تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۳۱۷۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان:

خلاء قانونی مانع اصلی اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمک گرمسار است

‌می‌متالز - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به مشکلات متعدد برای جذب سرمایه‌گذار و اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمک گرمسار در غرب این استان، گفت: خلاء قانونی مهم‌ترین مانع برای اجرای این طرح‌ها است.

به گزارش می‌متالز، امیر کرم زاده روز شنبه با بیان اینکه ادارات صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در راستای اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمک گرمسار دخیل هستند، بیان کرد: لازم است برای اجرای طرح‌های گردشگری در گرمسار «پایتخت نمک ایران» برخی قوانین اداری اصلاح و خلاء‌های موجود برطرف شود.

وی افزود: مطابق قانون در معادن نمک فعال مجوز اجرای طرح‌های گردشگری صادر نمی‌شود و باید تأییدیه ایمنی برای طرح‌های گردشگری صادر شود و اکنون حضور گردشگران در معادن نمک در واقع غیرقانونی است و مسئولیت تأمین امنیت آنان بر عهده هیچ سازمانی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه ظرفیت استفاده از معادن نمک گرمسار برای گردشگری در اختیار این اداره کل نیست، تصریح کرد: معادن متروکه و غیرفعال نیز تحت مالکیت منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد و که خلاء‌های قانونی نیز در این راستا مانع از اجرای طرح‌های گردشگری می‌شود.

وی ابراز کرد: معدن «ایران» در گرمسار به عنوان معدن متروکه و غیر فعال است و اکنون در اختیار منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قرار دارد و این اداره کل نیز به دنبال منافع مالی از اجرای طرح‌های گردشگری و اجاره معدن به سرمایه گذاران است.

کرم زاده بیان کرد: سرمایه گذار بخش خصوصی نیز با توجه به چالش‌های موجود در این مسیر، از ورود برای سرمایه گذاری در این بخش پرهیز می‌کند.

ظرفیت معادن گرمسار «پایتخت نمک ایران»

معادن نمک گرمسار یکی از منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است. بسیاری از از این معادن داخل کوه و زیر زمین قرار دارد و به صورت تونل پیچ در پیچ در دل زمین امتداد یافته به طوری که استخراج از این معدن به روش اتاق پایه صورت می‌گیرد. در حال حاضر ۹۲ معدن با اشتغالزایی حدود ۴۰۰ نفر در شهرستان گرمسار قرار دارد. درجه خلوص نمک بسیاری از این معادن بالای ۹۸ درصد است و همین ویژگی نمک استان سمنان را از دیگر مناطق متمایز می‌کند.

خلاء قانونی مانع اصلی اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمک گرمسار است

تونل نمکی گرمسار بزرگترین معدن در خاورمیانه است که ۴۰ تونل مختلف را در خود جای داده است و سهم عمده‌ای در استخراج نمک کشور را داراست. تونل‌های نمکی در گرمسار یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری برای طبیعت دوستان است و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از این منطقه به استان سمنان سفر می‌کنند.

معدن نمک کوهدشت کهن، یکی از زیباترین و معروف‌ترین تونل‌های نمکی است. این معدن گنبدی شکل بوده و پوشیده از نمک و گچ است. معدنی کوه‌مانند که به علت استخراج نمک در سال‌های اخیر، به شکل یک غار دستکند درآمده و جلوه زیبایی به خود گرفته است.

وجود معادن به ویژه معدن نمک گرمسار را به «پایتخت نمک ایران» تبدیل کرده است و این ظرفیت‌های بسیار خوبی است که باید از آن بهره‌گیری کرد.

بنا به اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، ۲۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش معدن این استان در سال ۱۴۰۲ پروانه بهره‌برداری گرفت. امسال ۲۸ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد ریال صادر شد که با صدور این تعداد پروانه حدود ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت اسمی استخراج سالیانه معادن استان اضافه شد. به این ترتیب و با این میزان سرمایه‌گذاری، زمینه اشتغال حدود ۱۸۰ نفر در بخش معدن استان فراهم شد.

از ابتدای امسال ۱۴ فقره گواهی کشف در حوزه معدن استان صادر شد که با صدور آن‌ها و همچنین انجام مطالعات اکتشاف حین استخراج در معادن در حال بهره‌برداری، بیش از ۱۲ میلیون تن به ذخایر قطعی معدنی استان اضافه شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده