تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۳۵
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۳۵۳۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تصویب افزایش بیش از ۱۹ درصدی سرمایه «کچاد»

‌می‌متالز - روز شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با حضور بیش از ۸۲ درصدی سهام‌داران حقیقی و حقوقی و تصویب افزایش سرمایه پنج هزار و ۲۵۰ میلیارد تومانی «کچاد» از ۲۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان، به ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، «امیرعلی طاهرزاده» مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) در این مجمع بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، تمام تلاش خود را در دو رکن اصلی تولید و توسعه «هدفمند و هوشمند» به ویژه در بخش صنایع پایین‌دستی به کار گرفتیم و علی‌رغم تمامی محدودیت‌هایی که به طور مشخص در حوزه زیرساخت با آنها مواجه بودیم، توانستیم عملکرد مناسبی را در این سال به ثبت برسانیم؛ به نحوی که بررسی عملکرد مجموعه تا پایان روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه، حاکی از تحقق برنامه اول و دوم توسعه در بازه زمانی ۶ ماهه و رشد در برنامه‌ها و عملکرد «کچاد» بوده است.

رشد ۱۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری «کچاد» در طرح‌های توسعه‌ای

وی عنوان کرد: موضوع اصلی این مجمع، افزایش سرمایه شرکت از ۲۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به مبلغ ۴۴ هزار میلیارد تومان با هدف پیش‌برد طرح‌های توسعه‌ای است و پیش‌بینی می‌کنیم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در طرح‌های توسعه‌ای «کچاد» و سایر شرکت‌های زیرمجموعه از رشد قابل‌توجهی برخودار باشد. در سال ۱۴۰۲، سرمایه‌گذاری‌های چادرملو در زمینه اجرای طرح‌های توسعه‌ای، حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل (پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان)، با افزایش چشمگیر ۱۴۰ درصدی همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه در مرحله اول، افزایش سرمایه به میزان پنج هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته را مصوب کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال جاری آن را ثبت کنیم، تصریح کرد: این امر باعث خواهد شد بتوانیم از محل معافیت‌های مالیاتی نهایت استفاده را ببریم. از طرفی در مرحله دوم، درخواست افزایش سرمایه به میزان ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهام‌داران و آورده نقدی را ثبت کرده‌ایم و امیدواریم یک برنامه مناسب با همکاری سهام‌داران مجموعه را مصوب کنیم. در مجموع، افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به میزان ۱۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان را مد نظر قرار داده‌ایم.

طاهرزاده در ادامه به ضرورت افزایش سرمایه با هدف تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اشاره کرد و گفت: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات به میزان حدود چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات به میزان یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، بهره‎‌برداری از معدن سنگ‌ آهن آنومالی A۱۰ به میزان دو هزار میلیارد تومان، جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به میزان حدود سه هزار میلیارد تومان، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر که در محل ثبت قرار دارند به میزان حدود چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و جبران مخارج انجام شده بابت تحصیل سرمایه‌گذاری‌ها به میزان ۴۵۰ میلیارد تومان، مجموع این افزایش سرمایه را شامل می‌شوند.

وی سپس به تشریح پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت اسمی ۵۴۶ مگاوات پرداخت و افزود: در این طرح، قرارداد همکاری را به صورت «EPC» با گروه مپنا منعقد کرده‌ایم. با توجه به عدم‌النفع ناشی از قطعی برق به ویژه در روز‌های گرم تابستان که سودآوری شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی مانند چادرملو را تحت‌الشعاع قرار داده است و همچنین اهمیت تامین پایدار برق در کارخانه‌های فولادسازی، احداث دو واحد سیکل گازی هر یک با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و یک واحد سیکل بخار با ظرفیت ۱۸۰ مگاوات را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر فاز گازی نخست، حدود ۸۱ درصد و فاز گازی دوم، حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که پیش‌بینی می‌کنیم سنکرون این دو بخش در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۳ محقق شود و بخش قابل‌توجهی از برق مورد نیاز «کچاد» در شرایط قطعی برق و همچنین جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای را تامین کند؛ ضمن اینکه عملیات اجرایی فاز بخار این نیروگاه در سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد. میزان کل قرارداد احداث این نیروگاه، حدود ۱۴۵ میلیون یورو برآورد شده است که پیش‌بینی می‌کنیم به ۸۴۰ میلیون یورو دیگر تا پایان اجرای این پروژه نیاز داشته باشیم.

چادرملو در مسیر صنعت سبز با احداث نیروگاه خورشیدی

طاهرزاده با اشاره به احداث نیروگاه خورشیدی، مطرح کرد: قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در راستای ماده ۱۲ رفع موانع تولید منعقد شده است. بر اساس این قرارداد، تضمین خرید برق مورد نیاز به مدت ۶ سال با رقم ۶٫۹ سنت دلار بر کیلووات ساعت و سپس به مدت ۱۴ سال بر اساس نرخ بازار عمده فروش به «کچاد» اعلام شده است. از طرفی هم‌اکنون دو قرارداد برای خرید پنل‌ها و همچنین قرارداد مهندسی، تامین داخل و اجرای این پروژه، منعقد و عملیات اجرایی برای تسطیح زمین پروژه آغاز شده است.

وی در ارتباط با پروژه آنومالی A۱۰، اظهار داشت: در سال گذشته، موفق به عقد قرار با مجموعه تماس (از زیرمجموعه‌های سازمان انرژی اتمی) برای آنومالی A۱۰ ناحیه ایران مرکزی با ذخیره نزدیک به ۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن شدیم. در حال حاضر عملیات اکتشافی در این محدوده آغاز شده و نزدیک به ۲۵ گمانه با پنج هزار و ۵۰۰ متر حفاری انجام شده است؛ به گونه‌ای که در بخش جنوبی، ۱۸ گمانه با حفاری سه هزار و ۴۰۰ متر و در بخش شمالی، هفت گمانه با حفاری دو هزار و ۱۰۰ متر صورت پذیرفته است و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک، بخشی از خوراک مورد نیاز مجموعه را از این محل تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه به جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر اشاره کرد و افزود: قدرالسهم چادرملو با توجه به برخورداری از ۲۸٫۷ درصد سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، حدود ۳۱۶ میلیارد تومان برآورد شده است. این میزان برای شرکت پامیدکو با توجه به سهم مالکیت ۲۰ درصدی چادرملو، حدود ۲۱ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. از دیگر سرمایه‌گذاری‌های چادرملو در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، می‌توانیم به شرکت‌های معدنی اکتشافی دشت یوز دره انجیر، صنایع معدنی عصر نوین بهاباد، هواپیمایی یزد ایر و نوین الکترود اردکان اشاره کنیم.

طاهرزاده در پایان به مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پروژه‌های احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت فولاد اقلید پارس با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال؛ تامین و انتقال آب خلیج فارس؛ احداث کارخانه تولید کنسانتره مس در دزفول با ظرفیت ۷۴ هزار تن، کارخانه تولید مس کاتد با ظرفیت پنج هزار تن در قزاقستان و بهره‌برداری از معدن مس بورلی این کشور با ذخیره ۱۹۴ میلیون تن توسط شرکت کاوند نهان زمین؛ احداث کارخانه تغلیظ با ظرفیت تولید ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس و کارخانه تولید مس کاتد با ظرفیت سه هزار تن در سال توسط شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا؛ احداث کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی، کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی و احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به علاوه احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت صنایع فولاد رهام پارس با ظرفیت یک میلون و ۷۰۰ هزار تن اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، در پایان مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در مرحله اول افزایش پنج هزار و ۲۵۰ میلیارد تومانی سرمایه شرکت از ۲۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان، به ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به تصویب سهام‌داران حاضر در محل سالن تلاش رسید.

همچنین مجمع عمومی فوق‌العاده «کچاد» با افزایش سرمایه از مبلغ ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۳۷ هزارو ۱۵۰ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهام‌داران و آورده نقدی، موافقت و اختیار عملی کردن آن را به مدت دو سال به هیئت مدیره شرکت تفویض کرد تا هیات مدیره پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به اجرای آن اقدام کند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده