تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۳۲۷۵۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد خوزستان عنوان کرد:

گام چهارم توسعه با ۳۲۵ پروژه در فولاد خوزستان

‌می‌متالز - فولاد خوزستان قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ به ظرفیت ۶ میلیون و پس از آن تا سال ۱۴۱۰ به ظرفیت ۱۳.۶ میلیون تن فولاد برسد.

به گزارش می‌متالز، این مطلب را «امین ابراهیمی» در نشست خبری در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو عنوان کرد و افزود: گام چهارم توسعه در فولاد خوزستان با ۳۲۵ طرح توسعه‌ای به ارزش ۴۰ همت (۴۰ هزار میلیارد تومان) در بالادست، پایین‌دست و تکمیل زنجیره تولید آن تعریف شده است؛ مهم‌ترین طرحی در گام چهارم فولاد خوزستان تعریف شده، پروژه زمزم ۳ است، این پروژه تقریبا یک ابرپروژه به‌شمار می‌رود. پیش از این در محل کنونی این پروژه، پروژه اچ‌وای‌ال HYL بود که با توجه به الزاماتی محیط‌زیستی و توسعه‌یافتگی شهر در اطراف فولاد خوزستان، پروژه اچ وای‌ال تبدیل به پروژه میدرکس شد و با توجه به تغییراتی که روی آن صورت گرفت، به یک پروژه مگامدول تبدیل شد که ظرفیت تولید تا ۲ میلیون تن آهن اسفنجی را دارد.

پروژه‌های توسعه‌ای فولاد شادگان

ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۴ که فاز دوم فولاد شادگان وارد مدار شود، آهن اسفنجی را در بازار عرضه خواهیم کرد که هم از منظر اقتصادی برای سهامداران ما می‌تواند مفید باشد، هم از نظر تامین آهن اسفنجی برای سایر واحد‌هایی که به آن نیاز دارند، مفید واقع خواهد شد.

وی ادامه داد: در گام بعدی، یکی از پروژه‌هایی که روی آن تمرکز کرده‌ایم، پروژه فولادسازی شادگان است که قرار است تا سال ۱۴۰۴ به ۶ میلیون تن فولاد برسیم که ۴ میلیون تن آن مربوط به فولاد خوزستان و ۲ میلیون تن نیز مربوط به فولاد شادگان است با یک واحد ۸۰۰ هزار تن شمش و ۱.۲ میلیون تن اسلب عریض است. ۸۰۰ هزار تن شادگان اوایل آذر سال‌جاری استارت آن زده شد که بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم تا دی‌ماه نخستین ذوب و تا پایان سال نخستین شمش را از فولاد شادگان بگیریم. امیدواریم به محصولات صادراتی ما در سال آینده، فولاد شادگان نیز اضافه شود. در حوزه فولاد شادگان تولیداتی داریم که امکان تولید آن در فولاد خوزستان نیست.

احداث نیروگاه در فولاد خوزستان

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به سایر پروژه‌های فولاد خوزستان عنوان کرد: یکی از طرح‌های دیگر ما، احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی است. طی توافق‌نامه‌ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت نیرو فولادسازان باید ۱۰هزار مگاوات نیروگاه ایجاد کنند که هزار مگاوات سهم فولاد خوزستان است که ۱۲۰ مگاوات آن از طریق صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است. خروجی آن با ۲۰ درصد پیشرفت همراه بوده و پیش‌بینی ما آن است تا پایان سال آینده نخستین فاز آن را وارد مدار کنیم و تا سال ۱۴۰۴ نیز نخستین فاز ۵۲۰ مگاواتی را وارد مدار خواهیم کرد. ۵۲۰ مگاوات دوم را در حال برگزاری مناقصه آن هستیم که فاز اول آن در قالب BOT در حال اجراست. نیروگاه خورشیدی را نیز در دستورکار خود قرار داده‌ایم. بر اساس الزامی که از امسال برای صنعت فولاد لحاظ شده، ۵ درصد قیمت برق را بر اساس نرخ تجدیدپذیر محاسبه می‌کنند، بنابراین یک نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی تجدیدپذیر خورشیدی را در دستورکار خود قرار داده‌ایم. اسناد این نیروگاه تهیه و در حال برگزاری مناقصه است که امیدواریم تا پایان سال تکلیف برنده مناقصه مشخص شود.

سایر پروژه‌های فولاد خوزستان

ابراهیمی افزود: در کنار این پروژه‌ها، پروژه‌هایی، چون اسلب عریض، واحد اکسیژن و نوسازی خطوط و کوره‌ها را در دست اقدام داریم. با توجه به این موضوع که چهار دهه از عمر صنعت فولاد خوزستان می‌گذرد و ما در بسیاری از حوزه‌ها دچار مرگ تکنولوژی شده‌ایم، الزامی است که از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم، بنابراین نوسازی واحد فولادسازی را در دستورکار خود قرار داده‌ایم که بر این اساس دو کوره از مدار خارج می‌شوند و فولاد خوزستان از ۶ کوره به چهار کوره می‌رسد، با این شرط که افت تولید نیز نداشته باشیم. این پروژه در گام چهارم توسعه فولاد خوزستان دیده شده است.

وی درباره افتتاح زمزم۳ گفت: با توجه به برنامه زمان‌بندی، هم‌اکنون پروژه بالای ۹۸ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم که ۲۲ بهمن افتتاح رسمی پروژه را داشته باشیم. همچنین امیدواریم قبل از پایان دی‌ماه نخستین محصول این پروژه وارد بازار شود البته اگر با محدودیت‌های گازی روبرو نشویم.

ابراهیمی تاکید کرد: البته در پروژه زمزم۳ فشردگی کار بسیار بود و با چالش‌های مختلف کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و چالش‌های انرژی و ... روبرو بودیم که با وجود تمام این چالش‌ها پروژه را به سرانجام رسانده‌ایم.

ارزبری تولید فولاد به نصف رسیده

مدیرعامل فولاد خوزستان در خصوص قوانین خلق‌الساعه تصریح کرد: متاسفانه تصمیمات دولتمردان از خلق‌الساعه به خلق‌الثانیه رسیده است. باید این موضوع را در نظر گرفت که اتفاقات امروز، نتیجه تصمیمات دیروز و اتفاقات فردا نتیجه تصمیمات امروز است. اگر تجدیدنظری نسبت به فرآیند‌ها اتفاق نیفتد، سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد با خطر روبرو خواهد شد. تا پیش از این، به ازای هر تن فولاد ۱۰۰ تا ۱۲۵ دلار ارزبری برای تولید فولاد داشتیم که با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هم‌اکنون این عدد به نصف رسیده است و از ۲۵ درصد به ۱۲.۵ درصد رسیده که امیدواریم به زیر ۱۰ درصد برسد. هم‌اکنون برای تولید هر تن فولاد نیاز به ۷۰ دلار ارز داریم. از سوی دیگر، پروژه‌های توسعه‌ای نیز نیاز به ارز دارند که با توجه به بخشنامه‌ای که اخیرا اعلام شد که شرکت‌های فولادی اجازه ندارند از ارز خود استفاده کنند، چالش‌های بسیاری برای آن‌ها ایجاد کرد که به‌دنبال پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت جدولی اعلام شده که به پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌های مختلف ارز تعلق می‌گیرد؛ به علاوه اینکه جدولی اعلام شده که به هر یک از حلقه‌های تولید در زنجیره فولاد تخصیص ارز داده شده است. برای سال آینده نیز جدول ارزی برای پروژه‌های توسعه‌ای تعریف خواهند کرد.

چالش‌های انرژی در زمینه فولاد

ابراهیمی درباره چالش‌های انرژی در زمینه فولاد عنوان کرد: یکی از ابرچالش‌های صنعت فولاد طی سال‌های آینده موضوع انرژی و مصرف گاز و برق خواهد بود. در زمینه تامین برق، تامین هزار مگاوات در فولاد خوزستان و ۳۶۰ مگاوات در شادگان در دستورکار خود قرار داده‌ایم که کل نیاز طرح‌های توسعه‌ای ما را پاسخگو خواهد بود. یعنی موضوع برق در طرح‌های توسعه‌ای در گام چهارم دیده شده است؛ اما چالش گاز در اوج پیک مصرف یعنی زمستان روی می‌دهد که یکی از راهکار‌های آن تولید بریکت سرد است که در این زمان، تولید آهن اسفنجی ما به خطر می‌افتد که نمی‌توان آن را ذخیره کرد. یک طرح بریکت سرد در شادگان و دو طرح در فولاد خوزستان تعریف کرده‌ایم که در این راستا طرح شادگان بالای ۳۰ درصد پیشرفته داشته و طرح فولاد خوزستان برنده مناقصه آن مشخص شده است که امیدواریم این طرح طی یک ماه آینده آغاز شده و فاز نخست آن سال آینده وارد مدار تولید شود. این نوع کارخانه‌ها ۶ تا ۷ ماهه وارد مدار تولید می‌شوند و با این کارخانه چالش زمستانی ما حل خواهد شد.

نخستین شرکت هیدروژن‌محور در راستای تولید فولاد سبز

وی افزود: همچنین راهکار دیگر، بحث استفاده از گاز‌های فلر و استفاده از هیدروژن است. یکی از مزایا فولاد خوزستان نزدیکی این واحد به واحد‌های پتروشیمی‌هاست که در این راستا با وزارت نفت مذاکره کرده‌ایم تا یک واحد هیدروژن را به فولاد خوزستان منتقل کنیم تا به جای استفاده گاز از هیدروژن استفاده کنیم تا نخستین شرکت هیدروژن‌محور در راستای تولید فولاد سبز باشیم.

این مدیر فولادی در ادامه با اشاره به تولید فولاد سیز خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد فناوری در دنیا به روش کوره بلند تولید می‌شود. در کوره بلند به ازای تولید هر تن فولاد نزدیک به ۲ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود. در روش کوره قوس و تولید آهن اسفنجی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم تولید دی‌اکسیدکربن و در روش کوره قوس با روش قراضه این میزان دی‌اکسیدکربن به ۲۰۰ گرم می‌رسد. هم‌اکنون با توجه به کوره‌های قوس در ایران که ۷۰ درصد است، تولید فولاد ما سبز به‌شمار می‌رود. البته مهم‌ترین گام رسیدن به ۲۰۰ گرم دی‌اکسیدکربن است. باید به سمت استفاده از هیدروژن رفت که نیاز به الکترولیز دارد که آن نیز نیاز به برق دارد که اگر قرار است از برق با سوخت فسیلی استفاده کنیم، تولید سبز نخواهد بود. در شادگان قرار است که تولید آهن اسفنجی را با هیدروژن انجام بدهیم که باعث کاهش مصرف گاز می‌شود.

جذب سرمایه‌گذاری افقی و عمودی در گام پنجم توسعه

ابراهیمی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری عنوان کرد: سرمایه‌گذاری زمزم ۳ بر اساس منابع مالی شرکت تعریف شده است، البته برای سایر توسعه‌ها در گام پنجم، حتما وارد جذب سرمایه‌گذاری و کار‌های مشارکتی افقی و عمودی خواهیم شد یا با ایجاد شرکت‌های مشترک جذب سرمایه کنیم.

وی یادآور شد: عاقبت صنعت فولاد در کشور به این سمت پیش خواهد رفت که فولادسازان بزرگ به هاب فولاد تبدیل شوند؛ بنابراین بدون شک در گام پنجم نیاز به جذب سرمایه‌گذاری مشترک خواهیم داشت.

تعامل با دانش‌بنیان‌ها

وی همچنین در خصوص تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تحریم‌ها فرصت بسیار خوبی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده و وابستگی ۱۲۰ دلاری صنعت فولاد کشور را به ۷۰ دلار رسانده‌اند که شرایط همچنین بهتر از این نیز خواهد شد. در فولاد شادگان در مراحلی از کار، این شرکت‌های دانش‌بنیان بودند که کوره را راه‌اندازی کردند. در شادگان از ۳۲۵ شرکت دانش‌بنیان استفاده کردیم.

مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین درباره استفاده از پساب‌های صنعتی عنوان کرد: پساب‌های صنعتی یکی از چالش‌های مهم زیست‌محیطی است که شرکت‌های فولادی درگیر این موضوع هستند. سال گذشته پروژه بازچرخانی پساب‌های فولادی خوزستان را در دستورکار قرار دادیم که این پروژه میزان برداشت آب ما را به نصف رسانده که این اقدام را یک شرکت دانش‌بنیان انجام داده است.

اقداماتی برای سهامداران در بازار سرمایه

ابراهیمی همچنین با اشاره به بازار سرمایه اذعان کرد: درباره بازار بورس، دو اتفاق مهم افتاده، یکی افزایش شدیدی که در حوزه هزینه‌ها روی داده، هزینه‌های آب، برق و گاز چندین برابر شده و بار هزینه‌ای تولید به شدت افزایش یافته است. دوم صندوق‌های ای‌تی‌ام هستند که با نرخ ۲۷ درصد، سود تضمینی می‌دهند و این موضوع سبب شده که سهامداران دیگر تمایلی به حضور در بازار سرمایه نداشته باشند.

وی در ادامه درباره زیان سه ماهه دوم سال‌جاری گفت: در سه ماهه دوم، موضوعی که برق برای ما ایجاد کرد، سبب شد که حدود ۲۵ روز فولادسازی ما به صفر برسد و این توقف زیانی بین دو تا سه هزار میلیارد به ما وارد کرد. به غیر از مردادماه که در نقطه سر به سر بودیم در بقیه ماه سودآور بودیم. سه ماهه سوم شرایط برای ما مناسب‌تر می‌شود و یک تعدیل مثبت خواهیم داشت و به تعهد خود به سهامداران عمل خواهیم کرد.

مدیرعامل فخور در ادامه افزود: سود فولاد خوزستان در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده که تا پایان سال تلاش می‌کنیم آن را به عددی بین ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برسانیم.

ابراهیمی افزود: در زمینه چالش‌های انرژی طی سه سال گذشته یک و نیم میلیون تن فولاد را از دست داده‌ایم. امسال ۱۲ هزار میلیارد از فروش و نزدیک ۴ همت از سود خود را از دست داده‌ایم. برای سهامداران دو برنامه در دستورکار خود قرار دادیم، یکی توسعه سبد فروش است، بنابراین برای نخستین‌بار وارد بازار آهن اسفنجی شدیم، این روز‌ها آهن اسفنجی از تولید شمش سودآورتر است. اقدام دیگر، اقدامات تعمیراتی است که به دلیل این اقدامات، ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت فولاد خوزستان افزوده شده است. زمانی که محدودیت انرژی نداریم، در جبران ماه‌های با محدودیت، میزان تولید خود را افزایش خواهیم داد.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده