تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۳۲۱۰۳
سرویس خبر : زمین شناسی

تولید اطلاعات پایه و انتقال فناوری از روسیه در اکتشافات معادن

‌می‌متالز - معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت:همکاری اکتشافی ایران و روسیه در رابطه با بحث انتقال فناوری و تکنولوژی و تولید اطلاعات پایه از کشور روسیه است و دیگر مطالب بیان شده در رسانه‌ها واقعیت ندارد.

به گزارش می‌متالز، احمد قرایی معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در رابطه با ورود روسیه به اکتشافات معدنی کشور و شایعه سرمایه‌گذاری در معادن ایران گفت: سازمان زمین شناسی طبق تفاهم‌نامه سه جانبه بین این سازمان، وزارت صمت و ایمیدرو مقرر شد اطلاعات پایه پهنه بزرگی از کشور به وسعت ۷۵۰ هزارکیلومتر را که دارای پتانسیل بالایی است را جمع آوری و طبق این تفاهم‌نامه در مرحله اول ۴۳۰ برگه به مقیاس ۵۰ هزار تهیه کند. برای تسریع این روند و با توجه به ظرفیت سازمان زمین شناسی، تصمیم بر مزایده و تفاهم‌نامه همکاری با بخش خصوصی گرفته شد تا این روند سرعت گیرد، ولی نتایج مثبتی را در پی نداشت.

وی افزود: با توجه به این شرایط، مکاتباتی در همین زمینه با کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، فنلاند، چک و کشور‌های آسیایی چین و روسیه انجام شد که کشور‌های اروپایی به این درخواست پاسخی ندادند و کشور‌های چین و روسیه اعلام همکاری نمودند. در وهله اول جلسات متعدد مشترکی در ایران و روسیه با کارشناسان دو کشور برگزار شد.

قرایی در ادامه گفت: بر طبق این جلسات، منطقه‌ای در جیرفت و زنجان تعیین و مقرر شد تا ۴۰ برگه با مقیاس ۵۰ هزار با کشور روسیه قراردادی منعقد شود. علاوه بر این موارد بحث انتقال تکنولوژی و آموزش کارشناسان ایرانی نیز مدنظر قرار داده شده است و به طور کلی بحث انتقال فناوری و تکنولوژی و تولید اطلاعات پایه از کشور روسیه مطرح است و بحث سرمایه‌گذاری و دیگر مطالب گفته شده در رسانه‌ها واقعیت ندارد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده