تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۳۲۵۴۸۱
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون برنامه‌ریزی «ایمیدرو» در نمایشگاه ایران‌متافو اعلام کرد

نقشه جدید اکتشاف معدنی

‌می‌متالز - معاون برنامه ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در آخرین روز از نمایشگاه ایران متافو در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران درخصوص عملکرد این سازمان پاسخ داد.

به گزارش می‌متالز، سمیه خلوصی معاون برنامه ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در پاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد که برنامه سازمان ایمیدرو در صنایع بالادست در زنجیره فولاد که طی سال‌های آتی که ممکن است با کمبود سنگ آهن روبه رو شوند، چیست، عنوان کرد: اکتشاف نخستین حلقه در راستای شناسایی ذخایر معدنی است، از این رو تفاهم نامه‌ای با سازمان زمین شناسی داریم تا با همکاری این سازمان ۲۰۰‌هزار کیلومترمربع از مساحت کشور را اکتشاف کنیم. سازمان ایمیدرو برای افزایش توان حفاری در کشور، برنامه‌هایی را طی دو سه سال گذشته مانند واردات تجهیزات حفاری، آموزش حفار، تهیه فهرست بهای اکتشافی انجام داده و هم اکنون ظرفیت حفاری کشور به یک حد قابل قبولی رسیده است. برنامه امسال رسیدن به ۵۰۰ متر حفاری است و در تلاش هستیم که به عدد یک میلیون حفاری طی سال‌های آینده برسیم.

رشد تولید فلزات اساسی

خلوصی در این نشست خبری عنوان کرد: ما هم اکنون در کشور در زمینه فلزات بیش از ۳۰ میلیون تن شمش فولاد، بیش از ۳۰۰‌هزار تن کاتد مس، بیش از ۳۰۰‌هزار تن در زنجیره سرب و روی و بیش از ۱۰ تن در زمینه شمش طلا تولید داریم. ظرفیت معدنی کشور در زمینه فلزات اساسی به گونه‌ای است که زنجیره‌های این فلزات به سطح قابل قبولی رسیده اند. در زنجیره فولاد در سال گذشته استخراج ۱۱۰ میلیون تن سنگ آهن تا ۳۰ میلیون تن شمش فولاد داشته ایم؛ بنابراین برگزاری نمایشگاهی این چنینی (ایران متافو) که تمامی این زنجیره در آن حضور داشته باشند، ضروری به نظر می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به رتبه تولید فولاد ایران عنوان کرد: در زمینه تولید فولاد ایران در خاورمیانه، رتبه نخست و در جهان رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. امیدواریم که زنجیره تولید فولاد در کشور بتواند سهم خود را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهد و همچنین به سمت تولیداتی با ارزش افزوده بالاتر گام بردارد.

رشد ۷ ماهه بخش‌های مختلف صنایع معدنی

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در ادامه خاطرنشان کرد: براساس آمار ۷ماهه، ما در راستای تمام زنجیره فلزات اساسی رشد کرده ایم و حتی باوجود قطع برق در ۶ماهه نخست سال‌جاری که نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، اما با توجه به برنامه ریزی مناسبی که در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت انجام شد و فصل تعمیرات کارخانه به زمان قطعی برق موکول شد، این موضوع مدیریت شد، از این رو شرکت‌ها در زمانی که قطعی برق نداشتند، رکورد‌هایی را به ثبت رسانند که سبب رشد تولید در ۷ ماه نخست سال شده است؛ در این مدت تولید فولاد به بالای ۱۸ میلیون تن و کاتد مس به ۱۶۷‌هزار تن رسیده است. در زمینه مس در کنسانتره رشد تولید داشته ایم، اما در کاتد مس به دلایل مشکلات خطوط تولید، تولیدات این مدت تقریبا معادل مشابه سال قبل بوده است. در زمینه شمش فولاد یک درصد، در زمینه محصولات فولادی نزدیک به ۲‌درصد رشد داشته ایم و در تمام حلقه‌های فولاد از کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به متناسب رشد تولید کرده ایم که در زمینه آهن اسفنجی بیش از ۵‌درصد رشد به ثبت رسانده ایم. برنامه ایمیدرو برای شرکت‌های بزرگ در ۶ماهه دوم این است که ۱۰‌درصد نسبت به ۶ماهه نخست رشد داشته باشند.

خلوصی با اشاره به برنامه‌هایی برای صنایع پایین دستی عنوان کرد: برای زنجیره‌هایی مانند فولاد و مس که به یک سطح قابل قبولی از تولید رسیده ایم، برنامه تکمیل زنجیره ارزش را داریم و در این راستا پروژه‌های بسیاری تعریف کرده ایم که در این راستا طرح‌های نورد گرم و سرد را در فولاد مبارکه ورق گالوانیزه، ورق الکتریکی تعریف کرده ایم، همچنین لوله‌های بدون درز جزو طرح‌های پایین دستی فولاد است که در سازمان تعریف شده و سایر نورد سرد‌هایی که در برنامه هفتم تعریف شده اند.

اقدامات طلایی ایمیدرو

وی همچنین درباره برنامه‌های سازمان ایمیدرو درباره طلا عنوان کرد: با اکتشاف ذخایر جدید طلا، به محض اینکه به یک محدوده طلای با عیار مناسب می‌رسیم، عملیات بهره برداری با کمک بخش خصوصی را آغاز می‌کنیم. در زمینه توسعه صنایع پایین دست طلا نیز سازمان ایمیدرو کار گسترده‌ای در زمینه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در نقاط مختلف کشور انجام داده است که یکی از موارد مصرف آن‌ها در جواهرات است که می‌تواند به توسعه پایین دست طلا کمک کند. پیش‌بینی ما این است که در پایان برنامه هفتم به عددی به میزان تقریبا ۲۰ تن طلا دست پیدا کنیم. خلوصی در ادامه با اشاره به ارزش ذخایر جدیدی که اکتشاف شده اند، گفت: در زنجیره فلزات، از جمله طلا، سرب و روی، مس، سنگ آهن و حتی شورابه‌ها به ذخایری رسیده ایم که ارزش برجای آن‌ها (بدون سرمایه‌گذاری مستقیم) حدود ۲۸ میلیارد دلار است. معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو درباره عملکرد این سازمان در حوزه بهره وری تصریح کرد: یکی از رویکرد‌های سازمان ایمیدرو، موضوع بهره وری است. در برخی زنجیره‌های فلزات بیش از نیاز داخلی تولید داریم و حتی صادرات ما تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. در بحث بهره وری موضوعاتی همچون کاهش مصرف آب و بازچرخانی آن، انرژی و بازیابی حرارت و استفاده از سنگ آهن‌های کم عیار یا هماتیتی که به ذخایر عمر معادن سنگ آهن ما کمک می‌کنند، بسیار متمرکز شده ایم.

برنامه‌های فولاد سبز

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه ایمیدرو برای تولید فولاد سبز چیست، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع که روش تولید فولاد ایران به روش احیای مستقیم است، همراه با آلایندگی که کشور‌هایی مانند چین با روش کوره بلند انجام می‌دهند، مساله‌ای ندارد؛ اما مشابه بسیاری از کشور‌ها که شروع به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کرده اند، یکی از برنامه‌هایی که شرکت‌های فولادی سازمان آغاز کرده اند، ایجاد نیروگاه‌های تجدپذیر خورشیدی و بادی است که بخشی از تامین انرژی خود را از طریق این نیروگاه‌ها تامین کنند تا به فولاد سبز کمک کنند؛ البته به موازات این موضوع روی بحث فناوری هیدروژن پاک و فولاد سبز نیز کار می‌کنیم، اما تا رسیدن به آن مرحله فاصله بسیار داریم. هرچند خود شرکت‌ها برنامه‌های متعددی را برای تولید فولاد سبز به کار گرفته اند، به گونه‌ای که مطمئن هستیم که پس از سال ۲۰۳۰ میلادی بازاری را از دست نخواهیم داد.

سند عناصر حیاتی و راهبردی

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در ادامه خاطرنشان کرد: ما در سازمان ایمیدرو سندی با عنوان سند عناصر حیاتی و راهبردی را تدوین کرده ایم. این سند مجموعه عناصری – به غیر از فلزات اساسی مانند آهن، مس، آلومینیوم، سرب و روی و طلا - که صنایع و اقتصاد آینده کشور که به آن وابسته هستند را دسته بندی کرده است؛ این عناصر شامل لیتیوم، منگنز، کروم و کبالت است. در این سند اولیه، اولویت‌های اکتشافی سازمان متمرکز بر فلزات اساسی و این عناصر است و روی اکتشاف، دانش فنی و فناوری و استحصال این عناصر کار می‌کنیم که ظرف چند سال آینده به نتایج خوبی دست پیدا خواهیم کرد.

توسعه مناطق انرژی بر

خلوصی در ادامه با اشاره به مناطق اقتصادی انرژی بر عنوان کرد: سازمان ایمیدرو دو منطقه اقتصادی انرژی بر، یکی منطقه انرژی بر پارسیان و دیگری منطقه انرژی بر خلیج فارس را در اختیار دارد. در این مناطق طرح‌های زیرساختی بسیاری تعریف شده اند. در منطقه ویژه مکران طرح‌های توسعه زنجیره فولاد تعریف شده که یکی از این طرح ها، طرح احیای مستقیم ۱.۶ میلیون تنی است که سال آینده به بهره برداری می‌رسد؛ همچنین یک واحد پایین دست فولادی تعریف کرده ایم که عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده