تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۳۵۰۱۴

نقش محوری و اصلی بنادر بازرگانی کشور در پروژه ایران راه

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی گفت: بنادر بازرگانی کشور نقش محوری و اصلی در پروژه‌های ایران راه و راه‌های مواصلاتی شمال- جنوب دارد

به گزارش می‌متالز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در همایش سالانه مدیران سازمان بنادرودریانوردی تاکید کرد: با اجرایی‌سازی این سه راهبرد و موضوع محوری در سال آینده، نقش بنادر تجاری کشور، متفاوت‌تر و اثرگذارتر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تعدد در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه بنادر و آسیب‌زا بودن آن در روند اجرایی خدمات، گفت: با ابلاغ رییس‌جمهور، هماهنگی همه دستگاه‌ها در بنادر با سازمان بنادر و دریانوردی است و در همین راستا یکی از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۴۰۳ باید بکپارچه سازی فرآیند‌های تصمیم‌گیری و مدیریت واحد در رویه‌های اجرایی در بنادر باشد

وی با بیان اینکه همت مضاعف سازمان بنادر و دریانوردی باید معطوف به جذب سرمایه‌گذاری شود، افزود: همواره فعالیت در بنادر و سواحل کشور برای سرمایه‌گذاران داخلی جذاب بوده است، بنابراین در یک رویکرد متفاوت و انگیزاننده، بسته‌های سرمایه‌گذاری مشخصی برای نهاد‌ها و موسسات سرمایه‌گذار داخلی ارائه شود.

بذرپاش گفت: بر اساس تاکید رییس‌جمهور، یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان بنادر و دریانوردی در سال آتی باید توسعه و ساماندهی اسکله‌های محلی و رونق اشتغال در سواحل جنوبی کشور باشد.

وی تاکید کرد: راهبرد ساماندهی اسکله‌های محلی و بنادر کوچک، باید مبتنی بر طرح توسعه ۲۷ نقطه ساحلی در وزارت راه باشد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقبال مردم به گردشگری دریایی و ارتقای سفر‌های دریایی در سواحل و جزایر جنوب کشور، تاکید کرد: نوسازی شناور‌های مسافری و گردشگری دریایی به بستر مناسب‌تر برای جذب سرمایه‌گذار نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با بیان اینکه بنادر بازرگانی کشور نقش محوری و اصلی در پروژه «ایران راه» و راه‌های مواصلاتی شمال- جنوب دارد، اعلام کرد: سال آینده اتصال ریلی بندر راهبردی و استراتژیک به راه‌آهن سراسری کشور در زاهدان محقق می‌شود.

براساس این گزارش در این همایش اعلام شد حجم تخلیه‌وبارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان بهمن‌ماه معادل ۲۱۳ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۸۶۲ تن بوده است.

جمع تخلیه‌وبارگیری کالا‌های نفتی تا پایان بهمن ۱۴۰۲، معادل ۱۰۱ میلیون و ۰۳۸ هزار و ۰۸۰ تن و جمع تخلیه‌ و بارگیری کالا‌های غیرنفتی ۱۱۲ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۷۸۲ تن بوده است.

همچنین مجموع تخلیه‌ و بارگیری کالا‌های نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۲۱۳ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۸۶۲ تن بوده که حاکی از رشد ۵ درصدی در بخش تخلیه‌وبارگیری کالا‌های نفتی، رشد ۱۲ درصدی در بخش تخلیه‌وبارگیری کالا‌های غیرنفتی و رشد ۹ درصدی در بخش تخلیه‌وبارگیری کالا‌های نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

تخلیه‌ و بارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری نیز تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲، معادل دو میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۰ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

۱۰۵ پروژه به ارزش۱۲۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر به بهره‌برداری رسیده است.

بهره‌برداری از ۵۵ تجهیز و شناور بندری و دریایی شامل جست وجوی شناور‌های نجات، یدک‌کش شناور‌های راهنمابر و شناور‌های لایروبی آلودگی دریایی که ارزش آن ۱۳۲ میلیون یورو بوده، انجام شده است.

۵۳ فروند تجهیز دریایی و بندری به اعتبار ۱۱۵ میلیون یورو و ۲هزارو ۵۴۹ میلیارد ریال که شامل یدک‌کش، ماشین آتش‌نشانی، بازوی بارگیری، ریچ استاکر و ... می‌شود، به پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی رسیده و این پروژه‌ها در دست اجرا بوده و همچنین بیش از ۱۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری در دست برنامه‌ریزی است.

میزان تخلیه کالا‌های نفتی تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، معادل ۲۶ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۲۳۰ تن، میزان تخلیه کالا‌های غیرنفتی معادل ۴۶ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۵۸۰ تن و مجموع تخلیه کالا‌های نفتی و غیرنفتی معادل ۷۲ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۸۱ تن بوده است.

میزان بارگیری کالا‌های نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان بهمن سال جاری، معادل ۷۴ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۸۵۱ تن، میزان بارگیری کالا‌های غیرنفتی ۶۶ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۱ تن و مجموع بارگیری کالا‌های نفتی و غیرنفتی معادل ۱۴۰ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۵۲ تن بوده است که در مجموع حاکی از رشد ۷ درصدی در بخش کالا‌های نفتی، رشد ۲۳ درصدی در بخش کالا‌های غیرنفتی و رشد ۱۴ درصدی در بخش کالا‌های نفتی و غیرنفتی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده