تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۳۰۸۴۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل تاصیکو مطرح کرد:

تامین سرمایه خارجی از مشکلات اساسی توسعه صنایع در ایران

‌می‌متالز - امیرحسین نادری در کنفرانس استیل پرایس مهم‌ترین چالش صنایع را در تامین مالی و عدم ارتباط با سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: در بخش بازار سرمایه انتشار اوراق، عرضه اولیه، مشارکت مردمی و افزایش سرمایه و همچنین در بخش نظام بانکی تامین مالی خارجی، قرارداد‌های مشارکتی و تامین مالی پروژه‌ای می‌تواند موثر واقع شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی تاصیکو، امیر حسین نادری مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری صدر تامین در همایش تامین مالی کنفرانس استیل پرایس گفت: اگر پیش زمینه‌های تامین سرمایه در زنجیره آهن و فولاد، به خصوص در جایگاه صنعت و صنایع معدنی به درستی ایجاد شود، می‌توانیم نوید افزایش سرمایه گذاری خارجی را دهیم.

به عقیده وی مهم‌ترین چالش در تامین مالی، عدم ارتباط با سرمایه‌گذاری خارجی است.

نادری در ادامه تاکید کرد: اگر پیش زمینه‌های تامین سرمایه در زنجیره آهن و فولاد در بخش معدن و صنایع معدنی به درستی ایجاد شود، می‌توانیم نوید افزایش سرمایه گذاری خارجی را بدهیم.

نائب رییس هیات مدیره تاصیکو تصریح کرد: سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد ایران ۱۸ درصد است و ۷۱ درصد تسهیلات در حوزه صنعت و معدن، سرمایه در گردش است این در حالیست که توسعه تنها ۴ درصد از تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل تاصیکو در ادامه درباره اهداف اکتشاف و سرمایه‌گذاری در توسعه معادن کشور، بیان کرد: تضمین آینده صنایع معدنی، تولید و تضمین مواد اولیه اکتشاف و صنایع معدنی اساسی‌ترین اصول این بخش است. به بیان دیگر اهداف اکتشاف در توسعه معادن مشخصاً تضمین آینده صنایع معدنی است به گونه‌ای که تولید و تامین مواد اولیه نیاز صنایع معدنی است و سرمایه گذاری انجام شده چه در داخل و چه در خارج کشور مورد نیاز است.

وی ادامه داد: متاسفانه مهم‌ترین سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کشور با سرمایه گذاری خارجی تامین شده است. شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان در ابتدا برای جذب سرمایه از بانک‌های خارجی کمک گرفتند. به عنوان مثال فولاد مبارکه در زمان ساخت یک ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی داشت که توانست با سرمایه گذاری خارجی به ظرفیت ۵.۵ میلیون تنی برسد.

نادری درباره مهم‌ترین چالش کنونی کشور گفت: متاسفانه ما به دلیل مشکلات جذب سرمایه و تحریم‌ها، قادر به جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیستیم.

مدیرعامل صدر تامین با اشاره به بخش انرژی موجود در کشور خاطرنشان کرد: کشور ما با دارا بودن حدود ۱۲ میلیون تن زغال سنگ تاکنون نتوانسته است به نحو مناسبی از این منبع برای تامین انرژی مورد نیاز کشور استفاده کند.

وی افزود: کشور ایران ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار بالایی در بخش معدن دارد، به عنوان مثال با داشتن بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور این امکان وجود دارد که انواع تولیدات داخل روند رشد بهتری را تجربه نمایند.

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

عناوین برگزیده