تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۲۹۸۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر پردیس صنایع معدنی شرکت فولاد سنگان:

نفوذ فناوری‌های بومی در حوزه صنایع معدنی/ صنعت به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد ندارد

‌می‌متالز - مدیر پردیس صنایع معدنی شرکت فولاد سنگان گفت: چالش جدی این است که صنعت اعتمادی به شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد. کار پردیس این است که ادبیات دو طرف را به هم نزدیکتر می‌کند.

به گزارش می‌متالز، یوسف یوسفی، مدیر پردیس صنایع معدنی شرکت فولاد سنگان، در خصوص این شرکت اظهار کرد: نخستین پردیس تخصصی صنایع معدنی کشور با مشارکت شرکت فولاد سنگان به عنوان سازمان موسس و پارک علم و فناوری خراسان به عنوان نهاد حاکمیتی و دولتی تاسیس شد. هدف از تاسیس این پردیس نفوذ فناوری مخصوصا فناوری‌های بومی در حوزه صنایع معدنی کشور است.

وی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: واقعیتی که در صنعت ما وجود دارد این است که صنعت ما نتیجه دانشگاه، تحقیق و توسعه ما نیست. صنعت ما وارداتی است و به واسطه تحریم‌هایی که علیه کشور ما وجود دارد تامین کردن تجهیزات صنایع سخت شده است. کاری که شرکت فولاد سنگان و پارک‌های علم و فناوری و پردیس‌ها انجام می‌دهند، ساخت تجهیزاتی است که ورود آن‌ها سخت شده و شرکت‌های دانش‌بنیان آن‌ها را مهیا و در اختیار صنعت قرار می‌دهند.

یوسفی ادامه داد: چالش جدی این است که صنعت اعتمادی به شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد. کار پردیس این است که ادبیات دو طرف را به هم نزدیک‌تر می‌کند. پردیس حلقه واصل بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنایع معدنی است که به این تجهیزات احتیاج دارند.

مدیر پردیس صنایع معدنی شرکت فولاد سنگان درباره بومی‌سازی تجهیزات صنایع بیان کرد: بخشی از تجهیزات بومی‌سازی است. بخشی از تجهیزات که واردات آن از خارج صورت می‌گیرد، بومی‌سازی می‌شود، بخشی بهینه کردن خطوط و بخشی نیز می‌تواند ساخت قطعات جدید باشد که کارایی تجهیزات گذشته را داشته یا حتی بهتر باشد.

وی درخصوص ارتباط بین صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی ما مجوز را اخذ می‌کردیم، تصور نمی‌کردیم که بتوانیم در حوزه صنایع معدنی ورود جدی داشته باشیم. تصور ما این بود که مثل بقیه پارک‌ها و دانشگاه‌ها همان ارتباطی که در ادبیات اداری به کار برده می‌شود، اتفاق بیفتد. اما واقعا پردیس صنایع معدنی در کمتر از یک سال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد دانش‌بنیانی و تجهیزات فناورانه برای صنایع در منطقه سنگان در گام اول به ارمغان آورد.

یوسفی توضیح داد: مطمئن هستیم این رویکرد در کل کشور تسری پیدا کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان رشد یافته ما در حوزه صنایع معدنی بخش مهمی از نیاز‌های معدنی ما را برطرف کنند.

نگاه ما فقط به فولاد سنگان نیست. ما به این دلیل اقدامات اولیه را برای شرکت فولاد سنگان انجام می‌دهیم تا بقیه به این جمع‌بندی برسند که ما ریسک می‌کنیم. ما از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم. مثلا همین شرکتی که ما امروز با آن‌ها قرارداد منعقد کردیم، به محض انعقاد قرارداد با ما، در حال حاضر با یک شرکت بزرگ دیگر در حوزه صنایع معدنی در حال مذاکره است. بقیه شرکت‌ها به دلیل اینکه شرکت فولاد سنگان این ریسک را پذیرفته و به یک شرکت دانش‌بنیان اعتماد کرده، اعتمادشان بالا می‌رود. هدف ما در قدم اول منطقه سنگان، شرق کشور و در نهایت کل کشور است.

وی درباره چشم‌انداز پردیس صنایع معدنی شرکت فولاد سنگان گفت: یکی از شاخص‌ترین اقداماتی که وزارت علوم، معاون فناوری و بخش صنعت، ایمیدرو، وزارت صمت و معاونت علمی ریاست جمهوری انجام داد، تاسیس این پردیس با این مدل "ترکیب دولت و بخش خصوصی" بود. زیرا اعتبارات دولتی محدود است. بخش خصوصی به دلیل نیازمندی‌ها اعتبارات خوبی برای این کار می‌گذارد. قطع به یقین موفقیت آن در آینده بیش از تصور خواهد شد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده