تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۳۲۷۵۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
در ۸ ماه نخست سال‌جاری برای بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد میانی کشور رقم خورد:

فروش ۴۶ هزار میلیارد تومانی فولاد خوزستان

‌می‌متالز - معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان در نشستی خبری در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو عنوان کرد: سال ۲۰۲۳ میلادی، سال کاهش قیمت فولاد در بازار جهانی بود و تجربه ۵۸۰ دلار را در ابتدای سال داشتیم که این روند رو به کاهش بوده است. در بازار داخلی نیز باوجود تمام مشکلات، به‌ویژه تامین انرژی که در فصل تابستان برای فولادسازان اعمال شد، اما فولاد خوزستان موفق به درآمدی افزون بر ۴۶ هزار میلیارد تومان در ۸ ماه نخست امسال داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، «رضا وکیلی» درباره صادرات فولاد شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد: صادرات محصولات این فولادسازی از تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن فروش حدود ۹۰۰ هزار تن بوده است که از طریق رینگ صادراتی و صادرات مستقیم اتفاق افتاده است. رینگ صادراتی ابزاری بوده که فولاد خوزستان به خوبی در سال‌جاری از آن بهره‌برداری کرده و ۲۳۰ هزار تن فروش از طریق رینگ صادراتی صورت گرفته است.

وکیلی در ادامه با اشاره به این موضوع که بحث انرژی آسیب جدی به واحد‌های فولادسازی وارد کرد، اذعان کرد: در فولاد خوزستان تلاش کردیم که در تابستان بخشی از این آسیب را کنترل و مدیریت کنیم که با فروش آهن اسفنجی که حدود ۲۳۰ هزار تن در بازه سه ماهه بوده این موضوع مدیریت شده که حدود ۳۵ هزار تن آن به صادرات اختصاص یافته است و مابقی در بازار داخلی با درآمدی افزون بر ۲۷۰۰ میلیارد تومان به فروش رسیده است و با این روش قادر شده‌ایم که بخشی از این کاهش سود را جبران کنیم.

فروش ۴۶ هزار میلیارد تومانی فولاد خوزستان

وی در ادامه یادآور شد: برنامه اولیه ما برای صادرات سال‌جاری دو میلیون تن بوده است. البته همواره تلاش خود را بر تامین نیاز داخلی متمرکز می‌کنیم. بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال ممکن است به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن صادرات برسیم.

وی در ادامه تاکید کرد: فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات میانی در کشور و تامین‌کننده مواد مورد نیاز کارخانه‌های نوردی در پایین‌دست است که با توجه به گزارش‌های بورس کالا، حدود ۲۰ درصد از شمش فولادی کشور را فولاد خوزستان تامین می‌کند و بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز داخلی کشور است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان با اشاره به این موضوع که فضای عمومی کسب‌وکار در سال‌های اخیر و به‌ویژه سال‌جاری تا حدی همراه با ضرر فولادسازان همراه بوده است، تاکید کرد: صنعت فولاد در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ قرار بود که به ۵۵ میلیون تن فولاد دست پیدا کند که در این راستا ظرفیت‌سازی نیز انجام شده است، اما زیرساخت‌سازی لازم اتفاق نیفتاده است. با توجه به برآوردی که سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) انجام داده، در کشور حدود ۴۶ میلیون تن در زمینه تولید فولاد ظرفیت‌سازی انجام شده، درحالی‌که امسال در بهترین حالت به حدود ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن تولید خواهیم رسید. این موضوع باعث شده که نرخ بهره‌برداری کارخانه‌های فولادی در کشور کاهش یابد و آسیب جدی به سرمایه‌گذاری و دارایی‌های کشور وارد کند. امیدواریم دولت چتر حمایتی که طی دو سه سال گذشته بر سر فولاد داشت را دوباره ایجاد و زیرساختار‌ها را هرچه سریع‌تر ترمیم کند و فولادسازان نیز سرمایه‌گذاری‌های خود را ادامه دهند؛ چراکه ما در کشور رتبه دهم فولاد در جهان را داریم، درحالی‌که به لحاظ ظرفیت رتبه هفتم را به خود اختصاص داده‌ایم. سال‌جاری شانه به شانه برزیل قادر بودیم که به رتبه نهم برسیم و شاید اگر در تابستان با محدودیت برق روبرو نمی‌شدیم، بدون شک قادر بودیم که رتبه نهم در سال ۲۰۲۳ را کسب کنیم و حال باید منتظر باشیم که تا پایان سال چه اتفاق روی می‌دهد.

وکیلی افزود: دولت چتر حمایتی خود را از فولادسازان برداشته است و علاوه بر مالیات، عوارض صادراتی نیز دریافت می‌کند. عوارض صادراتی به نوعی تنبیه صادراتی محسوب می‌شود. در سال ۱۴۰۰ فولاد خوزستان حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشته که نزدیک به ۳ درصد صادرات نفتی کشور است. زنجیره معدن این توانایی را دارد که خود را به صنعت نفت نزدیک کند. زنجیره فولاد در کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد صادرات نفتی می‌شود، بنابراین اگر صنعت فولاد حمایت شود، می‌تواند پاشنه آشیل کشور که موضوع ارز است را مورد حمایت قرار دهد.

فروش ۴۶ هزار میلیارد تومانی فولاد خوزستان

زیرساخت‌ها از ظرفیت‌های ایجاد شده جا مانده‌اند

وی ادامه داد: هدف‌گذاری سال ۱۴۰۴ بر اساس پیش‌فرض‌هایی تعریف شده که به لحاظ زیرساختی هم‌اکنون عقب‌ماندگی‌هایی دارد، به عبارت دیگر، رشد اقتصادی و مصرف سرانه این برنامه تعریف نشده که هم‌اکنون با مازاد عرضه روبرو شده‌ایم. در حال حاضر ۳۳ میلیون تن تولید فولاد کشور است که از این میزان حدود ۱۳ میلیون تن آن اسلب و حدود ۲۰ میلیون تن بیلت و بلوم است که در حوزه بلیت و بلوم مصرف کشور بین ۸ تا ۱۰ میلیون تن است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان ادامه داد: باید حداقل آمادگی ۱۰ میلیون تن صادرات را داشته باشیم که در این راستا با عوارض صادراتی و مالیاتی روبرو هستیم که این مالیات و عوارض فشار بسیاری به صنعت فولاد وارد کرده است. دولت باید به صادرات کمک کند تا شرکت‌ها بتوانند با ظرفیت‌های بیشتری تولید داشته باشند و مازاد آن را صادرات کنند، چراکه بازار داخلی کشش لازم را ندارد. در زمینه مصرف داخلی نیز کشور باید برنامه جامع داشته باشد، اگر رشد اقتصادی کافی نداشته باشد و زیرساخت‌های لازم مهیا نباشد و برنامه عملیاتی برای ساخت مسکن وجود نداشته باشد، میانگین مصرف سرانه داخلی افزایش نخواهد یافت.

وکیلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به چشم‌انداز فولاد خوزستان برای رسیدن به تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان که با توجه به نبود کشش بازار داخلی، آیا قصد دارید این میزان تولید را به صادرات اختصاص دهید، گفت: برنامه‌های توسعه‌ای به درستی تعریف شده‌اند، اما زیرساخت‌های لازم مانند تامین انرژی یا تامین سنگ آهن از برنامه این زنجیره جا مانده است. برنامه فولاد خوزستان داشتن سهم ۲۵ درصدی از فولاد کشور است، بنابراین الزاما این ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان احداث نخواهد شد. بیشتر برنامه‌های توسعه‌ای در راستای بازسازی، ترمیم خطوط، ظرفیت زیر سقف و نوسازی کوره‌ها است. در کل احداث کارخانه جدید در این ۱۳ میلیون تن، ظرفیت بالایی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

وی افزود: فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد میانی کشور است، بنابراین بزرگ‌ترین عرضه‌کننده این محصولات در کشور خواهد بود، معمولا در بازار به بزرگ‌تر‌ها نگاه می‌شود. در زمینه فروش همراه ما تلاش داریم که فروش بهینه داشته باشیم. وظیفه هر شرکت رساندن سود به ذینفعان خود است، بنابراین در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تلاش ما مبنی بر تامین نیاز داخل به‌ویژه استان خوزستان بوده و بین ۶۵ تا ۷۰ درصد از فروش داخلی به خود استان خوزستان که واحد‌های نوردی بسیاری دارد، اختصاص یافته است.

فروش ۴۶ هزار میلیارد تومانی فولاد خوزستان

قیمت‌سازی ناعادلانه است

معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان در زمینه قیمت‌سازی نیز عنوان کرد: فرمول‌هایی در زمینه قیمت‌سازی در نظر گرفته شده که تلاش بر کنترل قیمت‌ها دارد که به نظر ناعادلانه است، چراکه اگر تورم در کشور را در نظر بگیریم، تورم نقطه به نقطه فولاد صفر است، برای نمونه قیمت شمش فولادی فروردین با آذرماه تفاوتی نکرده است که بخشی از این ثبات قیمت‌ها به دلیل تلاش‌های بورس کالا و دولت بوده است، درحالی‌که از آن سو، فولادسازان با افزایش قیمت نهاده‌ها انرژی روبرو هستند، از همین‌رو کارخانه‌های فولادی تحت فشار قرار دارند، اما فولاد خوزستان کماکان تلاش می‌کند تا فولاد میانی کشور و بازار داخلی را تامین کند.

وکیلی با اشاره به سودآوری فولاد خوزستان در بازار بورس عنوان کرد: برای سودآوری فولاد خوزستان برنامه‌هایی در دست اقدام است، اگر به گزارش ۶ ماهه فولاد خوزستان نگاهی داشته باشید، حدود ۵۷ درصد از سودی که از ابتدای سال اعلام کرده بودیم را پوشش داده‌ایم. همچنین تلاش خواهیم کرد که به سود ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد ریال برسیم.

صادرات به ۲۸ کشور جهان

وی در ادامه افزود: فولاد خوزستان صادرات به ۲۸ کشور جهان را در کارنامه خود دارد که به‌طور میانگین سالانه به ۱۰ تا ۱۵ کشور صادرات می‌کند. برنامه اصلی صادرات ما به منطقه منا، کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و شمال آفریقا و جنوب‌شرق آسیاست. سال‌های اخیر به واسطه جنگ اوکراین و روسیه و دامپینگی که روسیه در بازار‌های منطقه ایجاد کرد، تا حدی دست و پای ما را بست.

معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان تاکید کرد: بدون شک تحریم‌ها روی صادرات ما اثرگذار بوده‌اند، اما بدین معنا نیست که صادرات نداشته‌ایم. همان‌گونه که تاکنون ۹۰۰ هزار تن صادرات داشته‌ایم، به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تن نیز خواهد رسید. بدون شک به‌دنبال بازار‌های جدید هستیم که در شمال آفریقا به دو کشور جدید ورود پیدا کرده‌ایم و کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز پس از اتفاقات منطقه استقبال بیشتری از شمش فولاد ایران کرده‌اند و این فضا، بازارسازی را برای ما تسهیل می‌کند.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

فروش ۴۶ هزار میلیارد تومانی فولاد خوزستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده