تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۲۷۷۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت سیمان ۳ دی ۱۴۰۲/ تامین هزینه‌های سوخت جایگزین تولیدکنندگان سیمان

‌می‌متالز - بررسی بازار سیمان حاکی از کاهش جزئی قیمت‌ها، به‌رغم مشکلات تامین سوخت واحد‌های تولید است، اما تولیدکنندگان همچنان نگرانند در ادامه فصل سرما با مشکلات بیشتری مواجه شوند و از وزارت نفت هم می‌خواهند که برای جلوگیری از تاثیر کمبود انرژی بر بازار سیمان، واحد‌های صنعتی بتوانند از نزدیک‌ترین پالایشگاه یا انبار‌های نفت سوخت مازوت را تحویل بگیرند؛ چراکه در حال حاضر بخشی از کارخانه‌ها مجبورند از دوردست سوخت تامین کنند و در مواردی هزینه انتقال سوخت برای این واحد‌ها بسیار بالا و نزدیک به دو برابر قیمت سوخت تمام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بررسی قیمت سیمان در بازار امروز یکشنبه، ۳ دی ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که قیمت سیمان در کارخانه‌های مختلف بین ۴۴ هزار تومان تا ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

به طور کلی قیمت سیمان که ماه‌ها ثابت بود، در دو ماه اخیر نوساناتی را تجربه کرد؛ البته بازار سیمان در هفته‌های گذشته نوساناتی را تجربه کرده است؛ طوری‌که قیمت سیمان ابتدا کاهش، سپس افزایش و بعد دوباره در برخی مبادی فروش کاهش یافت. حالا هم بر اساس قیمت‌های منتشرشده از سوی برخی کارخانه‌های سیمانی، در سه هفته گذشته از بین ۱۰ کارخانه‌ای که قیمت آن‌ها منتشر شده، در ۹ کارخانه کاهش ۳۰۰ تا ۳۳۰۰ تومانی قیمت‌ها اتفاق افتاده و در یک کارخانه نیز قیمت‌ها ثابت مانده است.

گفتنی است این کاهش قیمت در کارخانه ساوه برای سیمان تیپ ۲ حدود ۳۰۰ تومان (معادل ۰.۵ درصد) و در آبیک برای سیمان مرکب حدود ۳۳۰۰ تومان (معادل ۵.۹ درصد) بوده است.

به طور کلی در ماه‌های گذشته، رکود شدیدی در بخش مسکن و به تبع آن مصالح ساختمانی از جمله سیمان بروز کرده است. به این ترتیب، رکود حاکم بر ساخت‌وساز مسکن و نبود نقدینگی بر بازار فلزات و سیمان اثر داشته است.

به این ترتیب اتفاقاتی همچون جهش نرخ ارز بعد از آغاز جنگ اسرائیل و غزه که در مواردی منجر به نوسانات افزایشی در بازار‌ها دیگر شد، تاثیری در بازار سیمان نداشت که البته بخشی از این وضعیت به افزایش تولید هم مربوط است. از طرف دیگر هم رکود حاکم بر بازار مسکن در فصل زمستان تشدید می‌شود که اثرات آن در بازار مشخص است.

با این حال در فصل زمستان بازار سیمان با چالش‌های تامین انرژی هم دست و پنجه نرم می‌کند که ممکن است اثر این رکود را خنثی کند یا حتی منجر به افزایش قیمت و بهم ریختن بازار شود.

از طرف دیگر بر اساس ابلاغیه بورس کالای ایران، از هفته آینده نحوه محاسبه قیمت سیمان در بورس کالا تغییر خواهد کرد که هنوز مشخص نیست چه تاثیری بر قیمت این محصول خواهد داشت. بر اساس این ابلاغیه، در صورت عدم معامله، قیمت پایه محاسبه شده سه درصد کاهش خواهد یافت؛ همچنین چنانچه مقدار معامله شده کمتر از ۳۰ درصدِ میزان عرضه شده سیمان باشد، قیمت پایه محاسبه شده یک درصد کاهش خواهد یافت.

درخواست تولیدکنندگان سیمان از وزارت نفت

در این رابطه علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان کشور، اظهار کرد: در حال حاضر کارخانه‌های سیمان عرضه مستمر دارند و بنابراین قیمت‌ها ثابت مانده و افزایش قیمتی در بازار رخ نداده است. در اصل با توجه به اینکه الآن شروع فصل محدودیت است، کارخانه‌ها هنوز ذخایر کافی کلینکر دارند و سوخت هم ذخیره‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه میزان عرضه سیمان به اندازه کافی است، تصریح کرد: کارخانه‌های سیمان دوگانه‌سوز هستند و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، گاز برخی از کارخانه‌ها قطع شده و در حال استفاده از مازوت هستند. در مورد صنایع سیمانی نزدیک کلان‌شهر‌ها هم که اجازه استفاده از مازوت را ندارند، گاز آن‌ها قطع نشده، بلکه محدود شده و با ظرفیت پایین‌تر فعالیت می‌کنند.

او ابراز امیدواری کرد که در صورت مساعدت دولت و به‌ویژه وزارت نیرو در تامین انرژی، آرامش در ماه‌های آینده نیز بر بازار سیمان حاکم باشد.

الوندیان با اشاره به تعیین کف عرضه سیمان از سوی وزارت صمت بر اساس نیاز بازار، تصریح کرد: کاهش ساخت و ساز در فصل سرما هم بر تقاضای سیمان اثر دارد، اما در مجموع درحال حاضر مشکلی برای عرضه سیمان وجود ندارد.

وی همچنین پیشنهاد کرد برای جلوگیری از تاثیر کمبود گاز بر بازار سیمان، واحد‌های صنعتی بتوانند از نزدیک‌ترین پالایشگاه یا انبار‌های نفت سوخت مازوت را تحویل بگیرند. اما در حال حاضر بخشی از کارخانه‌ها مجبورند از دوردست سوخت تامین کنند که منجر به بالا رفتن هزینه‌های تولید آن‌ها شده است. حتی در مواردی هزینه انتقال سوخت برای این واحد‌ها بسیار بالا و نزدیک به دو برابر قیمت سوخت است

از طرف دیگر به گفته دبیر انجمن سیمان به دلیل محدودیت ناوگان حمل سوخت ممکن است سوخت کافی به این واحد‌ها نرسد و دچار کاهش تولید یا منجربه توقف کوره‌های واحد‌های تولید سیمان شود. به دلیل همین هزینه بالا، مسافت طولانی و سخت‌گیری‌ها، برخی کارخانه‌ها تمایلی به خرید مازوت ندارند اگر چه تعداد آن‌ها محدود است. اما مهم است که حتی یک واحد تولیدی به دلیل عدم تامین سوخت متوقف نشود و ضرورت دارد مقررات و ضوابط وزارت نفت برای تامین سوخت واحد‌های تولید تسهیل شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده