تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۴
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۳۳۴۹۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«می متالز» بررسی می‌کند:

تجلی ۱۴۰۳ و توسعه بخش معدن

‌می‌متالز - ارزش سهام شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» با رشد ۳۷ درصدی همراه شد که حاکی از توسعه فعالیت‌های این شرکت در بخش معدن است. شرکت «تجلی» با بهره‌برداری از پروژه‌های خود این نوید را به بخش معدن و سهامدارانش می‌دهد که یکی از اصلی‌ترین بازیگران توسعه این بخش در سال‌های پیش رو است.

به گزارش می‌متالز، شرکت پروژه‌محور تجلی، شرکتی است که با نگرشی نوین وارد بخش معدن شد تا بتواند توسعه را با همراهی سهامداران جلو برده و سهم خوبی از بازار‌های صادراتی مواد معدنی را در اختیار بگیرد.

علاوه بر نگرش پروژه‌محوری این مجموعه، «تجلی» با مطالعه و ارزیابی کارشناسی شده به سراغ بخش‌هایی رفت که آینده بازار را از آن خود می‌کنند. همین موضوع باعث شد تا این شرکت، پروژه فلزات استراتژیک را هم در دستور کار خود قرار داده و در زمینه عناصر نادر خاکی نیز وارد سرمایه‌گذاری و مطالعه شود.

ورود «تجلی» به بخش معدن با این نگرش جدید شاید در ابتدای امر کمی با ریسک همراه بود و سهامداران میزان ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت و مشارکت در اجرای پروژه‌ها را بالا می‌دانستند. اما در نهایت امروز شرکت «تجلی» با ثبت رشد ۳۷ درصدی ارزش سهام خود، این اطمینان را به سهامداران داده است که ورود به هر پروژه‌ای با کارشناسی و ارزیابی دقیقی انجام می‌شود.

«تجلی» در پروژه‌هایی ورود کرد که چند سال با توقف همراه بودند یا سرعت اجرای آن‌ها پایین بود. اما امروز با رسیدن به زمان بهره‌برداری، «تجلی» به سهامداران خود ثابت کرد که پروژه‌هایی که در دستور کار این شرکت قرار دارند در زمان مشخص شده خود به بهره‌برداری می‌رسند. این بدان معنا است که «تجلی» فرصتی را در بحث توسعه از دست نمی‌دهد.

بهره‌برداری از پروژه‌هایی که «تجلی» به عنوان سرمایه‌گذار در آن‌ها حضور دارد می‌تواند میزان سهامداران این شرکت را افزایش دهد. در واقع بهره‌برداری از این پروژه‌ها به بار نشستن نگرشی است که این شرکت در دل بخش معدن آن را پرورش داده است و امروز در بسیاری از پروژه‌های مهم از جمله معدن مس «جانجا»، «تجلی» یکی از سهامداران اصلی است.

اما نگاهی به فعالیت‌های «تجلی» در سال ۱۴۰۲ و نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری از پروژه‌های آن نشان می‌دهد که سال آینده، سال بسیار خوبی برای این مجموعه خواهد بود. «تجلی» توانست جایگاه اصلی خود را در بین سهامداران پیدا کرده و از سویی دیگر با شرکت‌های بزرگ معدنی نیز برای پیشبرد پروژه‌ها وارد همکاری شود. در نتیجه این مجموعه در سال آینده می‌تواند بازیگر اصلی توسعه در بخش معدن باشد و پروژه‌های مهم دیگری را در دستور کار اجرای خود قرار دهد.

«تجلی» با نگرشی که در میان مدیران خود دارد می‌تواند الگویی برای شکل‌گیری شرکت‌های این چنینی در بخش معدن باشد.

اما «تجلی» با چنین دست فرمانی نمی‌تواند تنها به حضور در پروژه‌های داخلی اکتفا کند. «تجلی توسعه معادن و فلزات» در یک سال گذشته تلاش بر آن داشته تا همکاری‌های خود با شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهد که به معنای ارتقا توان علمی این شرکت است. در نیتجه در بحث تامین قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات می‌تواند نیاز خود را در داخل تامین کرده و به سمت تشکیل کنسرسیوم‌های بین‌المللی برود. هرچند «تجلی» در سال ۱۴۰۲ بیشتر بر روند اجرای پروژه‌های خود متمرکز بود، اما می‌توان این احتمال را داد که این مجموعه از سال‌های آینده به سراغ پروژه‌های بین‌المللی می‌رود که از سوددهی بیشتری برخوردار است.

می‌توان به این نتیجه دست یافت که «تجلی» یکی از سردمداران توسعه در بخش معدن است که حالا تلاش می‌کند عقب‌ماندگی در سال‌های گذشته را جبران و تنها تمرکزش بر توسعه زنجیره فولاد نباشد. امروز باید به سمت بهره‌برداری از مواد معدنی‌ای رفت که تقاضای جهانی آن‌ها رو به افزایش است و «تجلی» این موضوع را در دستور کار خود دارد.

شایان ذکر است، اخیرا نیز عرضه ۱۵۰۰ میلیارد تومان صکوک اجاره برای مهم‌ترین پروژه «تجلی» رقم خورد. به طوری که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره شرکت «صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه» که مهم‌ترین پروژه شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» محسوب می‌شود، به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بورس تهران طی سه روز عرضه عمومی شد. با انتشار این اوراق اجرای پروژه‌های فولاد سرمد ابرکوه که متعلق به شرکت‌های «تجلی توسعه معادن و فلزات» و «معدنی و صنعتی چادرملو» است، سرعت بیشتری خواهد گرفت. ضمن اینکه این اوراق صکوک اجاره توسط بانک تجارت تضمین و تضمین بانک تجارت توسط شرکت‌های «تجلی توسعه معادن و فلزات» و «معدنی و صنعتی چادرملو» صورت گرفته است.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده