تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۳۱۷۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۱۲ هزار برابری نقدینگی طی چند دهه گذشته

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی با بیان این که نقدینگی در اقتصاد ایران و در چند دهه گذشته حدود ۱۲ هزار برابر شده است گفت: جایی که اقتصاد لطمه می‌خورد تورم است و تورم زمانی به وجود می‌آید که نقدینگی متناسب با رشد اقتصادی و تولید نباشد.

به گزارش می‌متالز، محمد آقاقوام نماینده اسبق ایران در صندوق بین‌المللی پول نقدینگی را معضلی بزرگ و منشأ مشکلات بسیاری در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: نقدینگی چنانچه به‌ صورت نامتناسب در اقتصاد رشد کند، موجب مشکلات زیادی می‌شود. نقدینگی به معنای فراهم بودن پول در اقتصاد است و تناسب نقدینگی به این معنا است رشد و میزان نقدینگی باید یک تناسبی با رشد اقتصادی کشور داشته باشد و به‌تناسب رشد تولیدات و اقتصادی، نقدینگی باید افزایش پیدا کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در اقتصاد کشور طی دهه‌های گذشته نقدینگی در اقتصاد بسیار لجام‌گسیخته افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: نقدینگی در اقتصاد ایران و در چند دهه گذشته حدود ۱۲ هزار برابر شده است؛ اما اساسا رشد نقدینگی از پیش از انقلاب آغاز شده بود؛ در پیش از انقلاب نفت شش برابر شد؛ اما نقدینگی وارد طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی نشد.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه نقدینگی باید وارد عرصه تولید شود، بیان کرد: اگر این کار صورت بگیرد، نقدینگی لطمه‌ای به اقتصاد نمی‌زند. جایی که اقتصاد لطمه می‌خورد تورم است و تورم زمانی به وجود می‌آید که نقدینگی متناسب با رشد اقتصادی و تولید نباشد و تبدیل به هزینه‌های جاری به‌جای هزینه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری شود.

وی یادآور شد: نقدینگی حاصل از افزایش چشمگیر قیمت نفت در زمان شاه به‌جای آنکه برای کار‌های عمرانی استفاده شود، در جشن‌های دو هزار و ۵۰۰ ساله و جشن‌های تاج‌گذاری شد. در آن زمان نقدینگی با واردات زیاد به تولید صدمه زد و محصولات تولید کشاورزی ایرانی خریدار نداشت و حتی مرکبات از روی درخت باغات شمال چیده نمی‌شد؛ چون مرکبات در حجم زیاد وارد می‌شد.

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه نقدینگی برای دولت‌ها جذاب است، گفت: دولت‌ها به‌ واسطه نقدینگی زیاد از نظر سیاسی می‌توانند برای خود رای جمع‌آوری کنند. البته نقدینگی فی‌نفسه بد نیست و بخش واقعی اقتصاد محسوب می‌شود و در واقع همانند خون در بدن انسان است؛ اما مساله‌ای که تبدیل مشکل می‌شود، رشد بی‌رویه نقدینگی است و اثر آن را روی قیمت‌ها می‌بینیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده