تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۲۸۳۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی خبر داد:

افزایش ۴۶ درصدی صادرات آذربایجان‌شرقی به کشور‌های اوراسیایی

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرد که میزان صادرات از گمرکات استان به کشور‌های اوراسیایی در هشت ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد از لحاظ ارزش و ۸۲ درصد از لحاظ وزنی افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، «محمدجعفر عظمائی» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی، با اعلام خبر فوق افزود: امضای تفاهم‌نامه همکاری تجاری کشورمان با کشور‌های عضو اوراسیا افزایش قابل توجه رقم صادرات غیرنفتی به این منطقه را در پی خواهد داشت.

وی با بیان این که آذربایجان شرقی دروازه ورود به کشور‌های اوراسیایی است، افزود: بازار‌های تجاری در کشور‌های اوراسیایی مزیت بزرگی برای تجارت خارجی استان است که باید از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: به منظور افزایش مراودات تجاری اقدامات لازم در حال انجام است تا بیش از گذشته تجارت را با کشور‌های اوراسیایی افزایش دهیم.

وی در ادامه یادآور شد: امسال ۸۱۲ قلم کالا از آذربایجان شرقی به کشور‌های اوراسیایی صادر شد در صورتی که سال گذشته این آمار ۷۳۸ قلم کالا بود.

عظمائی همچنین خاطرنشان کرد: صادرات از استان به اوراسیا به ترتیب به کشور‌های روسیه با رشد ۲۰۴ درصدی، ارمنستان با رشد ۳۱ درصدی و قزاقستان با رشد ۶ درصدی همراه بود.

وی با بیان اینکه ارمنستان به‌دلیل وجود مرز زمینی با استان آذربایجان‌شرقی یکی از مقاصد اصلی صادرات به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: علاوه بر مزیت وجود مرز زمینی با ارمنستان، ورود جدی به بازار‌های روسیه از این طریق موجب رشد چشمگیر صادرات در سال آینده خواهد شد.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، صنعت، فرش و صنایع دستی، کشاورزی و معدن و صنایع معدنی از جمله گروه‌های کالایی مبادله شده در تجارت با کشور‌های اوراسیایی است.

بر پایه این گزارش، در آذربایجان شرقی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی فعالیت می‌کنند.

اوراسیا منطقه وسیعی است که از ترکیب دو قاره اروپا و آسیا پدید آمده‌است. از آنجا که دو قاره آسیا و اروپا مرز طبیعی ویژه‌ای ندارند و مرزبندی کنونی میان این دو قاره بیشتر تاریخی و فرهنگی است؛ در بعضی مناطق جهان اوراسیا به عنوان بزرگترین قاره جهان شناخته می‌شود. بخش بیشتر اوراسیا در نیم‌کره شمالی و شرقی قرار دارد.

۹۳ کشور مستقل در اوراسیا وجود دارد که شامل همه ۴۸ کشور اروپایی (همچنین کشور‌های جزیره‌ای قبرس، ایسلند، ایرلند و انگلستان)، ۱۷ کشور خاورمیانه، ۲۷ کشور آسیایی (شامل اندونزی، مالزی، ژاپن، فیلیپین و تایوان) است و یک کشور هم به نام تیمور شرقی وجود دارد که البته اکنون اغلب به اقیانوسیه - پیوند داده می‌شود. بنابراین، نزدیک به نیمی از ۱۹۶ کشور مستقل جهان در اوراسیا قرار دارند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده