تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۲۸۱۷۹
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران - یزد خواستار شد

لزوم تحول در تکمیل زنجیره اکتشاف معادن

‌می‌متالز - مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران- یزد گفت: یکی از چالش‌های مهم معادن به‌روز نشدن ماشین آلات معدنی و ضعف در زنجیره اکتشاف است که باید در تکمیل زنجیره‌های اکتشاف تحولی اساسی اتفاق بیفتد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا علمدار یزدی درباره فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: مرکز تحقیقات مواد معدنی از سال ۱۳۸۱رسما شروع به کار کرده و در سه حوزه آموزش، آنالیز مواد معدنی و پژوهش فعالیت جدی دارد. وی افزود: آموزش نیروی ماهر در معدن عمدتا به‌صورت رایگان انجام می‌شود و هزینه‌های آن را ایمیدرو در راستای مسوولیت اجتماعی متقبل می‌شود. مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران یزد اضافه کرد: کلاس‌های مرتبط با معدن هرچه که باشد برگزار می‌کنیم و طی تفاهم نامه‌ای که با فنی- حرفه‌ای داریم در رشته‌هایی مثل حفاری، کار با پهپاد، جی پی اس، جی‌ای اس و هر رشته مرتبط با معدن، فنی- حرفه‌ای آزمون گرفته و مدرک می‌دهد. علمدار یزدی تاکید کرد: وظیفه ما تربیت نیروی متخصص و متعهد معدنی است تا نیرویی که در مصاحبه پذیرفته می‌شود در معدن کار کند و بسته به نوع آموزش از بهترین اساتید برای آموزش‌ها استفاده می‌کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ماموریت دوم سازمانی مرکز، آنالیز عناصر مواد معدنی است، ادامه داد: بر اساس این آنالیز که توسط دستگاه‌های روز دنیا صورت می‌گیرد مشخص می‌شود که مغزه یا کلوخه دارای چه نوع ترکیبی شامل آهن، مس و... و به چه مقدار است. رئیس مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد ماموریت سوم را پژوهش و حمایت از پژوهش‌های مرتبط با مباحث معدنی اعلام و اظهار کرد: اکنون از پایان‌نامه‌های دانشجویی حمایت می‌کنیم و با تصویب شورای پژوهش کشور که بنده نیز عضوی از آن هستم از هر موضوعی که معدن‌کاری کشور را ارتقا دهد حمایت می‌کنیم. وی درباره برنامه این مجموعه گفت: برنامه‌هایی برای ارتقای آزمایشگاه ها، استقرار شتاب دهنده معدنی و تولید سی ار ام، شبیه ساز ماشین آلات، بهینه سازی آزمایشگاه ناریه در مقیاس آزمایشگاهی و استاندارد‌های ۱۷۰۲۵ و در نهایت استاندارد ۱۷۰۳۴ داریم که امیدواریم به سرانجام برسند.

علمدار یزدی در ادامه با بیان اینکه معدنکاری سخت است و هرکسی که می‌خواهد معدنکاری کند باید اول بازدیدی از معدن داشته باشد، خاطرنشان کرد: بازدید از محیط و فضای معدن موجب می‌شود نگاه و رفتار نسبت به معدن تغییر کند و افراد به سختی کار در این بخش پی ببرند. وی به‌روز نشدن ماشین آلات معدنی، عدم‌تکمیل زنجیره‌های اکتشافی و پر هزینه بودن کار اکتشاف را از مشکلات مهم این بخش دانست و افزود: در راستای حل این مشکلات و تحول در تکمیل زنجیره‌های اکتشاف شرکت ایمیدرو و ایمپاسکو در کنار بخش خصوصی این کار را انجام می‌دهد و یکی از ماموریت‌های آن‌ها بحث کار اکتشافی است تا وقتی کار به مرحله گواهی کشف رسید بخش خصوصی کار کند. به گفته رئیس سابق سازمان صمت یزد، معادن ایمپاسکو و ایمیدرو به صورت راهبری اداره می‌شود، یعنی دولت نظارت می‌کند و بخش خصوصی به عنوان راهبر، کار معدنی را انجام می‌دهد. وی با اشاره به لزوم پرعیارسازی و توجه ویژه به عناصر خاکی نادر در معادن گفت: یکسری باطله‌های معادن باید پرعیارسازی شود بنابراین تمرکز ما کار روی عناصر نادر خاکی و استراتژی این بخش است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده