تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۲۸۱۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

شمش فولاد صادراتی ایران در ایستگاه ۴۹۰ دلار

‌می‌متالز - همزمان با افزایش قیمت سنگ‌ آهن به ۱۴۱ دلار و ۴۵ سنت به ازای هر تن، متال اکسپرت در گزارشی مدعی شد یک شرکت ایرانی موفق به فروش محموله ۳۰ هزار تنی شمش فولاد با قیمت ۴۹۰ دلار به ازای هر تن شده است.

به گزارش می‌متالز، همزمان با افزایش قیمت سنگ‌ آهن به ۱۴۱ دلار به ازای هر تن، متال اکسپرت قیمت شمش فولاد صادراتی ایران را ۴۹۰ دلار به ازای هر تن اعلام کرد. متال اکسپرت در گزارشی مدعی شد یک شرکت ایرانی موفق به فروش شمش فولاد با قیمت ۴۹۰ دلار به ازای هر تن شده‌است. این محموله ۳۰ هزار تنی باید فوریه ۲۰۲۴ به مشتری تحویل داده شود. البته برخی از منابع حجم این محموله را ۵۰ هزار تن اعلام کرده‌اند، ولی متال اکسپرت محموله صادراتی شمش فولاد را ۳۰ هزار تن و با قیمت هر تن ۴۹۰ دلار گزارش داد.

با ثبت این معامله قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به بالاترین عدد در طول ۵ ماه گذشته رسید. متوسط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

شمش فولاد صادراتی ایران در ایستگاه ۴۹۰ دلار

آخرین گزارش‌های اعلام قیمت نشان می‌دهد، شمش فولاد فوب دریای سیاه همچنان با قیمتی بالاتر از ۵۰۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شود و رشد قیمت آن باعث شده تا فروشندگان داخلی قیمت پیشنهادی خود را تا فراتر از ۴۹۰ دلار افزایش دهند. هفته گذشته وقتی متال اکسپرت خبر داد شمش فولاد صادراتی ایران با قیمت ۴۸۵ دلار معامله شده است برخی از منابع مدعی شدند فروشندگان ایرانی قیمت شمش را تا بالاتر از ۴۹۰ دلار افزایش داده‌اند و شمش این هفته با این قیمت معامله شد.

ثبت عدد ۴۹۰ دلاری شمش فولاد صادراتی ایران با سقف‌شکنی تاریخی سنگ آهن همراه بود. پلتس در گزارشی نوشت قیمت سنگ‌آهن دریایی چین به ۱۴۱ دلار و ۴۵ سنت رسیده است. این بالاترین قیمت سنگ‌آهن از ژوئن سال ۲۰۲۲ است. تحلیل‌گران چینی عقیده دارند پس از تعطیلات سال نو احتمالا تقاضا برای سنگ‌آهن افزایش پیدا می‌کند. عواملی مانند کاهش نرخ بهره بانکی و سیاست‌های حمایتی از بخش ساخت وساز چین به عنوان دلیل اصلی رشد قیمت سنگ‌آهن مطرح می‌شود.

قیمت سنگ آهن در طول ۲ ماه گذشته بیش از ۲۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافته است و همین مسئله با چراغ سبز بازار محصولات فولادی به خصوص شمش فولاد همراه بود. اکنون با وجود چشم‌انداز مثبت به افزایش قیمت سنگ‌آهن در طول ماه‌های پیش‌رو احتمال ادامه‌دار بودن رشد قیمت شمش فولاد نیز وجود دارد. قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در زمستان ۱۴۰۱ به ۵۶۰ دلار به ازای هر تن نیز رسید. ضمن اینکه بالاترین قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در سال ۱۴۰۲ برابر با ۵۴۰ دلار است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده