تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۲۹۸۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون بانک مرکزی اروپا گفت:

رشد منفی شاخص‌های اقتصادی منطقه یورو

‌می‌متالز - معاون بانک مرکزی اروپا (ECB) با اشاره به تخمین‌های اولیه شاخص‌های اقتصادی در منطقه یورو تأکید کرد که احتمالاً این منطقه در پایان سال گذشته میلادی شاهد رشد منفی بوده است.

به گزارش می‌متالز، لوئیس دی گیندوس، معاون بانک مرکزی اروپا (ECB) با اشاره به تخمین‌های اولیه شاخص‌های اقتصادی در منطقه یورو تأکید کرد که احتمالاً این منطقه در پایان سال گذشته میلادی شاهد رشد منفی بوده است.

دی گیندوس روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در مادرید تاکید کرد که فعالیت‌های اقتصادی در حوزه پولی یورو همچنان ضعف آشکاری را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: شاخص‌های "نرم" حاکی از انقباض اقتصادی در دسامبر است که احتمال رکود فنی را تایید می‌کند.

بر اساس این گزارش، رکود اقتصادی به لحاظ فنی معمولاً دو فصل متوالی کاهش تولید ناخالص داخلی در یک کشور تعریف می‌شود.

به گفته دی گیندوس، رشد اقتصادی در منطقه یورو "ناامید کننده" بود و "به نظر می‌رسد کندی فعالیت‌ها گسترده باشد و (بخش‌های) ساخت و ساز و تولید به ویژه تحت تاثیر قرار گرفته باشند. "

معاون بانک مرکزی اروپا همچنین تصریح کرد که " (فعالیت بخش) خدمات نیز در ماه‌های آینده در نتیجه فعالیت ضعیف‌تر در سایر بخش‌های اقتصاد کاهش می‌یابد. "

بانک مرکزی اروپا همچنین به چشم‌انداز‌های ضعیف در کوتاه‌مدت اشاره کرد و گفت که سرعت کاهش تورم که در سال گذشته مشاهده شد احتمالاً در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد و در ابتدای سال به طور موقت ثابت می‌شود.

آمار‌ها نشان می‌دهد که تورم قیمت مصرف‌کننده در این بلوک با ۲۰ کشور عضو افزایش یافته و از ۲.۴ درصد در ماه نوامبر به ۲.۹ درصد در دسامبر رسیده است. با این حال، انتظار می‌رود رشد این نرخ در سه ماهه آینده کاهش یابد.

آخرین داده‌های گردآوری‌شده توسط مؤسسه اس‌اندپی گلوبال S&P Global نشان می‌دهد که فعالیت‌های تجاری در منطقه یورو در پایان سال ۲۰۲۳ به انقباض خود ادامه داده است چرا که رکود در بخش خدمات در ماه پایانی سال نیز رخ داده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ شاهد انقباض ۰.۱ درصدی بوده و احتمالاً در سه ماهه گذشته مجدداً کاهش یافته است و شرایط تعریف فنی رکود را فراهم کرده است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده