به گزارش میمتالز، با توجه به حضور چندین شرکت بزرگ معدنی مانند گلگهر سیرجان، چادرملو و معدنی و صنعتی گهرزمین در همجواری هرمزگان، مواد فله معدنی سهم قابل توجهی را در اشغال ظرفیت حملونقل جادهای هرمزگان به خود اختصاص داده است.
بر اساس آمار رسمی منتشر شده، سال گذشته ۱۸میلیون و ۵۰۰ هزار تن مواد معدنی فله به بندرعباس ارسال شده که ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن از طریق حملونقل جادهای ارسال بوده است.
با یک حساب سرانگشتی و ساده، مشخص میشود برای حمل چنین حجمی از مواد فله معدنی روزانه یکهزار و ۵۰۰ کامیون با ظرفیت ۲۵ تُن باید هر ۳۰ روزِ ماه در جادههای هرمزگان در حرکت باشند.
نتایج منفی این روند مانند استهلاک جادهها، خطرات تصادفات جاده ای، مصرف سوخت، ترافیک و مشکلات زیست محیطی چنان آشکار است که اشارهای کوتاه به همین عناوین کفایت میکند.
با توجه به مسائل گفته شده چندسالیست پروژه بزرگی در غرب بندرعباس و در مجاورت مجتمع بندری شهید رجایی در حال اجراست که یکی از نتایج آن پس از بهرهبرداری، سبکباری جادههای هرمزگان و انتقال حجم قابل توجهی از بار جادهها به بخش حملونقل ریلی است.
مدیر این پروژه که توسط شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده، ریل، دریا (هیمکو) اجرا میشود در این باره گفت: احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی جهت صادرات و واردات مواد فله معدنی و تکمیل لجستیک ریلی مهمترین ماموریت این شرکت است.
بهزاد بهلولی افزود: نقش بنیادین هرمزگان و بندر شهید رجایی در کرویدور شمال-جنوب به عنوان حلقه اتصال کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و آسیای میانه به آبهای آزاد چنین پروژههایی را نه تنها قابل توجیه، بلکه ضروری کرده است.
وی ادامه داد: در این پروژه یک پست اسکله مواد معدنی احداث خواهد شد که در ۲ فاز منجر به ایجاد ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تُن مواد معدنی و پنج میلیون تن گوگرد و کک میشود و با احداث ۴۰ کیلومتر شبکه ریلی برای اتصال به شبکه سراسری راه آهن، به نوعی رویای حمل یکسره محقق خواهد شد.
بهلولی اضافه کرد: این پروژه پس از توسعه، امکان افزایش ظرفیت تا۵۰ میلیون تن مواد فله معدنی و ۱۰ میلیون تن سنگ گچ کلینکر پتاس را دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر کاهش قابل توجه بار حملونقل جاده ای، با ایجاد این پایانه مکانیزه و اتمام دوران تخلیه و بارگیری سنتی و دستی، آلایندگیهای منطقه ناشی از ریزگردهای مواد معدنی نیز به حداقل ممکن میرسد و ریز پلاستیک ناشی از استهلاک و ترمز لاستیکهای کامیونها حذف میشود.
به این موارد باید کاهش زمان بارگیری واگنها از سه ساعت به چهار دقیقه را اضافه کرد که به تنهایی اهمیت طرح را به رخ میکشد.
بهلولی ادامه داد: با اجرای کامل این پروژه توان بندر شهید رجایی برای پهلوگیری کشتیهای بزرگتر و تخلیه و بارگیری سریعتر محصولات در راستای جلوگیری از تحمیل دموراژهای اضافه فزایش خواهد یافت و مزیت رقابتی بندرشهید رجایی با سایر بنادر منطقه بالاتر میرود.
مدیر پروژه شرکت هیمکو در هرمزگان اضافه کرد: طرح از سال ۹۸ با زمانبندی ۱۱ ساله آغاز شد که با توجه به مشکلات مربوط به تحریم، آشفتگی بازار و قانون خامفروشی، در ابتدا رکودی ناخواسته بر آن تحمیل شد که برای جبران آن، یک طرح بهرهبرداری زودهنگام یک تا سه ساله به عنوان مکمل برای آن تعریف شد که در این طرح تا پایان شهریور سال آینده صادرات نیمه مکانیزه پنج میلیون تُن مواد فله معدنی محقق خواهد شد.
این مدیرصنعتی-عمرانی یادآور شد: در خوش بینانهترین حالت، صنایع پس از افتتاح و بهرهبرداری به فکر ایفای مسوولیتهای اجتماعی میافتند، ولی مدیریت این طرح و سرمایهگذاران آن از ابتدا که سنگ بنای پروژه گذاشته شد، به مسوولیت اجتماعی توجه داشتهاند که کاشت ۱۴۰۳ اصله درخت از گونههای بومی منطقه به مناسبت روز درختکاری (۱۵ اسفند)، پیگیری ساخت مرکز بهداشت با حضور پزشک و ایستگاه آتش نشانی و استقرار آمبولانس در روستای بستانو و برگزاری مسابقات والیبال ساحلی بخشی از این تلاشها است.
بهلولی برآورد مالی اولیه این طرح (بدون تعدیل) را حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که توسط سهامداران آن شامل شرکت گلگهر، گهرزمین، چادرملو، گروه سرمایهگذاری امید، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات و شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات تامین میشود و به این ترتیب نیازی به استفاده از منابع دولتی نخواهد بود.
با توجه به مطالب یادشده به نظر میرسد در یک افق زمانی میان مدت میتوان تحول حملونقل مواد فله معدنی را شاهد بود که تاثیر آن در افزایش ظرفیت ترانزیت و صادرات این مواد غیرقابل انکار است.
افزایش ضریب ایمنی تردد جادهای و کاهش آلودگیهای زیست محیطی نیز پیوستی با حفظ جان انسانها دارد که ارزشگذاری مادی بر آن به آسانی میسر نخواهد بود.