریافت می‌کنند که نهایتا منجر به دور شدن از این شغل و کوچ به شغل‌های دیگر می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده