به گزارش میمتالز، سال ۲۰۲۳ اولین باری بود که بیش از ۵۰ درصد از مشارکتها در طرح کمربند و جاده از طریق سرمایهگذاریهایی بود که در آن سرمایهگذاران چینی در قراردادهای ساخت و ساز سهام خریداری میکردند که معمولاً از طریق وامهای ارائه شده توسط مؤسسات مالی یا پیمانکاران چینی تأمین مالی میشد.
سال گذشته آفریقا به عنوان رتبه اول از خاورمیانه پیشی گرفت که ۱۱۴ درصد رشد در سرمایهگذاریها و جهش ۴۷ درصدی در پروژههای ساختمانی کمربند و جاده داشت. سرمایهگذاری در آمریکای لاتین و کارائیب نیز در سال گذشته دو برابر شد.
بر اساس این مطالعه، سرمایهگذاری مربوط به طرح کمربند و جاده چین در بخش فلزات و معادن در سال ۲۰۲۳ به ۱۹.۴ میلیارد دلار رسید که جهشی ۱۵۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته و بالاترین رکورد در تاریخ بوده است.
سرمایهگذاری در مواد معدنی و فلزات بر روی انتقال انرژی سبز متمرکز شد و مس سهم بزرگی از پروژههای جدید در سال گذشته را تشکیل داد و به دنبال آن هزینههای قابل توجهی برای لیتیوم، نیکل و اورانیوم تحت پروژه کمربند و جاده اختصاص داده شد. برای سال ۲۰۲۴ نیز انتظار میرود پروژه کمربند و جاده چین شاهد رشد بیشتر تعامل چینیها با تمرکز قوی بر مشارکت کشورها در انرژیهای تجدیدپذیر، استخراج با پشتوانه منابع و فناوریهای مرتبط از جمله باتریهای خودروهای برقی باشد.
منبع: ایفنا