تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۰
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۳۲۰۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت‌وگوی استان هرمزگان

بخشنامه‌های گمرکی نسبت به سال قبل نصف شده است

‌می‌متالز - احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در پاسخ به انتقاد فعالان اقتصادی از بخشنامه‌های خلق‌الساعه، گفت: بخشنامه‌های گمرکی در سال جاری نسبت به سال گذشته نصف شده و تلاش می‌شود بازهم کمتر شود.

به گزارش می‌متالز، در جریان دومین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان هرمزگان، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان حضور یافتند و در این نشست نمایندگان بخش خصوصی در بخش‌های مختلف اقتصادی هرمزگان مشکلات پیش روی کسب‌وکار‌های خود را مطرح کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در هشتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هرمزگان، گفت: مسیر دولت فعلی در دو سال اخیر برخلاف مسیر گذشته که اقتصادمان متکی بر درآمد نفت بود، قرار دارد که مسیری سخت است و برخلاف عادت تاریخی گذشته است.

احسان خاندوزی افزود: بر اساس دستور رئیس‌جمهوری باید کمک کنیم تسریع در فضای سرمایه‌گذاری و محیط کسب‌وکار اتفاق بیفتد و از فعالان اقتصادی حمایت کنیم.

او در پاسخ به گلایه فعالان اقتصادی از بخشنامه‌های خلق‌الساعه، اظهار کرد: بخشنامه‌های گمرکی در سال جاری نسبت به سال گذشته نصف شده است و تلاش می‌شود این میزان همچنان کاهش یابد تا باعث غافلگیری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نشود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین در خصوص گلایه برخی از فعالان اقتصادی و نماینده اتاق بندرعباس از برخورد‌های نامناسب برخی از دستگاه‌ها گفت: باید با بخش خصوصی و مؤدیان مالیاتی تعامل مناسبی وجود داشته باشد و با کسانی که رفتار نامناسبی با مؤدیان داشته‌اند، نیز باید برخورد شود تا از تکرار این رفتار‌ها جلوگیری شود.

خاندوزی تأکید کرد: با تعامل مشترک بخش خصوصی و دولت، بازار به ثبات می‌رسد و ثبات اقتصادی برقرار می‌شود و دولت این تعامل را از بخش خصوصی درخواست دارد تا کمترین فشار بر مردم وارد شود.

مناطق آزاد برای نظارت بیشتر باید زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی باشند

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با قدردانی از وزیر اقتصاد که پاسخگوی فعالان اقتصادی بود، تأکید کرد: بازرگانان جزو شریف‌ترین اقشار جامعه هستند و باید مشکلاتشان برطرف شود و مشکلات طرح شده توسط آن‌ها قابل حل است.

احمد مرادی افزود: مناطق آزاد باید زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی باشد تا این وزارتخانه و نمایندگان مجلس بهتر بتوانند نظارت کند. زیرا در حال حاضر مشکلات در این حوزه زیاد است.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد قشم گفت: چرا باید یک وزارتخانه مجوزی را برای سرمایه‌گذار صادر کند و بعد از سرمایه‌گذاری، منطقه آزاد اقدام به شکایت قضایی و تلاش برای محکومیت سرمایه‌گذاران کند؟

او گفت: مدیران اقتصادی استان به‌غیراز منطقه آزاد قشم عملکرد خوبی دارند، در حوزه پلاک‌گذاری خودرو‌های وارد شده همچنان در منطقه آزاد قشم مشکل وجود دارد.

مرادی در خصوص مشکلات اظهارنامه‌های مالیاتی فعالان اقتصادی مربوط به سال‌های ۹۰ تا ۹۴ گفت: تجار مقصر نیستند و منطقه آزاد در آن سال‌ها اعلام کرده بود که فعالان اقتصادی اظهارنامه ارائه ندهند که در این بخش باید از طریق سران قوا این مشکل برطرف شود.

به گفته او، بنکداران ۳ درصد سود می‌برند و باید ۹ درصد ارزش‌افزوده دهند.

مرادی گفت: در برنامه پنجم، ششم و هفتم توسعه و بودجه سنواتی ۱۴۰۳ موضوع برگشت ۵۰ درصد مازاد درآمد به استان‌ها مطرح شده است که خواستار تحقق آن برای هرمزگان هستیم.

او خواسته هرمزگانی‌ها در خصوص بار ملوانی را اجرای قوانین، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و... خواند که برای ملوانان بوشهری اجرا می‌شود.

بخشنامه‌های گمرکی نسبت به سال قبل نصف شده است

بنگاه‌های هرمزگانی، کارت بازرگانی خود را از اتاق بندرعباس دریافت کنند

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان نیز در این نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با قدردانی از حضور وزرای کار و اقتصاد در جمع فعالان اقتصادی هرمزگان به تشریح پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی هرمزگان در سطح ملی پرداخت.

محمدرضا صفا همچنین از بنگاه‌های اقتصادی فعال در هرمزگان خواست برای تقویت اتاق بندرعباس، کارت بازرگانی خود را از این اتاق دریافت کنند.

صفا همچنین خواستار افزایش تعداد نمایندگان شورا‌های حل اختلاف مالیاتی استان جهت تسریع در امورات مربوطه شد تا افزایش رضایت فعالان اقتصادی را به همراه داشته باشد.

وی تأکید کرد: امیدواریم تصمیمات اتخاذ شده در جلسات با وزیران کار و اقتصاد، گره‌گشای مشکلات فعالان اقتصادی استان باشد.

وی افزود: در این جلسه که بی‌نظیر بود و بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید، بخش خصوصی توانست انتقاد‌ها و مشکلات و درخواست‌هایشان را بیان کنند و معاونان وزیر و مدیران عامل بانک‌های تجارت و رفاه کشور و معاون اقتصادی وزیر کشور نیز در این جلسه حضور داشتند که امیدوارم دستاورد خوبی برای فعالان اقتصادی استان داشته باشد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده