تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۲۹۲۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۴۰‌هزار پرونده اشتغال‌زایی آماده پرداخت تسهیلات

‌می‌متالز - معاون اشتغال وزارت کار با انتقاد از عملکرد بانک‌ها طی چند ماه اخیر در پرداخت فرآیند تسهیلات اشتغال گفت: در حال‌حاضر مطابق سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور حدود ۴۰هزار پرونده آماده پرداخت است.

به گزارش می‌متالز، معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه تسهیل در صدور مجوز‌های کسب‌وکار یکی از اقدامات مهم در حوزه اشتغال بود، گفت: در حال‌حاضر حدود ۹۵درصد مجوز‌های مشاغل خانگی به‌صورت آنی صادر می‌شود. سال‌گذشته با تسهیل‌گری موفق به صدور مجوز برای ۲۱۸هزار شغل خانگی شدیم. این رقم در مقایسه با دو سال‌گذشته حدود ۱۰۰درصد رشد داشته‌است. او در ادامه با اشاره به اینکه یکی از دلایل مهم کاهش نرخ بیکاری، حوزه تامین مالی است، گفت: از ابتدای این دولت تا الان چیزی حدود ۱۳۰هزار میلیارد‌تومان مخصوص حوزه اشتغال است که به بازار کار تزریق شده است.

این عدد قابل‌ملاحظه است و رشد خوبی محسوب می‌شود. کریمی‌بیرانوند درباره میزان تسهیلات پرداختی گفت: قانون بودجه‌تبصره‌۱۸ سال ۱۴۰۱ بندب تبصره‌۱۶، ۱۴۰۱قانون تبصره‌۱۸، ۱۴۰۲و منابع مشاغل خانگی و منابع اشتغال روستایی ۵ منبعی هستند که با اختلاف های‌عددی خودشان، در واقع در بازار کار تزریق می‌شوند. مسوولیت تبصره ۱۸ سال‌های‌۱۴۰۱ و ۱۴۰۲هم کم و بیش به عهده وزارت اقتصاد و دارایی است. قانون بودجه تبصره‌۱۴۰۱ در حال پرداخت است، یعنی منابع در دست دستگاه‌ها قرارگرفته است. در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم از محل پرداختی تقریبا ۱۰درصد است که عدد پایینی است و، چون همه موانع اداری برطرف شده، ان‌شاءالله تا پایان سال‌پرداخت‌ها در حوزه اشتغال بیشتر خواهد شد. بیرانوند گفت: یکی از دلایل کاهش روند پرداخت تسهیلات فشاری بود که از تسهیلات فرزندآوری و ازدواج روی بانک‌ها بود. امیدواریم تا پایان سال‌اشتغال اولویت اصلی بانک‌ها قرار بگیرد.

البته احیای بیش از ۶‌هزار واحد صنعتی با همکاری بانک‌ها انجام شده، ولی در چندماهه اخیر عملکرد مطلوبی وجود نداشته‌است. او همچنین دلیل دیگر کاهش پرداخت منابع در سال‌۱۴۰۲ را تخصیص اوراق اعلام کرد. او درباره تسهیلاتی که در حوزه اشتغال انحراف داشته‌است، گفت: آن دسته از افرادی که تسهیلاتشان در محل کار استفاده نشده‌است، جریمه می‌شوند، با جریمه‌های مختلفی که طبق قانون شورای پول اعتبار بانک‌مرکزی دارد با این‌ها برخورد می‌شود و در سابقه این افراد درج می‌شود تا دیگر چنین کسانی نتوانند مراجعه بکنند و تسهیلات جدیدی بگیرند، برای اولین‌بار آیین‌نامه نظارت بر اشتغال کشور به امضای وزیر کار و وزیر اقتصاد رسید‌و به استان‌ها ابلاغ شد، یعنی در کنار منابع که ما ابلاغ کردیم، نظارت سختگیرانه را هم به استان‌ها ابلاغ کردیم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده