تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۲۹۰۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

تداوم روند صعودی قیمت ورق گرم در بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - قیمت ورق گرم چین در نخستین معامله سال ۲۰۲۴ میلادی با جهش ۱۸ دلاری در هر تن به روند صعودی خود ادامه داد. قیمت ورق گرم آمریکا نیز در طول هفته‌های گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و به دنبال آن قیمت ورق گرم در بورس کالا در معاملات اخیر صعودی بود.

به گزارش می‌متالز، قیمت ورق گرم در بازار‌های جهانی و بورس کالا طی هفته‌های گذشته صعودی بود. اگرچه برخی در روز‌های گذشته رشد قیمت ورق گرم در بورس کالا را غیرمنطقی عنوان می‌کنند، ولی افزایش شدید تقاضا برای ورق گرم در بازار‌های جهانی دلیلی شد تا روند صعودی قیمت آن حتی در نخستین روز معاملاتی بورس فلزات لندن پس از تعطیلات سال نو میلادی ادامه داشته باشد. دیروز قیمت ورق گرم چین با جهش ۱۸ دلاری به بیش از ۵۸۳ دلار در هر تن رسید. متوسط قیمت ورق گرم چین به صورت نمودار زیر است:

تداوم روند صعودی قیمت ورق گرم در بازار‌های جهانی

ورق گرم چین با شکست سقف قیمتی ۵۸۲ دلار به بالاترین قیمت در طول ماه‌های گذشته رسید. قیمت این نوع ورق گرم تنها در طول ۳ معامله قبلی نزدیک به ۴ درصد افزایش یافته است. رشد قیمت ورق گرم چین تنها مربوط به بازه زمانی چند معامله قبلی نیست، قیمت این نوع ورق از ۱۱ مهرماه تا کنون بیش از ۹ درصد رشد کرد. با این حال در نخستین معامله سال ۲۰۲۴ میلادی قیمت ورق گرم آمریکا بدون تغییر بود. متوسط قیمت ورق گرم آمریکا به صورت نمودار زیر است:

قیمت ورق گرم آمریکا در یک رالی صعودی از ۱۱ مهرماه تا کنون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، ولی در معاملات قبلی بدون تغییر در قیمت هزار و ۱۰۰ دلار معامله شد. تحلیل‌گران مدعی‌اند احتمال افزایش بیشتر قیمت ورق گرم آمریکا به خصوص با پایان ماه ژانویه وجود دارد.

تداوم روند صعودی قیمت ورق گرم در بازار‌های جهانی

رشد قیمت ورق‌گرم در بازار‌های جهانی با افزایش تقاضا در بورس کالا همراه شد تا قیمت آن گارد صعودی بگیرد. روز سه شنبه ۴ هزار و ۳۴۷ تن ورق گرم نوع B عرضه شد، ولی قیمت آن با تقاضای بیش از ۱۹ هزار تنی به هر کیلوگرم ۲۲ هزار و ۹۳۰ تومان رسید. چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه ۸ هزار و ۵۰۰ تن ورق گرم در بورس کالا عرضه شد و با توجه به تقاضای ۴ هزار و ۱۵۰ تنی نزدیک به هزار و ۷۰۰ تن ورق گرم با قیمت هر کیلوگرم ۲۷ هزار و ۶۹۶ تومان مورد معامله قرار گرفت. قیمت ورق گرم از کیلویی ۲۶ هزار تومان در معامله دوم دی‌ماه به معامله پنجم دی‌ماه رسید و سپس این هفته در ایستگاه قیمتی ۲۷ هزار و ۶۹۶ تومان توقف کرد.

بررسی داده‌ها نشان می‌دهد روند صعودی قیمت ورق گرم در بورس کالا دیرتر از بازار‌های جهانی آغاز شد و همچنان فاصله زیادی با قیمت‌ها به خصوص در بازار کشور‌های همسایه دارد. البته تنش‌های احتمالی در هفته‌های پیش‌رو احتمالا قیمت محصولات فولادی را متاثر خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده