به گزارش میمتالز، «بهزاد بهلولی» مدیر پروژه پایانه مکانیزه صادرات و واردات محصولات فله معدنی هیمکو در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: شرکت «همیکو» سال ۹۶ با هدف تسهیل در صادرات مواد فله معدنی به صورت مکانیزه و توسعه شبکه ریلی به همین منظور تاسیس شد و از سال ۱۳۹۸ نیز این شرکت با امضای قراردادی به صورت B.O.T با اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، پروژه احداث پایانه به ظرفیت ۵۰ میلیون تن برای صادرات و واردات مواد فله معدنی را آغاز کرد.
وی افزود: مقرر شده است فاز اول این پروژه با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در سال طی سه سال آینده مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
بهلولی با بیان اینکه بندر شهید رجایی به واسطه قرارگیری در مبدا کریدور شمال به جنوب بندری استراتژیک به شمار میآید، گفت: این بندر فرصتهای بینظیری برای رقابت با دیگر بنادر منطقه دارد، اما نمیتوان از دولت هم انتظار داشت که در همه بخشها سرمایهگذاری کند از این رو با سرمایهگذاری شرکتهای بخش خصوصی عملیات احداث اولین پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در دستور کار قرار گرفت.
مدیر پروژه شرکت هیمکو در بندرعباس، تصریح کرد: با ایجاد این پایانه سرعت تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی در سطح بندر شهید رجایی افزایش خواهد یافت و با توجه به افزایش سرعتی که در شبکه ریلی محقق میشود نتایج مثبتی به دست خواهد آمد.
وی ابراز داشت: در حال حاضر سیر قطارها در مسیر سیرجان به بندرعباس در حد سه سیر در روز است در حالی که باید این میزان حداقل ۸ سیر در روز باشد، اما نبود پایانه مناسب این امکان را از بین برده است و بازده شبکه ریلی برای حمل بار به ۳۰ درصد کاهش یافته است ضمن اینکه با احداث پایانهی تمام مکانیزه این نقایص برطرف میشود و با کاهش معطلی و دموراژ کشتیها قیمت تمام شده محصولات صادراتی و وارداتی ایران نیز کاهش پیدا خواهد کرد که نتیجتا قدرت رقابت بندر شهید رجایی با سایر بنادر منطقه مانند عمان افزایش پیدا میکند.
بهلولی عنوان کرد: با احداث این پایانه و انتقال بار از جاده به خط آهن بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ سیر از کامیونها به واگنهای قطار منتقل خواهد شد و همین امر آمار تصادفات را کاهشی خواهد کرد، آلودگی ناشی از ریزپلاستیکهای حرکت کامیونها که سرطانزا است به حداقل خواهد رسید، استهلاک جادهها کمتر میشود و راندمان کار بالاتر میرود.
مدیر پروژه شرکت «هیمکو» در بندرعباس ابراز داشت: در حال حاضر برای همین حجم از مواد فله معدنی که در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری میشود بیش از ۲ هزار سیرِ جادهای اتفاق میافتد البته بخشی از مواد نیز با ناوگان ریلی به بندر منتقل میشود، اما تخلیه و بارگیری دستیِ مواد فله معدنی موجب شده است که با تاخیر در تخلیه روبهرو باشیم و واگنی باید سه دقیقهای تخلیه شود دست کم سه ساعت کارش به طول بیانجامد از این در پایانه مکانیزه احداث ۲ خط واگن برگردان با ظرفیت تردد هر کدام ۷ قطارِ دارای ۵۰ واگن در دستور کار است و میانگین تخلیه هر واگن نیز ۲.۵ تا ۴ دقیقه خواهد بود که بلافاصله با تسمه نقاله به انبارها منتقل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ماموریت نخست این پروژه جلوگیری از اتلاف انرژی، زمان و اتلاف محصولات است و ماموریت دومی هم که دنبال میکنیم کمک به محیط زیست است چرا که محصولات فله معدنی به شدت محیط زیست را آلوده میکنند و موجب آلودگی محیط، آب و زیرساختهای بندر میشوند از این رو اگر بتوانیم این پایانه را به بهرهبرداری برسانیم با توجه به تمام مکانیزه بودن آلودگیهای فعلی برطرف خواهد شد.
بهلولی با بیان اینکه تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی در حال حاضر در اراضی ۱۲۰ هکتاری بندر شهید رجایی انجام میشود، گفت: مذاکراتی برای انتقال شرکتهای فعال در محوطه فعلی به پایانه جدید در حال انجام است ضمن اینکه برای تسهیل در امر انتقال مواد فله معدنی ۱۴ خط ریلی از طریق ۲ سوزن ساخته میشود که قابلیت ورود همزمان ۶ قطار به پایانه را دارد.
منبع: هیمکو