تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۳۲۸۰۱۵
سرویس خبر : اجتماعی

حقوق بازنشستگان فولاد بدون حتی یک روز تاخیر پرداخت می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: صندوق فولاد همسان‌سازی و متناسب‌سازی را با اتکا به منابع داخلی خود اجرا نمود و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای این منظور هزینه کرد.

به گزارش می‌متالز، سید‌حجت کاظمی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با ارائه تحلیل جامعی از وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در کشور گفت: ما باید به سمت نظام لایه‌بندی رفاه اجتماعی حرکت کنیم و بر اساس اطلاعات دقیق و به روز شده بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان از طریق آزمون وسع و پنجره واحد افراد را در لایه‌ها قرار دهیم.

وی عدم رشد سن و سابقه بازنشستگی همگام با دنیا در حالی که سن امید به زندگی به ۷۷ سال رسیده یک چالش عمده نظام بازنشستگی کشور دانست و گفت: صندوق‌های بازنشستگی در کشورما نیازمند نظام تنظیم بخشی هستند تا در این نظام تنظیم بخشی کار کارشناسی توسط خبرگان انجام شده و بر اساس آن تصمیمات مدبرانه‌ای اتخاذ شود.

کاظمی با تشریح وضعیت صندوق بازنشستگی فولاد گفت: این صندوق حدود ۴ هزار بیمه‌پرداز با سابقه حدود ۲۷ الی ۳۰ سال و حدود ۸۶ هزار بازنشسته دارد و، چون ورودی و بیمه پرداز جدید ندارد عملا صندوق بسته‌ای است و ضریب پشتیبان برای آن معنا ندارد که این موضوع یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صندوق است.

وی افزود: با توجه به اجرای اصل ۴۴ با خصوصی سازی صنایع فولادی نظیر ذوب آهن و فولاد خوزستان تعدیل‌هایی صورت گرفت که این نیرو‌های تعدیل شده مستمری‌بگیران صندوق شدند. ضمن اینکه با توجه به ماهیت سخت و زیان آور مشاغل بسیاری از بازنشستگان صندوق آن‌ها با سنوات خدمتی کمتری بازنشسته شدند.

وی با اشاره به انتقال صندوق فولاد از وزارت صمت به وزارت کار در سال ۹۱ طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در آن زمان دارایی‌های صندوق را به گونه‌ای نسنجیدند که بار تعهدات صندوق را پوشش دهد.

کاظمی گفت: بر اساس گزارش سازمان حسابرسی در سال ۹۷ صندوق فولاد ۵۴ هزار میلیارد تومان طلب دولت دارد که ارزش کنونی آن بر اساس محاسبات اکچوئری بالای ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

تا کنون دولت سه هزار میلیارد تومان بدهی خود را پرداخت کرده در حالی که اگر در سال ۹۹ که اوج رونق بورس بود طلب صندوق فولاد پرداخت می‌شد صندوق می‌توانست با سرمایه‌گذاری‌های مولد و پربازده مشکلات خود را برطرف کند.

کاظمی سه عامل پایداری صندوق‌ها را ورودی، خروجی و سرمایه‌گذاری دانست و گفت صندوق فولاد، چون ورودی ندارد تنها اتکایش باید به مدیریت دارایی‌ها باشد و خوشبختانه در این خصوص گام‌های اساسی برداشته‌ایم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: در سال جاری برای اولین بار بودجه صندوق فولاد از جدول ۹ متفرقه بودجه کلان به جدول ۷ ذیل اعتبارات وزارت کار انتقال یافت. ضمن اینکه بودجه امسال با رشد ۷۱ درصدی از ۵۶۰۰ میلیارد تومان به ۹۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار بازنشسته صعب‌العلاج در صندوق فولاد که به دلیل مشاغل سخت در اعماق معادن دچار بیماری هستند گفت در سال جاری سرانه درمان بازنشستگان فولاد دو برابر و فرانشیز صفر شده و تعداد مراکز درمان طرف قرارداد گسترش یافته است. 

کاظمی گفت همچنین با اختصاص یارانه سفر، در سال جاری حدود ۱۵ هزار بازنشسته از این یارانه استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر کارت‌های رفاهی حکمت را به بازنشستگان ارائه و برای آنان شارژ کرده‌ایم و به ۱۰ هزار بازنشسته وام ضروری بدون ضامن پرداخت کرده‌ایم که این رقم تا پایان سال افزایش می‌یابد. مجموعه این عوامل موجب رضایتمندی بازنشستگان عزیز شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: در سال ۹۹ که هیات وزیران اجرای همسان‌سازی را برای صندوق‌ها تصویب کرد یک نوع بی مهری به صندوق فولاد و برخی دیگر از صندوق‌ها صورت گرفت که این صندوق می‌بایست از محل منابع داخلی خود همسان‌سازی را اجرا کند و صندوق فولاد به رغم کسری منابع توانست این کار بزرگ را انجام داد و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را بابت اجرای همسان‌سازی و اصلاحیه آن از محل منابع داخلی خود هزینه نماید.

کاظمی گفت: این کار مهم در حالی انجام شد که صندوق فولاد در ماه حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تنها ۷۰۰ میلیارد تومان را از دولت دریافت می‌کند و مابقی آن کسری است که با مدیریت تامین نقدینگی آن را تامین می‌کنیم و با لطف خدای بزرگ حقوق‌ها را بدون حتی یک روز تاخیر پرداخت می‌کنیم در حالی که در سال‌های گذشته حقوق این عزیزان برای دو یا سه ماه به تعویق می‌افتاد.

وی افزود: سه شرکت ما از زیان خارج شده است. شرکت دخانیات نیز چند ماه دیگر از زیان خارج می‌شود و برخی شرکت‌ها نیز در حال بورسی شدن هستند. تمرکز خود را بر مدیریت دارایی‌ها گذاشته‌ایم و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای معدنی در شرکت‌های سنگ آهن و اسفندقه سودآوری آن‌ها را افزایش خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده