تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۳۱
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۳۴۲۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت مطرح کرد؛

منتخبان بیست‌و‌دومین جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به گام پایان رسیدند

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت با بیان اینکه هدف از اجرای جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، حمایت توامان از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

به گزارش می‌متالز، نشست شورای سیاست‌گذاری جایزه ملی روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با ریاست «حسین فرهیدزاده» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت و با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی، اعضای هیات مدیره، معاونان و برخی از مدیران ستادی سازمان حمایت روز چهارشنبه نهم اسفندماه سال‌جاری در سالن کوثر این سازمان برگزار شد.

فرهیدزاده در ابتدای این نشست در خصوص ابعاد و اهمیت و جایگاه برگزاری این جایزه ملی اظهار کرد: با توجه به اینکه تمام تلاش ارکان حاکمیت اعم از دولت، قوای سه‌گانه و تمامی تلاشگران این نظام مقدس اسلامی در راستای رضایتمندی مردم عزیز و شریف کشورمان است، در همین راستا در طول دوره‌های گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بر آن شد تا با ثبت روز نهم اسفندماه به‌عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تقویم رسمی کشور، بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که در این راستا قدم برمی‌دارند را به جامعه معرفی و با اعطای گواهینامه و تندیس‌های ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از آن‌ها تقدیر به‌عمل آورد.

وی افزود: با توجه به ابعاد مختلف رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ریاست محترم جمهور در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی این نتیجه حاصل می‌شود که یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات این بزرگواران همواره حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بوده است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه آنچه در سیاست‌های دولت محوریت دارد جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف‌کننده است، تاکید کرد. البته اجحاف به تولیدکننده و مصرف‌کننده پذیرفتنی نیست و حمایت از مصرف کننده خط قرمز ما است و این امر به‌صورت ذاتی به‌معنای حمایت از تولیدکننده است.

وی با اشاره به استقبال چشم گیر واحد‌های صنعتی جهت دریافت گواهینامه و تندیس ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به دبیرخانه همایش در سال‌جاری ادامه داد: از تیرماه سال‌جاری و آغاز فراخون روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، تا سی‌ام مهرماه سال‌جاری و پایان مهلت اولیه فراخوان، تعداد ۲۸۰ بنگاه اقتصادی نسبت به انجام ثبت‌نام اولیه در وبسایت همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به‌نشانی www.Esfand۹th.ir اقدام کردند که پرونده متقاضیانی که مدارک خود را تکمیل کرده‌اند، برای ارزیابی کارشناسی در اختیار حوزه‌های تخصصی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت.

فرهیدزاده در ادامه یادآور شد: با بررسی کارشناسی مدارک ارسالی شرکت‌های متقاضی توسط حوزه‌های تخصصی سازمان، تعداد ۱۶۱ شرکت به‌دلیل عدم احراز شرایط گواهینامه و تندیس، نتوانستند شرایط اولیه را بدست آورده و رد صلاحیت شدند.

وی، به نقش و تاثیر این جایزه ملی به حضور بنگاه‌های اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: این همایش در طول ۲۱ دوره فعالیت، توانسته است به عنوان آزمون معتبر و قابل قبول، جایگاه مناسبی را در بین بنگاه‌های اقتصادی پیدا کند.

مدیرعامل سازمان حمایت صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: با برگزاری ۵ جلسه کمیته فنی ارزیابی بنگاه‌های اقتصادی، تعداد ۳۶ بنگاه اقتصادی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مفتخر به دریافت گواهینامه و تندیس‌های ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان شدند.

وی با اشاره به درج فراخوان این جایزه ملی در سایت‌های سازمان حمایت و حامیان حقوق مصرف‌کنندگان اظهار کرد: اولین ویژگی این جایزه ملی، حضور بنگاه‌های اقتصادی متنوع با موضوع فعالیت در گروه‌های کالایی و خدماتی متنوع است. ضمن اینکه هدف از اجرای جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، حمایت توامان از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

فرهیدزاده در ادامه تاکید کرد: با اقدامات و تبلیغات صورت گرفته در خصوص حضور بنگاه‌های اقتصادی حامی حقوق مصرف‌کنندگان در این جایزه ملی هم اکنون شاهد جایزه ملی هستیم که نشان جایزه ملی به مرور در بین مردم و صاحبان صنایع شناخته‌تر شده و رقابت بیشتری نیز برای کسب این نشان بوجود آمده است.

وی اضافه کرد: دارا بودن گواهی استاندارد برای کالا‌های مشمول، نداشتن زیان مالی، داشتن نشان تجاری مستقل را از موارد الزامی برای حضور شرکت‌ها برشمرد و عنوان کرد: حکم قطعی محکومیت در سال مورد بررسی و عدم هیچگونه تخلف تعزیراتی در سال قبل، داشتن پروانه بهره‌برداری و مجوز‌های بهداشتی مربوطه، داشتن گستره توزیع در استان‌های کشور و در نهایت دارا بودن حدقل ۸۰ درصد رضایت مشتری در نظرسنجی از دیگر موارد الزامی حضور شرکت‌ها در این جایزه ملی است.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه پس از ارزیابی اولیه پرونده شرکت‌های متقاضی توسط واحد تخصصی سازمان حمایت، نتایج به کمیته فنی ارائه می‌شود، افزود: اعضای شورای سیاستگداری همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با حضور نمایندگانی از سازمان ملی استاندارد، وزارت‌خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان شرکت‌های متقاضی تشکیل شد.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از بخش‌های مورد ارزیابی بنگاه اقتصادی در این همایش میزان رضایتمندی مشتریان بوده که در جداول شاخص‌های ارزیابی از امتیاز قابل توجهی نیز برخوردار است؛ طی سنوات گذشته ارزیابی این شاخص بر اساس خود اظهاری شرکت متقاضی و بررسی کارشناسان روی داده‌های ارائه شده، انجام می‌شد.

فرهیدزاده ادامه داد: شورای سیاستگذاری همایش به منظور دسترسی صحیح و دقیق‌تر به میزان رضایتمندی مشتریان شرکت‌های متقاضی و پایش اطلاعات ارائه شده، مقرر کرد از سال‌جاری میزان رضایتمندی مشتریان شرکت‌های متقاضی توسط شرکت پیمانکار ثالث و بر اساس روش‌های علمی انجام و نتیجه آن طی گزارشی به کمیته فنی همایش ارائه شود.

وی با اشاره به تغییر زمان برگزاری همایش یادآور شد: با عنایت به برگزاری انتخابات و تاکیدات مقام معظم رهبری بر اولویت انتخابات بر هر موضوعی و همچنین مصادف شدن آن با شروع طرح‌های ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان و عید نوروز، زمان برگزاری همایش نهم اسفندماه سال‌جاری به زمان دیگر موکول شد تا در یک فرصت مناسب با پوشش رسانه‌ای مطلوب بتوانیم برترین‌های جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان را به آحاد جامعه معرفی کنیم که متعاقبا اعلام می‌شود.

معاون وزیر صمت در پایان از اقدامات و زحمات تمامی دست اندرکاران، اعضای کمیته‌های فنی و شورای سیاست‌گذاری تشکر و قدردانی کرد و حضور نمایندگان متعدد از دستگاه‌های متولی در این جلسات و صرف وقت فراوان در تحلیل و ارزیابی شاخص‌های تعیین کننده بنگاه‌های متقاضی دریافت جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کننده را نشانگر نقش مهم و جایگاه ویژه همایش ملی تقدیر از بنگاه‌های حامی حقوق مصرف کنندگان در کشور دانست.

گفتنی است، در خاتمه این نشست با حضور اعضاء از پوستر بیست و دومین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان رونمایی شد. ضمن اینکه در نهم اسفندماه روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ضمن انتخاب برترین‌های هر حوزه، پوستر بیست و دومین جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز رونمایی شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده