تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۳۲۸۱۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد:

مجوز واردات برای تامین بازار ورق صادر شده است

‌می‌متالز - صدور مجوز واردات محصولات فولادی از جمله ورق گرم برای تامین نیاز بازار از سوی وزارت صمت صورت گرفته است و این وزارتخانه می‌گوید با افرادی که به دنبال تشکیل بازار سیاه هستند برخورد خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، ارائه مجوز واردات محصولات فولادی یعنی ورق گرم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرساز شده است و آخرین آمار‌های گمرک نشان می‌دهد، در یک‌سال گذشته، واردات انواع مقاطع عریض فولادی (گرم و سرد) افزایش چشمگیری داشته است.

البته در مقابل بررسی‌های بازار نشان می‌دهد این محصول وارداتی به محصولی پایین‌دستی تبدیل نمی‌شود و این ورق وارداتی در بازار سیاه عرضه می‌شود که می‌تواند آرامش بازار را برهم زده و بر افزایش قیمت اثرگذار باشد.

اما داستان از کجا شروع شده است و آیا این واردات به تولید کشور ضربه می‌زند؟

کمبود ورق در بازار به خوبی قابل رویت است و حتی در سال گذشته برای تامین نیاز خودروسازان فولاد مبارکه مجوز واردات و عرضه ترکیبی در بورس را در اختیار داشت تا بتواند نیاز بازار را تامین کند. این در حالی است که با ورود طرح‌های تولید ورق به بازار می‌توان نیاز کشور را تامین کرد. در واقع می‌توان گفت ارائه این مجوز‌ها تا زمانی است که نیاز بازار در داخل تامین شود.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه آیا ارائه این مجوز‌ها صحت دارد به «می متالز» گفت: بله این موضوع درست است. واقعیت این است که ما در کشور با کمبود ورق گرم مواجه هستیم این موضوع در بازار هم به خوبی مشخص است. همچنین فولاد مبارکه نیز از سال آینده وارد اورهال می‌شود به همین دلیل اجازه دادیم تا واردات صورت بگیرد.

وی ادامه داد: امروز هم می‌گوییم که هر تولیدکننده‌ای که نیاز دارد به آن اجازه واردات می‌دهیم، اما نکته مهم آن است که آن میزان ورقی که توسط بازرگانان وارد می‌شود باید به تولیدکننده داده شده و بر تبدیل آن به محصول نظارت داریم و اگر واحدی تولیدکننده نیست حتما باید این ورق را در بورس کالا عرضه کند.

امیری تصریح کرد: موضوع مهم این است که تمامی آمار تولید در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود، در واقع اگر میزان واردات با تولید اختلاف داشته باشد بی‌شک سازمان‌های نظارتی وارد خواهند شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: این مجوز تا زمانی که طرح ورق توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با ظرفیت ۳ میلیون تن ورق وارد مدار تولید شود، ارائه خواهد شد. این طرح یا اواخر ۱۴۰۳ یا ابتدای ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد که نقش مهمی در تامین نیاز بازار خواهد داشت. در واقع ما امروز مشکل تامین نیاز بازار را داریم به همین دلیل مجوز واردات را می‌دهیم.

وی اظهار کرد: حتی اگر بازرگانان این ورق را وارد و تولید نکرده و در بازار عرضه کنند به نوعی این نیاز تامین می‌شود، اما این عرضه نباید در بازار‌های سیاه باشد بلکه باید از طریق بورس انجام شود. از سویی دیگر اگر واحد‌های تولیدکننده هم ورق وارد، اما تولید نکنند بی‌شک با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با کسانی که با چنین روش‌هایی بازار را برهم می‌زنند قطعا برخورد خواهد کرد. ما روزانه از طریق هزاران نفر گزارش‌هایی را دریافت می‌کنیم که با چنین افرادی توسط دستگاه‌های نظارتی برخورد خواهد شد، زیرا افرادی که واردات انجام می‌دهند حق فروش در بازار‌های غیررسمی را ندارند.

آن طور که توضیحات مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، وزارتخانه برای تامین نیاز بازار این مجوز‌ها را ارائه کرده است و بر نحوه عرضه و تقاضا نیز مدیریت دارد تا بازار سیاه در کنار واردات شکل نگیرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده