تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۳۸۷۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
«علیرضا رحیم» مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه:

گام‌های مستحکم فولاد سرمد در مسیر توسعه/ تحقق ظرفیت اسمی تولید در سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - هم‌زمان با آغاز سال جدید و نام‌گذاری آن بر مبنای «جهش تولید با مشارکت مردم»، شرکت‌های فولادی علی‌رغم چالش‌های موجود در این صنعت، برنامه‌ها و اهداف خود را همسو با شعار سال تبیین کرده‌اند و به دنبال حضوری پرقدرت در عرصه تولید و بازار طی روز‌های پیش رو هستند.

به گزارش می‌متالز، در همین راستا، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان میلگرد فولادی، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متنوعی را در دست اقدام دارد که از جمله می‌توان به کلنگ‌زنی احداث نیروگاه خورشیدی، افتتاح رسمی کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید سالیانه ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط انتقال خلیج فارس (با هدف تحقق جهش تولید) و عرضه عمومی مجدد صکوک اجاره (در راستای تحقق مشارکت مردم) اشاره کرد. این شرکت در حالی سال ۱۴۰۳ را آغاز کرده است که در سال گذشته، موفق به تحقق ظرفیت اسمی تولید و ثبت رکورد روزانه و ماهیانه تولید میلگرد شد. با هدف بررسی اهداف و رویکرد‌های شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال جدید، گفت‌وگویی با «علیرضا رحیم» مدیرعامل این شرکت تدارک دیده شده که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص دستاورد‌ها و موفقیت‌های شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان میلگرد فولادی در کشور، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ با ظرفیت اسمی تولید ۴۵۰ هزار تن انواع میلگرد آجدار «A۳» از سایز هشت تا ۳۲ (قابلیت تولید تا سایز ۴۰) آغاز کرده است. در همین راستا برای اولین بار در تاریخ شرکت، ما موفق به تحقق ظرفیت اسمی تولید در روز ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ شدیم؛ به نحوی که تولید مجموعه در سال گذشته، به ۴۷۵ هزار و ۵۹۰ تن رسید که این میزان با رشد بیش از ۱۳ درصدی نسبت به سال پیش از آن (۴۲۰ هزار و ۴۱۳ تن) همراه بود. علاوه‌ بر این، رکورد روزانه تولید به میزان دو هزار و ۱۳۸ تن و رکود ماهیانه تولید به میزان ۴۷ هزار و ۶۲۳ تن را در دی‌ماه سال پیش به ثبت رساندیم. افزایش ۴۲ درصدی فروش شرکت از ۷۶ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۸ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲، از دیگر موفقیت‌های مجموعه در سال پیش محسوب می‌شود که به واسطه آن، در بیست‌و‌ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، به رتبه ۱۲۳ در میان ۵۰۰ شرکت حاضر و رتبه ۲۵ در بخش صنعت دست پیدا کردیم.

پروژه‌های توسعه‌ای شرکت که از جمله طرح‌های پیشران اقتصادی کشور نیز هستند، هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارند؟

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۳، بهره‌برداری و افتتاح رسمی کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید سالیانه ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی تا خردادماه است. نخستین تست عملیاتی خط تولید پروژه کلاف‌سازی در حالی اسفندماه سال گذشته با موفقیت انجام شد که عملیات احداث این کارخانه با هدف تولید کلاف فولادی آجدار و ساده از سایز ۵.۵ تا ۱۶ میلی‌متر در سال ۱۳۹۶، آغاز و در ادامه به دلایل مختلف به مدت چهار سال متوقف شده بود، اما با واردات بخشی از تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی مورد نیاز در تیرماه ۱۴۰۰، عملیات تکمیل و راه‌اندازی آن از سرگرفته شد و به یاری خدا در کمتر از دو ماه آینده به طور رسمی افتتاح خواهد شد. علاوه‌ بر این، ما دو پروژه احداث کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی در ابعاد ۱۳۰×۱۳۰ و ۱۵۰×۱۵۰ میلی‌متر و احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را در دست اقدام داریم که هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی آنها به بیش از ۶۰ و ۴۰ درصد رسیده است و در تلاش هستیم یکی از این دو پروژه را در نیمه ابتدایی سال آینده به بهره‌برداری برسانیم. لازم به ذکر است که احداث فاز اول کارخانه فولادسازی در سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود، اما در ادامه به دلیل چالش‌های ناشی از تحریم، برای مدت هشت سال متوقف شده و عملیات اجرایی آن مجددا در شهریورماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد. همچنین عملیات احداث کارخانه احیا مستقیم از شهریورماه سال ۱۴۰۱ با انتخاب شرکت فولاد تکنیک به عنوان پیمانکار آغاز شده است که بهره‌برداری از آن، نقش بسزایی در افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی کشور دارد. مجموع سرمایه‌گذاری این سه پروژه، بیش از ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شده است که اشتغال‌زایی بالغ بر یک هزار نفری را به همراه خواهد داشت و از این رو به دنبال تسریع در تکمیل و بهره‌برداری آنها در روز‌های پیش رو هستیم.

اقدامات مجموعه در حوزه زیرساخت اعم از تامین آب، برق و گاز به چه صورت بوده است؟

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی شرکت، پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به طول ۸۶۰ کیلومتر با هدف تامین سالیانه پنج میلیون متر مکعب آب مورد نیاز مجموعه طی یک بازه زمانی ۳۰ ساله است که مراسم کلنگ‌زنی آن در آذرماه سال پیش انجام شد و عملیات اجرایی لوله‌گذاری آن در تیرماه امسال برگزار خواهد شد؛ پیش‌بینی ما بر این است که از این محل، امکان توسعه تا دو برابر ظرفیت کنونی و همچنین تامین آب سایر صنایع فعال تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری کارخانه از این طریق فراهم شود. به علاوه، هم‌اکنون کلیه اقدامات لازم جهت تامین گاز پایدار پروژه‌های احیا مستقیم، فولادسازی و کلاف‌سازی به ترتیب به میزان چهار هزار و ۵۰۰، سه هزار و ۶۰۰ و دو هزار و ۵۰۰ نرمال مترمکعب بر ساعت را انجام داده‌ایم و این میزان گاز را با همکاری شرکت گاز استان یزد تامین خواهیم کرد؛ ضمن اینکه مطالعات کلی جهت تامین برق پایدار مجموعه به میزان ۳۰۰ مگاوات و همچنین مذاکرات لازم با یک شرکت مشاور در خصوص امکان‌‎سنجی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی صورت پذیرفته است. بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایع مختلف با میزان مصرف برق بیشتر از یک مگاوات موظف هستند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند. از همین رو ما اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی در محل کارخانه کرده‌ایم که مراسم کلنگ‌زنی آن در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار می‌شود و این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. احداث این نیروگاه تاثیر بسزایی در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست پیرامون کارخانه دارد.

دیگر اهداف شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال ۱۴۰۳ چیست؟

در اواسط اسفندماه سال گذشته با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به عرضه عمومی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صکوک اجاره با نماد‌های «صرمد ۶۱۲»، «صرمد ۰۶۲» و «صرمد ۶۲» کردیم که خوشبختانه با استقبال چشمگیری همراه شد. از این رو در سال جاری نیز مجددا برنامه عرضه عمومی صکوک اجاره را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و با توجه به پروژه‌های متنوعی که در دست اقدام داریم، پیش‌بینی می‌کنیم این مهم با موفقیت صورت پذیرد. ضمن اینکه بورسی شدن و افزایش سرمایه شرکت، از دیگر مهم‌ترین اهداف ما در سال ۱۴۰۳ است. همچنین با توجه به اقدامات موثر مجموعه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی که از جمله می‌توان به افتتاح مرکز MRI شهرستان ابرکوه اشاره کرد، به دنبال احداث مدرسه در این شهرستان با هدف توسعه آموزش و پرورش هستیم و برنامه‌های متنوع دیگری را در این زمینه طی سال جاری هدف‌گذاری کرده‌ایم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده