تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۲۹۹۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چین واردات چه کالا‌هایی را افزایش داد؟

‌می‌متالز - چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۲ درصد زغال‌ سنگ بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۲ وارد کردند. آن‌ها در کنار زغال سنگ واردات برخی دیگر از کامودیتی‌ها را نیز افزایش داده‌اند و احتمال می‌رود همین روند را برای سال جاری ادامه دهند.

به گزارش می‌متالز، بلومبرگ در گزارشی بر اساس داده‌های گمرک چین، واردات این کشور در حوزه کامودیتی‌ها را در سال ۲۰۲۳ با ۲۰۲۲ مقایسه کرد. نتیجه از جهش سنگین واردات زغال‌ سنگ، ذرت، و روغن نباتی در سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهد و احتمالاً این روند در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد داشت. چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۲ درصد زغال‌ سنگ بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۲ وارد کرده‌اند.

چین واردات چه کالا‌هایی را افزایش داد؟

با وجود افزایش واردات زغال‌ سنگ در سال ۲۰۲۳ قیمت آن در یک سقوط آزاد کم سابقه از بالای ۴۰۰ دلار به ازای هر تن به ۱۳۰ دلار ریخت. رویترز دو ماه قبل در مورد افزایش تقاضا برای زغال‌ سنگ با وجود کاهش قیمت آن نوشت در بسیاری از مناطق چین به دلیل خشکسالی امکان استفاده از برق‌آبی وجود ندارد، در نتیجه صنایع به خصوص فولادسازان برق مورد نیاز خود را با استفاده از زغال‌ سنگ تأمین می‌کنند. با این حال دولت مرکزی چین با واردات گسترده زغال‌ سنگ و افزایش تولید در این بخش قیمت‌ها در این بازار کنترل کرد. آخرین صورت‌های مالی از تولیدکنندگان داخلی زغال‌ سنگ نیز از افزایش درآمد آن‌ها در سال جاری خبری می‌دهد.

چینی‌ها پس از زغال‌ سنگ، حدود ۵۲ درصد روغن بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۲ وارد کرده‌اند. قیمت روغن در یک سال گذشته نوسان خاصی نداشت اگرچه پس از آغاز تنش‌ها در دریای سیاه، اکنون فعالان بازار روغن نسبت به افزایش قیمت آن ابراز نگرانی می‌کنند. همین نگرانی برای بازار ذرت نیز وجود دارد با توجه به اینکه چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲ حدود ۲۵ درصد ذرت بیشتری وارد کرده‌اند. برآیند سالانه قیمت ذرت ۳۰ درصد منفی است.

چین واردات چه کالا‌هایی را افزایش داد؟

برزیل و آرژانتین دوتا از بزرگترین تولیدکنندگان ذرت در جهان پس از یک دوره خشکسالی بلند مدت، اکنون از نظر بارندگی شرایط خوبی را تجربه می‌کنند در نتیجه با افزایش تولید، قیمت ذرت به پایین‌ترین میزان در ۳ سال گذشته‌رسید. چینی‌ها در کنار ذرت، حدود ۱۱ درصد سویای بیشتری در سال ۲۰۲۳ وارد کرده‌اند. برآیند قیمت سالانه سویا نیز مانند زغال‌ سنگ و ذرت منفی است.

چین واردات چه کالا‌هایی را افزایش داد؟

افزایش بارندگی در برزیل و رشد تولیدات کشور‌هایی مانند آمریکا دلیلی شد تا قیمت سویا مانند ذرت کاهشی باشد. در رتبه‌های بعدی این گزارش چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ نفت خام و گاز بیشتری نسبت به سال قبل وارد کرده‌است. البته همچنان واردات نفت چین به دلیل رکود حاکم بر بخش‌های داخلی این کشور پایین ارزیابی می‌شود. چینی‌ها در این بازه زمانی حدود ۱۱ درصد نفت خام بیشتری وارد کردند، واردات گاز نیز به ۹.۹ درصد افزایش یافت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد احتمالاً چین در سال ۲۰۲۴ همچنان روند واردات نفت را افزایش می‌دهند و شاید این مساله دلیلی بر افزایش قیمت نفت شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده