تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۳۲۷۵۵۳
سرویس خبر : محیط زیست

شهرری در وضعیت قرمز آلودگی هوا/ تولید سیمان در روز‌های آلوده + فیلم

‌می‌متالز - کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت‌هایی را برای کنترل آلودگی هوا در استان تهران اعلام کرد، اما با این حال معادن کارخانه سیمان تهران و تردد خودرو‌های سنگین و دودزا در شهرری ادامه داد و همچنان جنوب تهران در وضعیت قرمز آلودگی هوا قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سراسر استان تهران وجود دارد و شاخص‌های آلایندگی و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را اندازه‌گیری می‌کنند.

از ابتدای سال تا به امروز ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ در تهران و شهرری ۷۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۰ روز هوای بسیار ناسالم به ثبت رسیده که در اغلب مواقع شهرری و شهر‌های اطراف آن از جمله باقرشهر در وضعیت قرمز و گاهاً بنفش قرار داشتند.

امروز سومین روز متوالی آلودگی هوا در استان تهران است که در کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا تصمیماتی در خصوص کنترل آلودگی اتخاذ شده است.

در بخش‌هایی از اطلاعیه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا آمده است که پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راهور شرق و پلیس راهور غرب تهران، از تردد شبانه خودرو‌های گازوئیلی سنگین که آلایندگی قابل روئیت دارند، جلوگیری کنند و نیز فعالیت کارخانجات شن و ماسه از تا پایان روز پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه ممنوع است.

شدت آلودگی به حدی رسیده است که روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری، تردد کلیه موتورسیکلت‌ها، خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی و همچنین وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی نیز ممنوع شده و از رسانه‌ها خواسته شده که نسبت به اطلاع‌رسانی لازم، توصیه‌ها و جلب همکاری و مشارکت عمومی در خصوص پرهیز از اقدامات منجر به آلودگی هوا، رعایت نکات بهداشتی ویژه شرایط اضطرار آلودگی هوا و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از سفر‌های غیرضروری و نظایر آن اقدام کنند.

با وجود تمامی این تأکیدات و همچنین به‌رغم آلودگی شدید هوا در شهرری و شهر‌های هم‌جوار، فعالیت معادن کارخانه سیمان تهران تعطیل نشد و روزانه در حدود صد‌ها خودروی سنگین و دودزا در محدوده کارخانه سیمان تردد می‌کنند.

آلودگی برداشت از معادن که با دستگاه‌های سنگین و غبار ناشی از خردایش سیمان همراه است نیز بر میزان آلودگی شهرری اضافه شده و نفس کشیدن در این هوا را دشوارتر از همیشه کرده است.

بر اساس گزارش کارگروه آلودگی هوا در استانداری تهران معادن شن و ماسه تعطیل و تردد خودرو‌های دودزا ممنوع است، اما تصویری از فعالیت معادن این کارخانه سیمان تهران و تردد خودرو‌ها تهیه کردیم که نشانگر میزان آلایندگی است و امیدواریم در کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا در خصوص فعالیت مخرب و آلاینده این صنعت تصمیمات لازم به‌ویژه در روز‌های آلوده اتخاذ شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده