تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۲۷۴۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی:

تراز تجاری استان به مثبت ۱۳.۳ میلیون دلار رسید/ بهره‌برداری از کارخانه ریسندگی شیروان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی صادرات گمرک استان در هشت‌ماه نخست سال‌جاری گفت: تراز تجاری استان خراسان‌شمالی به مثبت ۱۳/۳ میلیون دلار رسید.

به گزارش می‌متالز، «حسین حاجی‌بگلو» مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی هشت ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ صادرات گمرک استان از نظر ارزش ۶۱ میلیون دلار و از نظر وزنی ۱۵۹/۸ هزار تن بوده که نسبت به‌مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۹ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به صادرات از مبدا گمرک استان به تفکیک گروه‌های کالایی طی هشت ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ افزود: صادرات بخش پتروشیمی به ارزش ۴۵/۳ میلیون دلار و وزن ۱۳۷ هزار تن بوده که ۷۴ درصد صادرات را به خودش اختصاص داده است و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۰/۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی، صادرات بخش معدن و صنایع معدنی نیز به ارزش ۱۰/۵ میلیون دلار و وزن ۱۳/۲ هزار تن بوده که ۱۷ درصد صادرات را به خودش اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه صادرات بخش صنعت به ارزش ۵ میلیون دلار و وزن ۹/۲ هزار تن بوده که ۸ درصد صادرات را به خودش اختصاص داده است، یادآور شد: صادرات بخش کشاورزی نیز به گفته مدیر کل صمت استان به ارزش ۰۴/۰ میلیون دلار و وزن ۰۸/۰ هزار تن بوده که ۰۷/۰ درصد صادرات را به خودش اختصاص داده و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

تراز تجاری استان به مثبت ۱۳/۳ میلیون دلار رسید

حاجی‌بگلو در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صادرات استان طی هشت‌ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۱ میلیون دلار و واردات استان در همین بازه زمانی به میزان ۴۷/۷ میلیون دلار رسید، تراز تجاری استان مثبت ۱۳/۳ میلیون دلار شده است.

بهره‌برداری از کارخانه ریسندگی شیروان

وی همچنین از بهره‌برداری کارخانه ریسندگی شیروان با نصب تجهیزات و ماشین آلات تا پایان سال خبر داد و اظهارکرد: با سرمایه‌گذاری در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان، کارخانه ریسندگی کتان شیروان در مرحله تجهیز و نصب ماشین‌آلات قرار گرفت.

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی تصریح کرد: در مرحله اول تولید نخ‌های پلی‌استر در دستور کار بوده و فاز‌های توسعه‌ای نیز با هدف تولید محصولات دیگر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: راه‌اندازی این کارخانه که در گذشته در مرحله ساخت سوله‌های صنعتی متوقف شده بود کمک شایانی به تولیدکنندگان پشم خراسان شمالی که عمدتاً از جوامع عشایری هستند، خواهد کرد.

حاجی‌بگلو با تاکید بر اینکه ۳۷۰ شغل مستقیم با راه‌اندازی این کارخانه تولیدی ایجاد می‌شود، گفت: بر طبق آمار‌های رسمی عشایر خراسان شمالی نزدیک به ۷۰۰ تن پشم گوسفند تولید می‌کنند که در میان ۵۰۰ تن به‌‎دلیل عدم صرفه اقتصادی بدون هیچ‌گونه استحصالی دور ریخته می‌شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده