تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۳۱۱۹۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
علت بارگذاری و سپس حذف محصولات شرکت BMW و مینی از سامانه خودرو‌های وارداتی چه بود؟

خودرو‌های وارداتی دارای مجوز ۴۸ ساعته شماره‌گذاری می‌شوند

‌می‌متالز - با گذشت چند روز از اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت که عنوان کرده بود علت کندی واردات خودرو را باید از پلیس راهور جویا شد، روز سه‌شنبه معاون پلیس راهور فراجا در واکنش به‌این اظهارات تاکید کرد خودرو‌های وارداتی درصورتی که مجوز‌های مورد نیاز را کسب کرده باشند، طی ۴۸ ساعت شماره‌گذاری می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، فرآیند واردات خودرو به‌ کشور همچنان کند پیش می‌رود و این درشرایطی است که در هر مقطعی، نام یک نهاد یا سازمان به‌عنوان سرعت‌گیر واردات مطرح می‌شود. در کنار عوامل موثر در واردات قطره‌چکانی، اما اعداد و ارقام مختلفی از طرف دولت و مجلس برای تعداد خودرو‌هایی که منتظر شماره‌گذاری هستند یا وارد شده‌اند، عنوان می‌شود.

این درحالی است که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن، ۲۸ آبان‌ماه گفته بود «بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرک کشور وجود دارد که باید شماره‌گذاری شوند.»

روابط‌عمومی گمرک جمهوری اسلامی نیز اخیرا این عدد را ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه خودرو عنوان کرده بود. سردار رمضانی، معاون پلیس راهور هم با اشاره به‌خودرو‌های وارداتی شماره‌گذاری‌شده عنوان کرد: «در سال‌جاری تنها یک‌هزار و ۱۲۰ دستگاه خودرو سواری خارجی پلاک‌گذاری شده‌اند.»

رمضانی دراین‌باره گفته است: «در طول ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۲ تعداد ۴ هزار و ۹۸۰ دستگاه خودرو سنگین و یک‌هزار و ۱۲۰ دستگاه خودرو سبک وارداتی شماره‌گذاری شده‌اند.»

البته برخی رسانه‌ها در چند روز اخیر، تیتر‌هایی با عنوان پلاک‌گذاری ۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو وارداتی در سال‌جاری منتشر کردند؛ اما باید توجه داشت که تنها بخش کوچکی از این میزان مربوط به‌خودرو‌های سواری بوده و خودرو‌های سنگین بخش عمده این رقم را به‌خود اختصاص داده‌اند. طبق آمار گمرک ایران، واردات قطعی خودرو در ۹ ماهه امسال ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه بوده است؛ اما حالا اعداد و ارقام اعلامی معاون پلیس راهور نشان می‌دهد تنها یک‌هزار و ۱۲۰ دستگاه شماره‌گذاری شده که شامل تنها ۲۵ درصد از خودرو‌هایی است که واردات قطعی داشته‌اند.

پلیس راهور نیز می‌گوید طی ۴۸ ساعت کار شماره‌گذاری را انجام می‌دهد. حال سوال این است که چه عاملی سبب شده است ۷۵ درصد باقی‌مانده از خودرو‌های واردشده هنوز برای تحویل، شماره‌گذاری نشده باشند؟

همچنین روز گذشته، رئیس کل سازمان توسعه تجارت درمورد علت بارگذاری و سپس حذف محصولات شرکت BMW و مینی از سامانه خودرو‌های وارداتی گفت: «این خودرو‌ها به‌دلیل این‌که در سامانه خودرو‌های وارداتی بارگذاری شده بود، حذف شده و باید در سامانه مخصوص جانبازان عرضه شوند.»

وی در واکنش به‌انتقادات موجود درخصوص اختصاص خودرو‌های لوکس وارداتی به‌جانبازان نیز گفت: «این خودرو‌ها لوکس نیستند و طبق مصوبه قانونی که وجود دارد، وارد می‌شود. هر خودرو تا سقف ۳۵ هزار یورو را به‌شرطی که به‌لحاظ قوانین کشور ممنوعیت واردات نداشته باشد، می‌توان برای جانبازان وارد کرد.»

مهدی ضیغمی همچنین گفت: «خودرو‌های بالای ۶۰ هزار دلار، خودرو‌های لوکس محسوب می‌شوند.»

افزایش قیمت بیشتر خودرو‌ها در آخرین روز هفته گذشته

خودرو‌های داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای یک تا ۱۰ میلیون‌ تومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌ تومان افزایش ۵۷۱ میلیون‌ تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۰ میلیون‌ تومان افزایش ۵۶۰ میلیون‌ تومان، نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌ تومان افزایش ۵۸۹ میلیون‌ تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌ تومان افزایش ۷۵۶ میلیون‌ تومان و شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌ تومان افزایش ۷۹۶ میلیون‌ تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودرو‌های چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۳۵ میلیون‌ تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌ تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌ تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌ تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۹۰ میلیون‌ تومان، جک S ۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌ تومان افزایش یک‌ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌ تومان، ام‌وی‌ام X ۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌ تومان افزایش یک‌ میلیارد و ۴۷۰ میلیون‌ تومان و هایما S ۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌ تومان افزایش یک‌ میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌ تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودرو‌های خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌ تومانی بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با ۱۰۰ میلیون‌ تومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌ تومان، رنو کولئوس با ۱۰۰ میلیون‌ تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌ تومان، تویوتا CH-R فول با ۱۰۰ میلیون‌ تومان افزایش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌ تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌ تومان افزایش ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌ تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌ تومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌ تومان و کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌ تومان افزایش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌ تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودرو‌های خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌ تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و X ۴، ۲.۸ با ۳۰۰ میلیون‌ تومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌ تومان و لکسوس NX ۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیون‌ تومان افزایش به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌ تومان رسید.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده