تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۱
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۲۹۱۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

غول نفتی آمریکا، لیتیوم تولید می‌کند / هدف‌گذاری برای تولید یک میلیون خودروی برقی

‌می‌متالز - شرکت اکسون موبیل اعلام کرد که وارد حوزه تولید لیتیوم می‌شود. این اولین اقدام غول نفتی در تولید یک فلز حیاتی برای باتری خودرو‌های برقی است.

به گزارش می‌متالز، اکسون اعلام کرد که تولید لیتیوم، یک ماده خام حیاتی برای خودرو‌های برقی را در سال ۲۰۲۷ آغاز می‌کند. هدف این شرکت تولید کافی برای عرضه بیش از یک میلیون خودروی برقی در سال تا سال ۲۰۳۰ است.

اکسون موبیل روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد کارخانه‌ای را در آرکانزاس برای تولید لیتیوم، راه‌اندازی کند. به نقل از نیویورک‌تایمز، تنها یک ماه پس از اینکه این شرکت اعلام کرد ۶۰ میلیارد دلار برای خرید شرکت منابع طبیعی پایونیر هزینه می‌کند، چنین ارقامی نشان می‌دهد که این شرکت بزرگ نفتی قصد دارد با حداقل سرمایه‌گذاری در اشکال پاک‌تر انرژی، اقدامات بزرگ خود را در مورد سوخت‌های فسیلی متعارف و ضعف در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی جبران کند.

این اعلامیه نشان‌دهنده یک تغییر اساسی در استراتژی شرکت نیست، اما تصدیق این است که خودرو‌های باتری‌دار به طور فزاینده‌ای با خودرو‌ها و کامیون‌هایی که سوخت بنزین و دیزل دارند رقابت می‌کنند. همچنین می‌تواند دری را برای جنوب آرکانزاس به عنوان منبع اصلی لیتیوم باز کند. امروزه منبع اصلی این فلز در استرالیا و آمریکای جنوبی است و بیشتر آن در چین فرآوری می‌شود.

دان امان، رئیس شرکت اکسون موبیل و یکی از مدیران ارشد سابق جنرال موتورز، می‌گوید: «الکتریکی شدن جزء اصلی انتقال انرژی خواهد بود و ما تجربه بسیار مرتبطی را برای تولید لیتیوم به ارمغان می‌آوریم. ما فرصتی برای استقرار می‌بینیم که بسیار سودآور خواهد بود. این پروژه کاهش مداوم انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با حمل‌ونقل را امکان پذیر می‌کند.»

تولید لیتیوم از سال ۲۰۲۷ برای تولید یک میلیون خودروی برقی

اکسون اعلام کرد که تولید لیتیوم را در سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد کرد؛ هدف را نیز تولید فلز کافی برای عرضه بیش از یک میلیون خودروی برقی در سال تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است. این شرکت میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه را اعلام نکرد، اما امان می‌گوید: «این شرکت آماده بود برای شروع، صد‌ها میلیون هزینه کند و به دنبال فرصت‌های بیشتری برای توسعه تولید لیتیوم بود.»

دستیابی به لیتیوم به عنوان یکی از اجزای ضروری باتری‌های لیتیوم یونی، در رقابت جهانی بین شرکت‌ها و مشاغل آمریکایی در چین، روسیه و جا‌های دیگر به جایزه تبدیل شده است. آمریکا تنها مقدار کمی لیتیوم تولید می‌کند، اگرچه شرکت‌های معدنی امیدوارند مقدار بیشتری از آن را در کالیفرنیا، نوادا و کارولینای شمالی تولید کنند.

مدیران اکسون می‌گویند که تخصص این شرکت در زمین شناسی، حفاری، شکستگی هیدرولیکی و تولید شیمیایی به آن اجازه می‌دهد تا لیتیوم را از آب شور و مواد معدنی که در زیر زمین در آرکانزاس یافت می‌شود، به صورت اقتصادی استخراج کند. اکسون افزود که هزاران چاه نفت تخلیه شده حفر شده در قرن گذشته می‌توانند در نهایت برای تولید لیتیوم بازسازی شوند.

افزایش تولید نفت و گاز طبیعی

اکسون در سال‌های اخیر تولید نفت و گاز طبیعی را در حوضه پرمین، که در تگزاس و نیومکزیکو قرار دارد و در آب‌های عمیق گویان دو برابر کرده است.

برخی دیگر از شرکت‌های نفتی مانند BP، Eni و Equinor در اشکال دیگر انرژی مانند خورشیدی، هسته‌ای و بادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما اکسون به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی بوده و در عین حال تلاش‌ها برای جذب و دفن انتشار کربن از صنعت و تولید هیدروژن به عنوان سوخت پاک را افزایش داده است.

استفاده از فناوری استخراج مستقیم لیتیوم

اکسون قصد دارد در آرکانزاس از فرآیندی به نام استخراج مستقیم لیتیوم استفاده کند، فناوری جدیدی که از حلال‌ها یا غشا‌ها و فیلتر‌ها برای تولید لیتیوم از آب نمک استفاده می‌کند. مهندسان و مدیرانی که این روش را پیش می‌برند گفته‌اند که این روش نسبت به معادن روباز یا حوضچه‌های تبخیر برتری دارد؛ چرا که سریع‌تر است و آب کمتری را هدر می‌دهد. اما هیچ‌کس با موفقیت ثابت نکرده است که این رویکرد می‌تواند لیتیوم کافی برای میلیون‌ها خودرو یا باتری‌های ثابت تولید کند.

اکسون که امسال حقوق حفاری ۱۲۰ هزار هکتاری را در آرکانزاس خریداری کرد، گفت که آب نمک باقی مانده را به زیر زمین پمپ می‌کند و لیتیوم استخراج شده را به مواد درجه باتری در همان نزدیکی تبدیل می‌کند. چین بر تجارت دشوار تبدیل لیتیوم موجود در زمین به مواد غلیظ باتری مورد نیاز کارخانه‌ها مسلط است.

برخی از کارشناسان انرژی تردید دارند که استخراج مستقیم در مقیاس بزرگ کار کند و گفته‌اند که تلاش اکسون ممکن است عرضه لیتیوم را زیاد افزایش ندهد. آقای امان می‌گوید: «مطمئن است این فناوری کار خواهد کرد.»

حمایت فعالان محیط زیست از اکسون موبیل

دن بکر مدیر کمپین حمل‌ونقل ایمن آب‌وهوا در مرکز تنوع زیستی، می‌گوید: «این کسری بی‌نهایت کوچک از کاری است که اکسون موبیل انجام می‌دهد و بیشتر کار‌هایی که انجام می‌دهد وحشتناک است. اما ما به لیتیوم نیاز داریم و بهتر است که از یک سایت صنعتی خراب که در آن حفاری نفت انجام می‌شد، به جای یک مکان بکر آمده باشد.»

قانون کاهش تورم که سال گذشته توسط پرزیدنت بایدن امضا شد، به افزایش تلاش‌ها برای تولید لیتیوم، ساخت باتری و مونتاژ خودرو‌های برقی با اعتبارات مالیاتی سخاوتمندانه و سایر مشوق‌ها کمک کرده است.

با این حال، تولید لیتیوم کمی در سال‌های اخیر در آمریکا کلید خورده است و کارشناسان تاکید می‌کنند که راه‌اندازی معادن و کارخانه‌های فرآوری در اینجا ممکن است سال‌ها طول بکشد. برخی از شرکت‌ها سال‌ها برای تولید لیتیوم از آب نمک زیر دریای سالتون در کالیفرنیا کار کرده‌اند.

بنی فریمن، استاد مهندسی شیمی در دانشگاه تگزاس در آستین که در تحقیقات لیتیوم فعال است، می‌گوید: «این مفید است، اما برای جدا شدن استقلال فلز حیاتی از چین کافی نیست. اما این، به علاوه دریای سالتون، شروع خوبی است.»

کارشناسان معدن گفتند که اکسون تخصص لازم برای یافتن لیتیوم را دارد، اما ممکن است برای جداسازی فلز از طریق فیلتر کردن یا تصفیه از مایعات نمکی به کمک خارجی نیاز داشته باشد.

اکسون مذاکراتی را با تسلا، فورد موتور و سایر شرکت‌های خودروسازی برای تامین لیتیوم آن‌ها انجام داده است. سایر شرکت‌های نفتی از جمله شورون و اوکسیدنتال نیز گفته‌اند که به دنبال سرمایه‌گذاری در استخراج لیتیوم هستند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده