تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۲۸۵۳۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس

واردات خودرو‌های برقی و اجرای قانون هوای پاک در کشور الزامی است

‌می‌متالز - طبق نظرسنجی‌های مردمی دو مساله آلودگی هوا و ترافیک در صدر معضلات شهر تهران قرار گرفته‌اند، بر اساس آمار‌های جهانی ۶۰ درصد آلودگی هوا در کلان شهر‌ها ناشی‌از آلایندگی خودرو‌های دیزلی است.

به گزارش می‌متالز، تشدید آلودگی هوا در روز‌های نسبتا سرد زمستان مسوولان را بر آن می‌دارد که راهکار‌هایی را ارائه کنند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس در این خصوص معتقد است: «باتوجه به مصوباتی، چون قانون واردات خودرو‌های برقی و قانون هوای پاک در کشور لازم است همه دستگاه‌ها ازجمله شهرداری‌ها با عمل به قوانین مربوطه به کاهش آلودگی هوا در کشور کمک کنند.»

برای حل معضل آلودگی هوای کلانشهر‌ها چه راهکار‌هایی را موثر می‌دانید؟

طبق نظرسنجی‌های مردمی دو مساله آلودگی هوا و ترافیک در صدر معضلات شهر تهران قرار گرفته‌اند، بر اساس آمار‌های جهانی ۶۰ درصد آلودگی هوا در کلان شهر‌ها ناشی‌از آلایندگی خودرو‌های دیزلی است. به همین دلیل کشور‌هایی که در صدر آلوده‌ترین کشور‌ها در جهان قرار دارند، توانسته‌اند با استفاده از ظرفیت‌های برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی که از وظایف شهرداری‌هاست؛ گام‌های موثری در این زمینه بردارند. به‌عنوان مثال پکن که مقطعی از آلوده‌ترین شهر‌های دنیا بود، توانسته است با ایجاد زیرساخت‌های برقی‌سازی در حوزه حمل‌ونقل عمومی کیفیت هوای این شهر را ارتقا بخشد.

آیا درخصوص رفع بحران آلودگی هوا در کلانشهر‌ها تبادل اطلاعات با کشور‌هایی با شرایط مشابه را داشته‌ایم؟

قطعا ما نیز باید از این تجربه جهانی استفاده کنیم. با توجه به مصوباتی، چون قانون واردات خودرو‌های برقی و قانون هوای پاک در کشور لازم است همه دستگاه‌ها ازجمله شهرداری‌ها که تکلیف آن‌ها در قانون هوای پاک نیز احصا شده است با عمل به قوانین مربوطه به کاهش آلودگی هوا در کشور کمک کنند. خوشبختانه شهرداری تهران به‌عنوان مصرف کننده عمده ون و اتوبوس‌های برقی اخیرا قراردادی را برای واردات ۷۹۰ واگن برقی امضا کرده است.

پیشنهاد شما برای ایجاد شرایط ویژه درخصوص کنترل تردد وسایل نقلیه آلاینده چیست؟

نباید از موتورسیکلت‌ها به‌عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی هوا غافل شد، هر موتورسیکلت معادل ۱، ۵ خودرو آلایندگی منتشر می‌کند؛ بنابراین یکی از راهکار‌های کاهش آلودگی هوا به خصوص در کلانشهری مانند تهران استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده