تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۲۸۴۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

ارتقاء ۹۴ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی چهارمحال و بختیاری

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که از افزایش ۹۴ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «فضل‌الله رحمتی» مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری، ضمن بیان مطلب فوق گفت: از ابتدای امسال صادرات واحد‌های تولیدی استان با کارت‌های بازرگانی مبداء استان به ۲۰۹ میلیون دلار و بازرگان‌هایی که محصولات کل کشور را با کارت‌های بازرگانی استان صادر کرده‌اند، به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۹۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی که در حاشیه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان صحبت می‌کرد، افزود: رتبه استان در تولید محصولات غیرنفتی کشور در سال‌جاری از ۲۶ به ۱۹ رسیده است.

مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری در ادامه تاکید کرد: کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان برای حفظ این جایگاه و ارتقای صادرات استان مصوباتی داشته است.

اجرای مصوبه دور دوم سفر هیات دولت به چهارمحال و بختیاری

«محسن امیدیان» مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت نهاد ریاست جمهوری در نشست تخصصی با معاون امور اقتصادی استاندار، مدیرکل صمت چهارمحال و بختیاری و مدیرعامل پتروشیمی لردگان درخواست این واحد صنعتی را بررسی کرد.

وی پس از بررسی دغدغه‌های پتروشیمی لردگان، تهاتر بدهی‌های این واحد صنعتی با مطالباتش از وزارت جهادکشاورزی و رفع انسداد حساب‌های بانکی را تصویب کرد.

«محمد کاظم منزوی» معاون امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری هم در این نشست گفت: سه سیاست اجرایی شامل: تامین امنیت غذایی وزارت جهاد، تامین منابع یارانه‌ها و وصول مطالبات بانک مرکزی بصورت همزمان، این واحد صنعتی را در پرداخت بدهی‌های اعتباری و ارزی دچار چالش کرده بود.

وی افزود: بر این اساس درخواست تهاتر به عنوان راهکاری اجرایی به نهاد ریاست جمهوری اعلام و پیگیری شد که خوشبختانه دراین نشست با اجرای آن موافقت شد.

معاون امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: براساس مصوبه این نشست شرکت گاز موظف شد تا ۴۵ ساعت آینده حساب‌های بانکی پتروشیمی را رفع انسداد کند و با توجه به صدور اجرائیه امور مالیاتی، پتروشیمی لردگان هم بدهی‌های خود به امور مالیاتی را تعیین تکلیف کند.

کارخانه پتروشیمی لردگان، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی است

در ادامه «فضل‌الله رحمتی» مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری هم در نشست تخصصی مرتفع سازی مشکلات این واحد صنعتی گفت: پتروشیمی لردگان هم اکنون علاوه بر صادرات، با ۸۰ درصد ظرفیت در مدار تولید است و با ارسال ماهانه ۲۰ هزار تن کود کشاورزی، نیاز استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تامین می‌کند.

وی افزود: این کارخانه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی است که ساخت آن در دوران شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی و به دست توانمند مهندسین داخلی نهایی انجام شده و در حال حاضر زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم افزون بر هزار نفر را فراهم کرده است.

مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به پتانسیل ایجاد صنایع پائین دستی این واحد صنعتی به‌عنوان بزرگترین پتروشیمی اوره آمونیاک غرب کشور، یادآور شد: تعیین تکلیف تغییر خط پتروشیمی بروجن از تولید پلی اتیلن سنگین به کریستال ملامین پیشرفته از دیگر مصوبه‌های دومین دور سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری است.

به گفته وی، با توجه به اینکه مواد اولیه کریستال ملامین پیشرفته از پتروشیمی لردگان تامین و تهیه می‌شود با ورود سرمایه‌گذاران به این بخش عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی بروجن هم آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر، محمودی مدیرعامل پتروشیمی لردگان هم گفت: روزانه ۱۰۰ کامیون اوره بارگیری می‌شود که بخشی از آن صادرات و بخشی هم به جهاد کشاورزی تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهانه ۶۰هزار تن صادرات و حدود ۱۵ هزار تن به جهادکشاورزی اختصاص می‌یابد، افزود: این شرکت ۸۵۰ میلیون یورو بدهی داشت که ۵۰۰ میلیون یورو فاینانس چین و ۲۵۰ میلیون یورو سود به NPC است.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان در ادامه تصریح کرد: امروز ۳۰۰ میلیون یورو از بدهی‌ها تسویه شده است و پس از تعامل با بانک سپه، قسط اول و دوم هم پرداخت شده است.

وی همچنین تاکید کرد: درحال حاضر پتروشیمی لردگان ۲ همت به شرکت گاز بدهکار است و از سویی دیگر ۴/۲ همت از دولت طلب دارد.

محمودی با تاکید بر مطالبات و انجام حسابرسی توسط حسابرس دولت گفت: نرخ گاز برای شرکت‌های بورسی پنج هزار تومان بود، اما در تیرماه با صدور بخشنامه هفت هزار تومان شدکه این افزایش قیمت انرژی تولید را دچار تنش و سهامداران را نگران کرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده