تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۳۲۷۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روش‌های نوین تامین مالی با استفاده از اوراق گام در زنجیره فولاد

‌می‌متالز - مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر روش‌های نوین تامین مالی با استفاده از اوراق گام در زنجیره فولاد تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، فرشاد مقیمی در نشست که با حضور نمایندگانی از صنایع پیشران در صنعت فولاد، صندوق ضمانت صادرات ایران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برگزار شد با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط، اظهار کرد: مکانیزم تأمین مالی را در زنجیره‌های صنایع کوچک و متوسط مورد تمرکز قرار داده ایم و به دنبال روش‌های نوین تأمین مالی درون زنجیره هستیم.

وی، افزود: طبیعتاً هر چقدر زنجیره بزرگتر باشد منافع بیشتری از طریق تأمین مالی زنجیره‌ای دریافت خواهد کرد و پشتیبانی‌های لازم نیز از طریق ما انجام خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در وهله اول برای عرضه بخشی از محصولات از طریق اوراق گام پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و سهم این اوراق در تأمین مالی زنجیره، گام به گام ارتقاء خواهد یافت.

مقیمی، با بیان اینکه امکان استفاده از اوراق گام برای رفع تعهدات در بورس کالا به شرط اعلام در اطلاعیه پذیرش شرکت‌ها نیز فراهم شده است، تصریح کرد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ضمانت لازم را به شرکت‌های کوچک و متوسط برای دریافت اوراق گام خواهد داد، شرکت‌ها این اوراق را در طول زنجیره به فولادی‌ها می‌دهند، از سوی دیگر خود شرکت‌های فولادی نیز می‌توانند اقدام به دریافت اوراق گام به صورت جداگانه برای خود نمایند.

در این نشست مدل اجرای تامین مالی با استفاده از اوراق گام مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به بیان مهمترین نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در این زمینه پرداختند.

همچنین نمایندگان شرکت‌های مطرح فولادی کشور حاضر در این نشست از جمله ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، زاگرس و... آمادگی خود را برای ورود به موضوع روش‌های نوین تامین مالی نظیر استفاده از اوراق گام اعلام داشتند.

تأمین مالی به صورت مورد به مورد، تداوم اجرای این برنامه، تمرکز روی تأمین مواد اولیه در وهله اول، امکان درج تسویه با اوراق گام در اطلاعیه پذیرش شرکت‌ها در بورس کالا، کاهش ریسک نگهداری تا سررسید و مشخص بودن محل مصرف اوراق از جمله مهمترین دغدغه‌های اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بوده است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیش از ۲۸۰ عضو در حوزه زنجیره فولاد اعم از سنگ آهن، گندله، شمش، آهن اسفنجی، اسلب، نورد، مقاطع فولادی و... فعالیت می‌کند و نقش حائز اهمیتی در جهت تأمین مواد اولیه صنایع کوچک و متوسط دارد.

روش‌های نوین تأمین مالی به عنوان یکی اولویت‌های ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دنبال می‌شود و نشست‌های مشابه برای تأمین مالی نوین در سایر زنجیره‌های تولید نیز برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده