تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۷
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۳۲۸۴۲۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آیا برداشت لیتیوم از بستر دریاچه ارومیه واقعیت دارد؟

‌می‌متالز - طی هفته‌های اخیر موضوع برداشت عنصر لیتیوم از بستر دریاچه ارومیه به شکل فزاینده‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته که مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این خصوص توضیحاتی ارایه کرده است.

به گزارش می‌متالز، شهنام اشتری روز شنبه در جمع خبرنگاران، هر گونه برداشت لیتیوم از بستر دریاچه ارومیه را کذب خواند و با بیان اینکه این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد، افزود: طی روز‌های گذشته انتشار تصاویری از برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه سبب شد، عده‌ای در فضای مجازی این برداشت‌ها را مربوط به لیتیوم و یا سایر عناصر ارزشمند بدانند که واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر املاح و مواد معدنی به غیر از نمک خشک از بستر دریاچه ارومیه برداشت نمی‌شود، ادامه داد: طبق رویه سال‌های گذشته از بستر دریاچه ارومیه برداشت نمک خشک با مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و با نظارت مستمر و کامل انجام می‌شود.

اشتری اظهار کرد: روند خشک شدن دریاچه ارومیه هیچ ربطی به وجود یا عدم وجود منابع و عناصر معدنی همچون لیتیوم ندارد، بلکه این مشکل ناشی از استفاده ناپایدار از منابع آبی حوضه آب‌ریز دریاچه ارومیه و تغییرات اقلیمی است.

لیتیوم (Lithium) با نماد شیمیایی Li یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم است که در شرایط استاندارد دما و فشار، سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است.

این عنصر عاملی آلیاژ ساز است که در تولید ترکیبات آلی مورد استفاده قرار گرفته و دارای کاربرد‌های اتمی است و در ساخت شیشه و سرامیک، فضاپیما و زیردریایی نیز استفاده می‌شود.

طبق اظهارات کارشناسان دریاچه ارومیه دارای بیش از هفت میلیارد تن نمک است، اما اطلاعات دقیقی از میزان برداشت‌های غیر مجاز و ورود به حریم این پارک ملی در دسترس نیست.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده