تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۴۳۶۸۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تجربه رانندگی با تیگو ۸ پرومکس؛ لوکس‌ترین کراس‌اوور فونیکس

‌می‌متالز - تیگو ۸ پرومکس در حال حاضر لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین محصول مونتاژی زیربرند فونیکس به شمار می‌رود که در ادامه قرار است تجربه رانندگی سه‌روزه با این کراس‌اوور محبوب مدیران خودرو با شما به اشتراک گذاشته شود.

به گزارش می‌متالز، تیگو ۸ پرومکس نسخه ارتقایافته تیگو ۸ پرو است که محصولی از زیربرند فونیکس و مونتاژ شرکت مدیران خودرو محسوب می‌شود. این کراس‌اوور اواخر سال ۱۴۰۱ برای اولین بار وارد بازار ایران شد که از لحاظ ظاهری، تغییر اندکی نسبت به نسخه پرو پیدا کرده، اما مشخصات فنی آن به طرز چشمگیری ارتقا یافته است.

به جای موتور ۱.۶ لیتری TGDI که در نسخه پرو استفاده شده، تیگو ۸ پرومکس از یک پیشرانه قوی‌تر دو لیتری با همان تکنولوژی پاشش مستقیم توربوشارژ بهره می‌برد که توانایی تولید ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این قدرت تولیدی ۵۷ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن‌متر بیشتر از نمونه پرو است. همچنین لوکس‌ترین کراس‌اوور فونیکس از سیستم AWD یا چهارچرخ محرک استفاده می‌کند که قابلیت آفرودی آن را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر داخل کابین نیز متریال باکیفیت و پلاستیک‌های نرم (Soft Touch) استفاده شده که بتواند حس رانندگی را به بهترین شکل ممکن برای راننده به ارمغان آورد؛ اما آیا از تیگو ۸ پرومکس می‌توان به عنوان یک خودرو آفرود استفاده کرد؟

تجربه رانندگی با تیگو ۸ پرومکس؛ لوکس‌ترین کراس‌اوور فونیکس

قابلیت‌های رانندگی فونیکس تیگو ۸ پرومکس

در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی شیراز، فرصتی برای تست و بررسی چندروزه تیگو ۸ پرومکس پیش آمد که در ادامه به نقاط ضعف و قوت این کراس‌اوور لوکس فونیکس پرداخته می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از پیشرانه حجیم‌تر دولیتری در این خودرو باعث شده حداکثر قدرت و گشتاور بالاتری را تولید کند که همین موضوع می‌تواند در هر لحظه‌ای که راننده نیاز به شتاب داشته باشد و پدال گاز را فشار دهد، کراس‌اوور ۱۷۰۰ کیلوگرمی فونیکس را با سرعت هرچه تمام به سمت جلو پیش ببرد.

از سوی دیگر گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه‌تر که در تیگو ۸ پرومکس استفاده شده است، هماهنگی بسیاری با پیشرانه خودرو دارد و در کنار تعویض دنده‌های بسیار نرم، شتاب بهتری ایجاد می‌کند. اما عملکرد آفرودی تیگو ۸ پرومکس چگونه است؟

کراس‌اوور لوکس فونیکس از سیستم AWD یا چهار چرخ محرک استفاده می‌کند که می‌تواند قابلیت آفرودی آن را در مقایسه با سایر رقبای چینی افزایش دهد. البته امکان انتخاب حالت‌های رانندگی برفی، آفرود، اسپرت، اکو و نرمال نیز باعث می‌شود تیگو ۸ پرومکس تا حدود زیادی به نیاز راننده در شرایط مختلف رانندگی پاسخ دهد.

تجربه رانندگی با تیگو ۸ پرومکس؛ لوکس‌ترین کراس‌اوور فونیکس

اگر به قسمت زیربندی این کراس‌اوور نگاه کنید، درمی‌یابید تیگو ۸ پرومکس ارتفاع چندانی از زمین ندارد و نمی‌توان به آن لقب شاسی‌بلند آفرودی داد. البته با توجه به سیستم چهارچرخ محرک و حالت رانندگی آفرود که تیگو ۸ پرومکس دارد، می‌تواند گشتاور بیشتری را در دور‌های پایین‌تر وارد مدار کند و همین موضوع باعث می‌شود بتوانید گریزی به جاده‌های خاکی ناهموار و مسیر‌های کم‌شیب‌تر بزنید. 

سوال دیگر این است که آیا سیستم نیمه‌خودران تیگو ۸ پرومکس قابل اعتماد است؟

عملکرد سیستم خودران تیگو ۸ پرومکس

رادار TJA (Traffic Jam Assist) یکی از بهترین سیستم‌های کمکی راننده در مواقع تراکم ترافیکی است که بدون دخالت راننده، خودرو را هنگام باز شدن مسیر به سمت جلو می‌برد یا متوقف می‌کند. با استفاده از این رادار، دیگر نیازی به استفاده مکرر از پدال گاز و ترمز در ترافیک‌ها نیست.

رادار LKA (حرکت بین خطوط) یکی دیگر از رادار‌های جذاب استفاده‌شده در تیگو ۸ پرومکس است که با بالا رفتن سرعت خودرو می‌تواند خودرو را تا حدودی بین دو خط نگه دارد. البته باید توجه داشت که سیستم کمکی راننده این کراس‌اوور چینی از نوع نیمه‌خودران است و حتماً باید دست راننده روی غربیلک فرمان قرار داشته باشد؛ اما همین سیستم نیز کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و در سرعت‌های بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت با سفت شدن فرمان و اخطار روی کلاستر، خروج از خط را به راننده هشدار می‌دهد.

رادار‌های LCA و LDW نیز زمانی که در حال تغییر لاین باشید و یک خودرو یا جسم خارجی دیگری در آن منطقه باشد، با لرزش غربیلک فرمان و اخطار روی نمایشگر میانی و کلاستر، شما را از وجود آن آگاه می‌کند.

فونیکس تیگو ۸ پرومکس بخریم یا نه؟

با یک جمع‌بندی از آنچه گفته شد، به صورت کلی تیگو ۸ پرومکس یکی از لوکس‌ترین و گران‌ترین کراس‌اوور‌های مونتاژی بازار به شمار می‌رود. این خودرو در کنار طراحی ظاهری زیبا، متریال باکیفیت و پکیج رادار‌های کمکی به‌نسبت کاملی که ارائه می‌دهد، از امکانات حرکتی بسیار خوبی نیز برخوردار است؛ بنابراین اگر دنبال خودرویی برای ترافیک‌های شهری و سفر‌های جاده‌ای باشید، تیگو ۸ پرومکس می‌تواند نیاز‌های شما را به‌خوبی پاسخ دهد؛ اما به دلیل ارتفاع کمی که محصول لوکس فونیکس با زمین دارد نمی‌توان از آن انتظار رفتار آفرودی داشت و در صورتی که به دنبال یک خودرو برای سفر‌های آفرودی سنگین و خارج جاده‌ای باشید، احتمالاً باید گزینه دیگری انتخاب کنید.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده