تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۲۸۶۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل فرابورس:

۱۰ شرکت دانش‌بنیان در انتظار پذیرش در بازار نوآفرین/ بازار پایه عملا تعطیل نمی‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: بازار پایه هیچ وقت تعطیل نمی‌شود. بازار پایه جایی است که شرکت‌های اخراج شده و شرکت‌های پذیره‌نویسی شده در آنجا هستند و این شرکت‌ها پس از حل مشکلاتشان می‌توانند به بازار بالاتر برگردند. پس بازار پایه عملا تعطیل نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی شیرازی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران درخصوص بازار نوآفرین اظهار کرد: بازار نوآفرین دو تابلو دارد. یکی تابلوی دانش بنیان و دیگری تابلوی رشد. تابلوی دانش‌بنیان به شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور که از معاونت علمی یا پردیس‌های نوآوری مجوز دارند و شرکت‌های حوزه دیجیتال می‌پردازد.

وی افزود: تابلوی رشد نیز به شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ که در زمینه جدیدی می‌خواهند فعالیت کنند و آتیه روشنی دارند مربوط می‌شود. هیات پذیرش این بازار از بازار‌های اول و دوم متفاوت است و اکوسیستم حاکم بر این هیات پذیرش به شرکت‌های دانش بنیان و فناور و اقتصاد دیجیتال ارتباط دارد.

شیرازی در این باره ادامه داد: ما درباره این شرکت‌ها معیار‌های سهل تری نسبت به شرکت‌های معمولی در نظر گرفتیم و عملا این شرکت‌ها بدون اینکه در سطح شرکت‌های پذیرشی بازار اول و دوم باشند، به این بازار می‌آیند.

مدیرعامل فرابورس درخصوص تعداد شرکت‌های پذیرش شده در این بازار نیز بیان کرد: سه شرکت تاکنون در این بازار پذیرش شدند. دو شرکت دانش بنیان و یک شرکت رشدی. در نظر داریم تا پایان سال نیز هفته‌ای یک شرکت را در هیات پذیرش مطرح کنیم. همچنین، حدود ۱۰ شرکت دانش بنیان نیز منتظر پذیرش در بازار نوپا هستند.

وی با اشاره به قوانین معاملاتی در این بازار گفت: در این بازار فقط سرمایه گذاران حرفه‌ای می‌توانند حضور یابند و معیار‌های سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در این بازار بسیار آسان‌تر از گذشته تعریف خواهد شد.

برای ما معیار تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان، مجوزی است که از معاونت علمی یا پردیس‌ها اخذ می‌کنند. از اول سال تاکنون ۱۷ نماد را عرضه کردیم. امروز نیز شرکتی با نماد معاملاتی "نخریس" عرضه اولیه می‌شود. برآورد ما این است ک تا پایان سال ۵ تا ۱۰ شرکت را عملا در این بازار عرضه کنیم.

شیرازی با اشاره به تجدید ارزیابی دارایی‌ها ادامه داد: ما شرکتی داشتیم که به دلیل تورم از کیفیت صورت مالی مطلوب برخوردار نبود. تجدید ارزیابی به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا دارایی‌ها به روز شود و کیفیت صورت مالی بالا برود. وقتی کیفیت صورت مالی افزایش یابد، تحلیل‌های مالی نسبت به آن شرکت‌ها دارای دقت بالاتری می‌شود. زمانی که این اتفاق رخ دهد، قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری شرکت‌ها نیز بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر رقم می‌خورد. این کار به شفافیت و ارزش واقعی شرکت‌ها کمک می‌کند که در قیمت‌ها منعکس می‌شود.

وی درباره تعداد شرکت‌های فرابورسی که نسبت به تجدید ارزیابی اقدام کردند، خاطرنشان کرد: گزارش دقیقی در دست نداریم، اما شرکت‌های بزرگ اقدام کردند که در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس درخصوص انتقال شرکت‌ها از بازار پایه بازار نوآفرین توضیح داد: اگر شرکت دانش بنیانی در بازار پایه باشد، می‌تواند به بازار رشد یا بازار دانش بنیان منتقل شود. بازار پایه اصلا بازار پذیرشی نیست و فقط در آنجا درج نماد می‌شود. اما در تابلوی دانش بنیان و تابلوی رشد شرکت‌ها پذیرشی و بورسی هستند و اعتبار بالاتری دارند.

وی همچنین افزود: ۶ شرکت از بازار پایه به بازار بالاتر منتقل شدند.

شیرازی درباره وضعیت بازار پایه به گفت: بازار پایه هیچ وقت تعطیل نمی‌شود. بازار پایه جایی است که شرکت‌های اخراج شده و شرکت‌های پذیره نویسی شده در آنجا هستند و این شرکت‌ها پس از حل مشکلاتشان می‌توانند به بازار بالاتر برگردند. پس بازار پایه عملا تعطیل نمی‌شود. اما تلاش ما این است که شرکت‌های واجد شرایط بازار بالاتر را پذیرش کنیم و اگر شرکتی حد مختصات بازار پایه را نداشت به بازار توافقی منتقل شود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده