تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۲۹۵۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
فولادی‏‏‌ها از رونق تورمی رینگ آهن‏‏ ‌اسفنجی جا ماندند

مهار رقابت در رینگ فولاد

‌می‌متالز - رونق معاملات آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به معاملات شمش فولاد نرسید. فروکش جریان افزایشی در بازار آزاد ارز و رکود سنگین حاکم بر بازار مقاطع طویل فولادی باعث شد تا کمتر از ۵۰‌درصد عرضه شمش فولاد در رینگ فیزیکی مورد معامله قرار گیرد. در این شرایط اخبار منفی از وضع افزایش موانع در مسیر صادرات منتشر می‌شود. تحقق این اخبار احتمالی منفی در شرایطی که بازار داخل با رکود سنگینی مواجه است، می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به حلقه‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد وارد کند.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته برابر دوشنبه ۱۸دی‌ماه امسال ۱۸۱‌هزار و ۶۴۵تن شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۵۴‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۸۶‌هزار و ۴۵۰تن شمش فولاد از این بازار انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران در سومین هفته زمستان امسال به ۴۷.۶‌درصد رسید. این در حالی بود که واهمه از کمبود آهن اسفنجی و گرانی این محصول به رونق نسبی معاملات شمش فولاد ظرف هفته‌های گذشته انجامیده بود، اما تاثیر رینگ آهن اسفنجی بر معاملات شمش با تاثیر منفی رکود بر بخش مقاطع و عقبگرد نرخ ارز خنثی شد.

شمش فولاد بدون مشتری

در حالی که معاملات آهن اسفنجی به محرک رونق رینگ شمش فولاد تبدیل شده، رکود در رینگ مقاطع فولادی، به فروکش تمایل به خرید شمش انجامیده است. بازگشت نرخ ارز به کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومان در بازار آزاد ظرف روز‌های یکشنبه و دوشنبه هفدهم و هجدهم دی‌ماه نیز از فروکش تقاضا در رینگ شمش فولاد حمایت کرد. شمش فولاد ظرف روز دوشنبه هجدهم دی‌ماه با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۸‌هزار تا ۱۸‌هزار و ۹۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد. میانگین بهای معامله شمش فولاد هم در این روز به ۱۸‌هزار و ۷۹۰تومان رسید که این رقم نسبت به میانگین بهای فروش شمش فولاد در هفته قبل تغییر محسوسی نداشت.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده فروش شمش فولاد به ۲۰‌هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه تبدیلی معادل ۱.۱‌درصد نرخ شمش و هزینه حمل حداقل ۵۰۰تومانی به ازای هر کیلوگرم شمش فولاد، قیمت تولید هر کیلوگرم میلگرد از این شمش به ۲۲‌هزار و ۹۰۰تومان می‌رسد. این در حالی است که در همین زمان میلگرد در بازار آزاد تهران در محدوده قیمت ۲۳‌هزار و ۳۰۰تومان معامله می‌شود و در این قیمت نیز با رکود سنگینی مواجه است.

مهار رقابت در رینگ فولاد

رقابت آهن اسفنجی در مرز ۲۲‌درصد

در سومین هفته از دی‌ماه امسال بالغ بر ۷۱‌هزار تن آهن اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر ۱۱‌هزار و ۲۵۵ تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. کاهش حجم عرضه و پیش‌بینی استمرار این رویه ظرف هفته‌های بعد با توجه به آغاز سرما در کشور و محدودیت واحد‌های احیا در تامین گاز باعث شد تا شمش سازان برای کسب سهم از عرضه آهن اسفنجی به رقابت‌های قابل ملاحظه قیمتی ۱۴ تا ۲۳ درصدی روی آورند. البته بازگشت نرخ ارز به کانال قیمتی ۵۱‌هزار تومان ظرف روز شانزدهم دی‌ماه نیز از رونق رینگ آهن اسفنجی حمایت کرد. درواقع واهمه از افزایش مستمر نرخ ارز در بازار داخل، مشوق فولادسازان برای رقابت هیجانی در جهت کسب سهم از عرضه آهن اسفنجی بود. از کل آهن اسفنجی عرضه‌شده در سومین هفته از دی‌ماه ۶۶‌هزار تن فروش نقدی و تحویل فوری و ۵‌هزار تن فروش سلف بود.

در حالی که محصول سلف با رقابت قیمتی ۱۴‌درصد و در کف نرخ ۱۲‌هزار و ۸۰۴ تومان معامله شد، مابقی آهن اسفنجی عرضه‌شده در رینگ فیزیکی با رقابت قیمتی ۲۰ تا ۲۳ درصدی و در محدوده قیمتی ۱۳‌هزار و ۵۶۰ تومان تا ۱۴‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروش رفت. میانگین بهای فروش آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا در این زمان برابر ۱۳‌هزار و ۷۱۹ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این رقم نسبت به قیمت پایه رشد متوسط ۲۱.۹ درصدی داشت. صعود بهای آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا و احتمال استمرار این رویه در هفته‌های بعد، با افزایش هزینه تولید شمش فولاد، حامی رشد قیمت این محصول است و در عین حال از رونق بازار شمش فولاد حمایت می‌کند. در این شرایط رکود سنگین حاکم بر معاملات مقاطع طویل فولادی به مانعی جدی در مسیر رشد بهای شمش فولاد تبدیل شده است.

ضربه به صادرات

ظرف روز‌های گذشته اخباری مبنی بر ایجاد موانع در مسیر واردات طلا به کشور در ازای صادرات کالا منتشر شد که این موانع شامل وضع مالیات بر طلا با منشأ خارجی می‌شود. ظرف ماه‌های گذشته بخشی از صادرکنندگان شامل صادرکنندگان بخش فولاد با توجه به دشواری در مسیر واردات ارز به کشور نسبت به واردات طلا اقدام می‌کردند. اما به گفته برخی فعالان صنعتی، وضع مالیات بر واردات طلا، با افزایش هزینه، از جذابیت صادرات خواهد کاست. در شرایطی که رینگ شمش و محصولات فولادی با رکود سنگین مصرفی در بازار داخلی مواجه است، ایجاد هر نوع محدودیتی در مسیر صادرات مانعی جدید در مقابل استمرار تولید خواهد بود. البته ظرف روز‌های اخیر اخباری مبنی بر کاهش احتمالی عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره آهن و فولاد منتشر شده است. عملیاتی شدن این اخبار در شرایطی که رینگ داخل با رکود سنگینی مواجه است، کمک لازم برای استمرار تولید است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده